در گفت‌وگو با یک کارشناس فضای مجازی بررسی شد

الزامات جهاد تبیین در عصر فضای مجازی چیست؟

معاون سیما در مراسم تقدیر از عوامل «پاورقی» مطرح کرد

جهاد تبیین در رسانه با قاب‌های جذاب

هر روز در شبکه‌های مجازی شاهد هستیم که برخی به‌دنبال شبهات و جنگ رسانه‌ای در فضای مجازی هستند اما برنامه «پاورقی» به تهیه‌کنندگی جواد فتحی و اجرای محمدرضا شهبازی توانسته در همین مدت اندک، مخاطبان خود را پیدا کند.
کد خبر: ۱۳۹۴۸۰۵

این برنامه تلاش کرده شبکه‌های مجازی را به‌صورت همه‌جانبه رصد کند که پرداختن به پست‌ها و صحبت‌های سلبریتی‌ها در فضای مجازی هم بخشی از این برنامه است. اکنون محسن برمهانی، معاون سیما با برگزاری نشستی با حضور عوامل پاورقی از زحمات آنها قدردانی کرد.

محسن برمهانی، معاون سیما در جمع عوامل برنامه پاورقى شبکه دو گفت: در جریان غائله اخیر و فتنه‌انگیزى دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی، شبکه‌هاى معاند آرایش جنگی داشتند و نفرت و دروغ‌پراکنى این بنگاه‌هاى خبرى بى‌امان در جریان بود.

برمهانی ادامه داد: در مقابل ذات شبکه‌هاى رسانه ‌ملی متناسب با نیازهای رسانه‌ای و ذائقه‌های مختلف مخاطبان است اما لازم بود تا ایده و فکر برنامه‌ای با محتوای رصد فضای مجازی و مقابله با این هجمه رسانه‌اى طراحی و شکل بگیرد که این مهم به ابتکار شبکه دو رقم خورد.

بهره بردن از استانداردهای لازم

معاون سیما افزود: این برنامه از استانداردهای لازم و ریتم مناسبی برخوردار بوده و توانسته است تاثیر خود را در جامعه بگذارد و به همین دلیل لازم دیدم از زحمات مدیر شبکه دو و عوامل برنامه قدردانی کنم چرا که بی‌شک در جریان این جنگ رسانه‌اى یک سنگر جدی و استراتژیک را حفظ کرده‌اید.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سیما، برمهانى با اشاره به این که «جهاد تبیین» به عنوان واجب شرعی بر ما تکلیف شده و همان‌طور که در فرمایش‌هاى مقام معظم رهبری بر آن تاکید شده است، تاکید کرد: ما به‌عنوان رسانه وظیفه داریم در‌خصوص جهاد تبیین قالب و فرم جذاب برای ارائه پیام طراحی و ایجاد کنیم که خوشبختانه «پاورقی» توانسته این مهم را به انجام برساند و طبیعتا با توجه به تغییر فضای کشور، باید به لحاظ رویکرد، تغییراتی نیز داشته باشد.

وى خاطرنشان کرد: مى‌دانیم حقیقت حاکم بر فضای عمومی جامعه از القائات فضای مجازی متفاوت است و هر آنچه در فضای مجازی وجود دارد لزوما انعکاس واقعیات موجود نیست.

محسن برمهانى تصریح کرد: اجازه ندهید یاوه‌گویی و تخریب‌ها، بر کار شما خدشه‌ای وارد کند. از سوى دیگر حفظ اخلاص در ادامه کار بسیار مهم است چرا که این اخلاص بسیار اثرگذار است و باعث می‌شود پیام شما بر قلب مخاطب بنشیند و امیدواریم این اثر ماندگاری شود.

وی اظهار کرد: بر‌اساس آمارهای دریافتى از امور مخاطبان ۱۶۲، برنامه پاورقی از‌جمله برنامه‌هایی در سیما است که بیشترین آمار رضایت و تشکر مخاطبان را دارد و بر این اساس مى‌شود براى بازپخش آن از دیگر شبکه‌ها برنامه‌ریزى کرد.

بیان حرف‌های جدی با زبان طنز

سلیم غفوری، قائم‌مقام معاون سیما نیز در این نشست با اشاره به این‌که برنامه‌ای با محتوای طنز سیاسی از گونه‌هایی است که سال‌های گذشته در رسانه ‌ملی مهجور مانده بود، گفت: بسیاری از حرف‌های مهم و جدی را می‌توان با زبان طنز بیان کرد و این نقد در خیلی مواقع می‌تواند راهگشا باشد، همان‌طور که در دهه ۷۰ طنز «گل‌آقا» را عموم مردم دوست داشتند. با زبان طنز و شوخی، نقدها قابل تحمل می‌شود و این اتفاق هم اکنون در برنامه پاورقی رخ داده است. غفوری در پایان از تلاش دست‌اندرکاران برنامه پاورقی که حدود سه ماه روی آنتن شبکه دو است، قدردانی کرد.

در ادامه این نشست حامد بامروت‌نژاد، مدیر شبکه دو سیما گفت: در فتنه دیکتاتورمآبانه‌ای که هر کسی، حرفی در حمایت از جمهوری اسلامی می‌زد، آماج انتقادهای بیرحمانه، تهمت‌ها و فشارها قرار می‌گرفت، عوامل برنامه پاورقی جهاد کردند و در تریبون رسمی رسانه‌ ملی برنامه‌ای با چنین محتوایی ساختند.
وی گفت: با توجه به این‌که این برنامه هر روز پخش دارد، فرآیند سوژه‌یابی و رصد اتفاقات بسیار کار سخت و مهمی بود که دوستان از عهده آن به‌خوبی برآمدند.

مدیر شبکه دو ادامه داد: ما در این برنامه به مخاطب احترام می‌گذاشتیم و صادقانه و به‌طور شفاف، اطلاع‌رسانی کردیم و خیلی شفاف همه را نقد می‌کنیم که می‌توان گفت این ویژگی برنامه است که تاکنون خیلی در دریافت نظرات مساعد مردم موثر بوده است.

وی با اشاره به این‌که برای جذب حداکثری باید شفافیت داشت، تصریح کرد: «پاورقی» را باید مصداق صحبت رئیس سازمان صداوسیما دانست که در جایی گفتند «رسانه‌ ملی تریبون سازمان‌ها و نهادها نیست بلکه تریبون نظام است». تمام تلاش ما در این برنامه این است که برای گفتن حرف‌ها، ارزیابی کنیم که آیا این سخن برای نظام مفید است یا خیر.

وی در پایان سخنانش از مدیران رسانه‌ ملی که در ساخت این مجموعه حمایت کردند و در مواردی اشتباهات و کاستی‌ها را به‌موقع و بجا نقد کردند تا برنامه رسالت و هدفش را حفظ کند و درگیر حاشیه نشود، قدردانی کرد.
محمدرضا شهبازی از نویسندگان و مجری برنامه هم در این جلسه گفت: بی‌شک حمایت مدیران معاونت سیما از این برنامه که حدود ۵۴ قسمت از آن گذشته، باعث موفقیت و دیده شدن آن شده است .

شهبازی ادامه داد: پاورقی به من ثابت کرد که فضای مجازی به واقعیت جامعه ربطی ندارد و از آنجایی که در طول روز میان مردم تردد می‌کنم و از نزدیک با مردم رودررو هستم، متوجه شدم مردم به‌خوبی با پاورقی ارتباط گرفتند. این را باید دانست که مطالب فضای مجازی با اتفاقات جاری جامعه متفاوت است و صداوسیما می‌تواند مرجع خبری مهمی باشد و من وقتی که شبکه اجتماعی توییتر را دنبال می‌کنم، می‌بینم که مخالفان و موافقان همگی برنامه پاورقی را دنبال می‌کنند و این‌که رسانه به‌موقع و در زمان مناسب این برنامه را روی آنتن فرستاد، بسیار کار بجا و شایسته‌ای است که صورت گرفت.

پاورقی؛ تریبونی برای جواب دادن به شائبه‌ها

جواد فتحی، تهیه‌کننده و کارگردان برنامه گفت: حمایت‌های مردم برای ما بسیار دلگرم‌کننده است و آنچه برای ما خیلی اهمیت داشت، این بود که در فضای غبارآلود فتنه، بسیاری معتقد بودند که در مقابل فضای مجازی، دست ما خالی بود و از وقتی برنامه شما پخش شد شبهات و شایعه‌ها پاسخ داده شد و مخاطبان برنامه می‌گویند برنامه پاورقی تریبونی برای جواب دادن به این شائبه شده است. ما حتی صدای مخالفان را هم پخش می‌کنیم که مخاطب تشکر می‌کند و این نقد را به‌عنوان نقطه‌قوت می‌داند.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها