دستگاه حضور و غیاب در پی رواج تکنولوژی وارد محیط‌های کاری شده است. به کمک این دستگاه‌ها ورود و خروج کارکنان و کارمندان کنترل می‌شود لذا تأثیرات فراوانی بر روند مدیریت و افزایش بهره‌وری سازمان‌ها و ادارات داشته است.
کد خبر: ۱۳۹۴۶۷۱

انواع گوناگونی از دستگاه‌های حضور و غیاب در بازار موجود هستند که هر کدام طراحی خاص خود را دارند و حتی امکانات و آپشن‌های متفاوتی نیز ارائه می‌دهند. تنوع برندها و مدل‌ها  انتخاب بهترین گزینه را تا حدودی دشوار کرده است.

در این مقاله ضمن معرفی و مقایسه انواع دستگاه‌های حضور و غیاب، بهترین دستگاه حضور و غیاب را به شما معرفی می‌کنیم. همچنین به شما خواهیم گفت که در هنگام خرید دستگاه حضور و غیاب چه نکاتی را باید مدنظر قرار دهید. پس لطفاً همراه ما بمانید و با بهترین مدل‌های این دستگاه آشنا شوید.

معرفی بهترین دستگاه حضور و غیاب

 

انواع دستگاه حضور و غیاب

به‌طور کلی دستگاه حضور و غیاب به دستگاهی گفته می‌شود که به منظور ثبت ساعت ورود و خروج کارکنان یک مجموعه طراحی شده است. این دستگاه‌ها به سیستم حسابداری و پرداخت حقوق متصل هستند. بر همین اساس مدیران با استفاده از آن می‌توانند ساعت‌های کاری، مرخصی‌های ساعتی کارمندان و عملکرد آن‌ها را در محیط کار سنجیده و براساس این اطلاعات حقوق‌ها و دستمزدها را پرداخت کنند. این دستگاه‌ها در طرح‌ها و مدل‌های گوناگونی ساخته شده‌اند. انواع دستگاه‌های حضور و غیابی که تاکنون به بازار عرضه شده است را در زیر آورده‌ایم.

  • دستگاه پانچی
  • دستگاه کارتی
  • دستگاه اثر انگشتی
  • دستگاه تشخیص چهره
  • دستگاه دوربین‌دار
  • چشمی

تکنولوژی به کار رفته در دستگاه‌ حضور و غیاب بیومتریک (دستگاه تشخیص چهره، اثر انگشتی و دوربین‌دار) موجب شد تا دستگاه‌های قدیمی‌تر پانچی و کارتی از رونق بیفتند. دستگاه‌های حضور و غیاب پانچی و کارتی ابتدایی‌ترین دستگاه‌های حضور و غیابی هستند که به بازار عرضه شده‌اند. در این دستگاه‌ها زمان ورود و خروج کارمندان با استفاده از پانچ و کارت روی سیستم ثبت می‌شد. این روش‌ها اغلب برای جمع‌بندی ساعت‌های کاری، پرداخت حقوق و دستمزدها، زمان و حوصله‌ زیادی می‌طلبید؛ اما با وجود دستگاه‌‌های بیومتریک کنترل و مدیریت روند کار بسیار آسان و سریع شده است.

 images_1673677649.jpg

دستگاه حضور و غیاب اثر انگشت

همانطور که از نام دستگاه حضور و غیاب اثر انگشت مشخص است، این دستگاه از اثر انگشت کارکنان برای کنترل تردد و ساعت حضور و ترک محل کار استفاده می‌کند. نحوه کار این دستگاه به صورتی است که در ابتدا اثر انگشت‌های پرسنل مجموعه بر آن ذخیره می‌شود. سپس کارکنان هنگام ورود به محل کار یا خروج از آن انگشت خود را روی سنسور گذاشته و دستگاه اطلاعات را ذخیره می‌کند.

یکی از ویژگی‌های مهم دستگاه‌های حضور و غیاب اثر انگشتی چند کاره یا ترکیبی بودن آن است. به این معنی که علاوه بر اثر انگشت، از کارت یا رمز هم می‌توان استفاده کرد. به طور کلی شناسایی با این دستگاه از طریق سه روش اثر انگشت به تنهایی، اثر انگشت و رمز، اثر انگشت و کارت انجام می‌گیرد.

