نگاهی به وضعیت خانواده در غرب از دیدگاه یک پژوهشگر غربی

جنگ علیه خانواده

بحران خانواده در غرب موضوعی است که اندیشمندان غربی را هم به فکر چاره‌جویی انداخته و در ین باره کتاب‌ها و مقالات متعددی نوشته و پژوهش‌های زیادی انجام شده است.
کد خبر: ۱۳۹۴۶۰۱
نویسنده احمد علوی - چاردیواری

کتاب «جنگ علیه خانواده» نوشته ویلیام گردنر، یکی از این آثار است. این کتاب، اثری تأثیر‌گذار در نقد و بررسی بحران خانواده در غرب، به‌ویژه آمریکا و کاناداست که سال 1993 منتشر شده است. مباحث کتاب در دو بخش کلی با عناوین «رویارویی» و «موضوعات» تنظیم شده است. نویسنده در بخش اول از سویی به جریان‌های غالب فکری، سیاسی، اقتصادی و رسانه‌های غرب می‌پردازد که با مواضع نظری و عملی‌شان، هر یک به‌گونه‌ای، نهاد خانواده را مورد حمله قرار می‌دهند و از سوی دیگر،نظرات منتقدان این روند را متذکر می‌شود.  بخش دوم به مهم‌ترین مسائل خانواد‌ه‌ امروزی می‌پردازد. مسائلی همچون، همجنس‌بازی، سقط جنین، بدآموزی‌های فرزندان در مراکز آموزشی و... از جمله معضلاتی‌اند که هر یک از آنها به‌تنهایی، نهاد خانواده را با چالش جدی مواجه می‌کند.
گردنر دارای مدرک دکتری از دانشگاه استانفورد آمریکاست. او از سال1971 در همین دانشگاه و نیز دانشگاه یورک به تدریس اشتغال داشته و دارای کتاب‌ها و مقالات متعدد در زمینه‌های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی است. نویسنده کتاب جنگ علیه خانواده، در اثر 600صفحه‌ای خود به‌گونه‌ای تفصیلی به بررسی علت‌های بروز بحران فروپاشی خانواده در غرب به‌ویژه آمریکا و کانادا، پرداخته و طی 19 فصل کتاب، با انتقاد از نظریه‌های فلسفی فراگیر، سیاست‌های آموزشی، اقتصادی، فرهنگی، گروه‌های فشار فمینیستی و لابی همجنس بازان، سکوت یا همراهی کلیسا، نظام تقنینی، قضایی و ...  راهکارهایی را برای کند کردن روند بحران و مهار آن پیشنهاد می‌کند.
در ترجمه اثر، تلاش شده تا مباحث اصلی و کلیدی کتاب استخراج شده، و همچنان که در مقدمه مترجم آمده از ذکر جزئیات و مباحث حاشیه‌ای یا مطالبی که خاص خوانندگان بومی بوده، خودداری شود. نویسنده کتاب در فصل هفدهم به بررسی دقیق اندیشه حاکم بر کلیسا به‌ویژه کلیسای پروتستان و عملکرد آن ــ که به‌طور عمده سکوت در برابر انحراف‌های فکری و عملی یا همراهی با آنهاست ــ می‌پردازد.
نقش قوانین و قوه قضاییه در تبدیل رویه‌های نادرست به امور قانونی و درست، موضوعی است که در فصل هجدهم کتاب با آن برخورد می‌کنیم. در این فصل، حقوق محوری به‌عنوان یکی از علت‌های آسیب رسانی به نهاد خانواده مطرح می‌شود و از وضع قوانین در سطح فردی، جمعی، کشوری و بین‌المللی برای بالا بردن میزان مطالبات فردی انتقاد به عمل می‌آید. سرانجام درآخرین فصل کتاب، نویسنده با برشمردن گزینه‌های پیش‌رو از همگان جهت اقدام برای مقابله با بحران گریبانگیر جامعه، دعوت به عمل می‌آورد.

منبع: ضمیمه چاردیواری روزنامه جام‌جم

newsQrCode
برچسب ها: خانواده جنگ کتاب
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها