مرکز پروازهای فضایی گادرد ناسا به تازگی ویدئویی یک‌ساعته از آشفتگی‌های سطح خورشید منتشر کرده است که شامل 133 روز از زندگی این ستاره منظومه خورشیدی می‌شود.
نویسنده گروه دانش و سلامت
تعداد بازدید : 90

جایی که حلقه‌های بزرگ پلاسمایی بالای سطح این ستاره در امتداد خطوط میدان مغناطیسی خم می‌شود. گاهی اوقات پلاسمای حلقه‌ای‌شکل، دوباره به ستاره بازمی‌گردد و گاهی هم به فضا پرتاب می‌شود.

این تصاویر از رصدخانه پویایی‌ شناسی خورشید (SDO) تهیه شده که در سال 1389 با هدف شناخت بیشتر خورشید به فضا پرتاب شد این رصدخانه در فاصله 22هزار کیلومتری از سطح زمین قرار دارد و هر 27 روز یکبار به دور خورشید می چرخد و پدیده‎هایی که در سطح خورشید رخ می‎دهد را زیر نظر دارد.

ماموریت اولیه این رصدخانه پنج سال به طول انجامید اما ناسا می‌گوید، عملیات باید تا سال 1408 ادامه یابد.» تصاویر این فیلم با فاصله 108 ثانیه و در طول موج فرابنفش بالا ثبت شده است.

پلاسمای داغ خورشید، میدان مغناطیسی، فضای داخلی و تاج خورشید از چشمان تیزبین این رصدخانه خورشیدی دور نمانده و با جزییات قابل توجهی ثبت شده است.  SDO هر روز تقریبا 70 هزار تصویر ثبت می‎کند و در مجموع برای تهیه این فیلم حدود 1.5 ترابایت داده ذخیره کرده‎است.

این حجم فوق‎العاده زمان زیادی برای تحلیل می‌خواهد تا محققان بتوانند از میان آن  به اطلاعات جدیدی دست پیدا کنند. این داده‎ها از این نظر برای پژوهشگران بسیار ارزشمند است که تحلیل آنها می‎تواند کمک کند تا درک عمیق‌تری نسبت به ستاره‎های دیگر پیدا کنیم زیرا به دلیل فاصله های که زمین با ستاره‎ها دارد، تصویربرداری و رصد مداوم آنها کار دشوارتری نسبت خورشید خواهد بود بنابراین وجود خورشید در نزدیکی ما فرصتی است که باید آن را مغتنم شمرد تا ساختار و فعالیت‏های یکی از ستاره ‎های کیهان را به دقت بررسی کنیم.

در مقاله‎ای که سال 2017 در مجله نیچر منتشر شد از این رصدخانه خورشیدی به عنوان یکی از غنی‌ترین و بزرگترین مخازن داده‎های تصویری خورشیدی برای بشر یاد شده است.

منبع: www.sciencealert.com