دستگاه حضور و غیاب اثر انگشتی علاوه بر چند کاره بودن، دقت بالایی دارد و قادر است به‌طور دقیق حقوق و دستمزد کارمندان را محاسبه کند. در مقابل به دلایل متعددی از جمله بالا بودن قیمت دستگاه حضور و غیاب اثر انگشت، احتمال عدم تشخیص اثر انگشت به دلایل مختلف، عدم تغییر اثر انگشت و غیر بهداشتی بودن ممکن است این دستگاه مورد پسند برخی از افراد نباشد.
images_1673677663.jpg

دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره

دستگاه تشخیص چهره یکی دیگر از انواع دستگاه حضور و غیاب است که نسبت به مدل‌های قدیمی‌تر (اثر انگشتی) پیشرفته‌تر بوده و امکانات بهتری ارائه می‌دهد. این دستگاه همانطور که از نامش پیداست، از طریق سنسورهای خود چهره افراد را تشخیص داده و اطلاعات ورود، خروج و ترددهای آن‌ها در محل کار را ضبط و ثبت می‌کند.  مهم‌ترین مزیت این دستگاه امنیت بالای آن است؛ بنابراین برای هر مجموعه‌ای مناسب و برای مدیرانی که به امنیت اهمیت زیادی می‌دهند، بهترین گزینه محسوب می‌شود.

دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره نیز ترکیبی است؛ به این صورت که از روش‌های مختلف شناسایی ( تشخیص چهره، اثر انگشت، کارت، رمز یا ترکیبی از این روش‌ها) پشتیبانی می‌کند. دستگاه تشخیص چهره حضور و غیاب علاوه بر ترکیبی بودن و امنیت بالا از مزایای دیگری همچون سازگاری با نرم‌افزارهای امنیتی و دقت بالا برخوردار است. به طوری که امکان هیچ گونه تقلبی توسط کارمندان وجود ندارد.

چند عیب و محدودیت را می‌توان برای این دستگاه برشمرد؛ مورد اول تفاوت قیمت دستگاه تشخیص چهره با سایر دستگاه‌های حضور و غیاب قدیمی است. نیاز به حافظه برای ذخیره اطلاعات، کیفیت تصویر (که گاهاً ممکن است به اندازه کافی خوبی نباشد) و زاویه دید (کارمندان باید حتما در زاویه دقیق از دستگاه قرار بگیرند) سایر محدودیت‌ها و معایب این نوع دستگاه هستند.

 

مقایسه دستگاه‌های حضور و غیاب

برای مقایسه دستگاه حضور و غیاب اثر انگشتی با سایر مدل‌های دیگر از جمله دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره مزایا و معایب این دو دستگاه را بیان کردیم؛ بنابراین شما می‌توانید بسته به نوع نیاز، بودجه، ظرفیت و سلیقه‌ بهترین دستگاه حضور و غیاب را برای مجموعه‌ خود خریداری نمایید.

توجه بفرمایید که هر کدام از انواع دستگاه حضور و غیاب (دستگاه تشخیص چهره، اثر انگشتی و ...) دارای مدل‌های مختلفی هستند. هر کدام از این مدل‌ها ویژگی‌های مختص به خود دارند؛ به عبارتی مدل‌های مختلف از لحاظ طراحی، ابعاد و اندازه، ظرفیت دستگاه، قابلیت‌ها، کیفیت سنسور، میزان حافظه داخلی، کیفیت صفحه نمایش (در مدل‌های تشخیص چهره)، قابلیت لمسی بودن و .... از یکدیگر متفاوت هستند. لازم به ذکر است که ویژگی‌های فوق بر قیمت دستگاه‌ها تأثیر مستقیم دارد.

نکات خرید دستگاه حضور و غیاب

در هنگام خرید دستگاه حضور و غیاب به فاکتورهای مهمی از قبیل گارانتی معتبر و طولانی مدت، امنیت در خروجی گرفتن از دستگاه، کیفیت تصاویر و سرعت پردازش بالا  توجه ویژه‌ای داشته باشید. به علاوه همواره به اصالت برند تولیدکننده اهمیت دهید و از خرید دستگاه‌ فیک و تقلبی پرهیز کنید.

 

جمع بندی

دستگاه حضور و غیاب دستگاهی پیشرفته و کاربردی است که با امکان ثبت و ذخیره اطلاعات مربوط به زمان ورود و خروج کارکنان، مدیریت سازمان را آسان‌تر می‌کند و بهره‌وری را افزایش می‌دهد. برندهای سوپریما (Suprema)، برند ویردی (Virdi)، برند زد کی (ZK) نسبت به طراحی و تولید دستگاه حضور و غیاب اقدام کرده‌اند. هرکدام از این برندها مدل‌های مختلفی از این دستگاه‌ها را با قابلیت‌ها و آپشن‌های گوناگون روانه بازار می‌کنند. لازم است در هنگام خرید دستگاه حضور و غیاب ابتدا به نیاز مجموعه، سپس به بودجه و سلیقه خود توجه داشته باشید و موردی را که بیشترین تناسب را با مجموعه کاری شما دارد خریداری نمایید.شرکت فراتکنو با 19 سال سابقه درخشان در این عرصه آماده ارائه خدمات و محصولات در حوزه کنترل تردد و حضور وغیاب میباشد.نرم افزار محاسبه حقوق و دستمزد و ثبت کارکرد نسخه استاندارد بصورت رایگان بر روی محصولات این مجموعه عرضه میگردد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها