پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی طبق روال هر سال در بهمن‌ماه یعنی چند هفته دیگر برگزار می‌شود. دبیرخانه جشنواره طی چندماه گذشته مشغول انجام برنامه‌های برگزاری بوده و در این میان آثار ارسال شده توسط هنرمندان رشته‌های مختلف در سراسر کشور به دبیرخانه این رویداد، مورد ارزیابی قرار گرفته و عناوین آثار پذیرفته شده در مرحله اول اعلام شده‌اند.
کد خبر: ۱۳۹۴۸۱۸
نویسنده پریسا شاد قزوینی - هنرمند نقاش و دبیر بخش نقاشی جشنواره تجسمی فجر

این دوره از جشنواره هنرهای تجسمی فجر به‌دلیل شرایط موجود در کشور قدری دیر آغاز به کار کرد و همین باعث شد تبلیغات چندانی در زمینه برگزاری این رویداد هنری صورت نگیرد و تعداد شرکت‌کنندگان نسبت به سال‌های گذشته قدری کمتر یا از لحاظ کیفی ضعیف‌تر باشند. مثلا با وجود کم بودن تبلیغات در رشته نقاشی بیش از ۱۰۰۰ اثر در بخش‌های طوبای زرین و قله‌ها به دبیرخانه جشنواره رسید که شماری از آثار به لحاظ کیفی با ضعف‌هایی مواجه بودند.

یکی از علل این موضوع نیز به نظر من به نوع نگاه رسانه‌های بیگانه به این جشنواره برمی‌گشت. بسیاری از رسانه‌های بیگانه به‌دنبال این بودند که جشنواره هنرهای تجسمی فجر برگزار نشود و چه بسا همین اتفاق، عامل ضعف کیفی برخی آثار رسیده به دبیرخانه پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر بود. درصورتی‌که جشنواره فجر یک رویداد ملی و نمایانگر هویت فرهنگی و هنری کشور است و هنرمندان باید با میل و رغبت در آن شرکت می‌کردند.

یکی از نکات مهمی که در طول چند سال اخیر و همزمان با فراگیری ویروس کرونا در کشور مورد تاکید بود این بود که ما ناگزیر به تغییر روند جشنواره بودیم. طی سه سال اخیر یکی از اتفاق‌های خوبی که در جشنواره هنرهای تجسمی فجر رخ داد، نزدیک شدن به اهداف آکادمیک هنر بود. این اتفاق، فرصت مناسبی را ایجاد می‌کند تا مخاطبان هنرهای تجسمی به‌شکلی تخصصی‌تر با این هنر مواجه شوند.

ما در جشنواره امسال با یک تغییر رویکرد پا به جشنواره گذاشتیم. معتقدیم که اکنون دنیا در زمینه رشته‌های هنری به‌صورت محدود عمل نمی‌کند و مرز میان رشته‌ها برداشته شده است.

همین رویه در دستور کار ما قرار گرفت و در این جشنواره با برداشتن مرزبندی‌ها، حرکت به سمتی بود که مرزهای موجود میان رشته‌ها کمرنگ و به‌تدریج از میان برداشته شود.این ایده می‌تواند مبنایی باشد برای این‌که طی سال‌های آینده رشته‌هایی چون نقاشی، گرافیک و ... نیز در جشنواره هنرهای تجسمی فجر به‌صورت مستقل مطرح نشوند، یعنی به رشته‌های هنری رویکرد سنتی نداشته باشیم، بلکه نگرش جدیدی را دنبال کنیم.ما این‌کار را شروع کردیم و معتقدیم هنر در جوامع، زمانی رشد می‌کند که با نقدهای سازنده مواجه باشد و به چالش کشیده شود.

ما معتقدیم هنرهای تجسمی مبحث پیچیده‌ای است و هرقدر آن را محدود کنیم و میان رشته‌ها مرز بگذاریم، باعث افت کیفی آثار خواهد شد. با وجود این، نگاه بسیاری از هنرمندان ما هنرمحور است و هنر نقاشی برای‌شان اصالت دارد از این رو تمایلی ندارند به‌صورت ترکیبی کار کنند و مرزهای موجود برداشته شود.درمجموع می‌توانم بگویم که امسال حرکت مثبتی در روند برگزاری جشنواره هنرهای تجسمی فجر شکل گرفته که آن را از دوره‌های گذشته متمایز می‌کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها