۱۴۰هزار صیاد، چشم یاری به دستان دولت دوخته‌اند

تور صیادان، خالی از بیمه مشاغل‌سخت

اوایل آذر بود که رهبر معظم انقلاب در دیدار با فرماندهان نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر این‌که استفاده از فرصت دریا و ظرفیت‌های عظیم آن باید به فرهنگ عمومی در کشور تبدیل شود، فرمودند: «با وجود سابقه و سواحل طولانی دریایی در شمال و به‌خصوص جنوب ایران، فرهنگ استفاده از فرصت‌های دریا در کشور مورد غفلت واقع شده و باید به فرهنگ عمومی مردم تبدیل شود.»
کد خبر: ۱۳۹۴۵۰۵
نویسنده سجاد مرسلی - گروه ایران

حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای، فرهنگ‌سازی در این زمینه و ایجاد فهم عمومی را از دریا به‌عنوان یک زیرساخت اساسی، ضروری دانستند و افزودند: «در چند سال گذشته بحث توسعه سواحل مکران مطرح شد و دولت‌ها هم از آن استقبال کردند اما پیشرفت جدی در این موضوع نیازمند فرهنگ‌سازی است.»

حالا بوشهری‌ها با شناسایی ۶۵۴۰ هکتار اراضی مستعد پرورش میگو قرار است هشت مجتمع پرورش آبزی راه‌اندازی کنند که برای ۵۸ روستای مرزی این استان اشتغال ایجاد می‌کند.

استان‌های جنوبی ایران به خاطر دسترسی به آب‌های خلیج همیشه فارس و دریای عمان از ظرفیت بسیار بالایی برخوردارند که در همین راستا ساحل می‌تواند آنها را در رسیدن به اهداف‌شان بیش از پیش کمک کند.
پرورش ماهی در قفس و همچنین توجه به تولید میگو علاوه بر کمک به اشتغال‌زایی، ارز آوری خوبی هم برای این مناطق دارد. هم اکنون نیمی از میگوی پرورشی کشور در بوشهر تولید می‌شود و همین مسأله مهر تاییدی بر ادعاهای بالاست.

سایت جدید پرورش میگو در شهرستان دیلم با ایجاد اشتغال برای ۹۰۰نفر و سایت جدید ۶۷۰هکتاری پرورش میگو در شیف که می‌تواند برای ۷۰۰ نفر اشتغال‌زایی کند، گام بزرگ بوشهری برای استفاده از توانمندی‌های ساحل و دریاست.

ضمن این‌که با شناسایی ۶۵۴۰ هکتار اراضی مستعد پرورش میگو در این استان قرار است هشت مجتمع پرورش آبزی راه‌اندازی شود که برای ۵۸ روستای مرزی بوشهر اشتغال ایجاد می‌کند.

بوشهر رتبه نخست تولید میگو

صنایع آبزی‌پروری بوشهر سال‌هاست فعالیت می‌کند اما آن‌گونه که باید برای جوانان اشتغال‌آفرین نبوده و بومی‌ها و به‌خصوص فارغ التحصیلان این منطقه نتوانسته‌اند وارد این حوزه شوند. به گفته مدیرکل شیلات استان بوشهر، میزان تولید میگوی پرورشی از ۲۸هزار تن در سال قبل به ۳۹هزار تن در سال‌جاری رسیده که افزایش بیش از ۳۵درصدی داشته و این رقم ثابت می‌کند سهم استان در پرورش میگوی کشور از ۴۸ درصد به ۵۴ درصد رسیده است. البته بوشهری‌ها با ایجاد ۱۶مزرعه پرورش ماهی در دریا با ظرفیت ۱۰هزار تن مجوز ایجاد سایت برای تولید ۶۵ هزار تن پرورش ماهی در قفس را صادر کرده‌اند که می‌تواند کمک بزرگی در جهت ایجاد شغل در این منطقه باشد.

بومی‌ها و متخصصان در اولویت

مسئولان عنوان کرده‌اند که توجه به اشتغال جوانان روستاهای ساحلی در اولویت اجرای طرح‌های آبزی پروری قرار دارد و اولویت واگذاری طرح‌ها هم با روستاییان است. همچنین در اجرای طرح‌های جدید آبزی‌پروری ۴۰۰ نفر از فارغ‌التحصیلان بیکار بومی استان مشغول به کار خواهند شد. بنا به گفته معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار بوشهر، تاکنون ۷۰۰۰ نفر در طرح‌های پرورش آبزیان استان مشغول به کار شده‌اند و در ادامه نیز طرح‌های جدید آبزی‌پروری در استان ۱۱هزار نفر را در این طرح‌ها مشغول به کار خواهد کرد. راه‌اندازی ۶۱ شرکت تعاونی پرورش میگو هم کار دیگری است که توانسته یک تحول را به همراه داشته باشد؛ ضمن این‌که مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان بوشهر اعلام کرده تا پایان سال‌جاری تعداد شرکت تعاونی پرورش میگو به ۱۵۰شرکت خواهد رسید. خبر خوب در رابطه با به نتیجه رسیدن این سرمایه‌گذاری‌ها این‌که هیچ شرکتی در حوزه پرورش میگو مجوز نمی‌گیرد مگر این‌که مهارت‌افزایی لازم برای نیروها انجام شده باشد.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها