چرا میزان مصرف گاز در ایران بالاست؟

نقش‌‌مردم در استمرار‌ گازرسانی

ایران روزهای بسیار سردی را تجربه می کند. در اکثر استان‌ها وضعیت فوق‌العاده برقرار است. در چند استان برای کنترل وضعیت انرژی، ادارات و مدارس تعطیل شده‌اند. در همین حال تمام تلاش بر این پایه استوار است که قطع گاز گسترده و مستمر در منازل مسکونی رخ ندهد.
کد خبر: ۱۳۹۴۴۶۶

مسئولان وزارت نفت اعلام کردند که چنانچه صرفه‌جویی در مصرف گاز از سوی مردم مورد توجه قرار گیرد، می توان بدون قطعی در سراسر کشور از این بحران رد شد. استفاده از لباس گرم،تنظیم دمای بخاری‌ها و نیز کنترل مصرف در بخش‌های دیگر می‌تواند این مسأله را حل کند.

ریشه‌های یک مشکل گازی

این روزها شاهد کاهش ناترازی در بخش گاز هستیم که ریشه آن تعلل وزارت نفت دولت حسن روحانی در عدم سرمایه‌گذاری کافی در وزارتخانه متبوعش از جمله در توسعه ذخیره‌سازی گاز بوده است. از کمبود گاز همزمان با نزدیک‌شدن به فصل سرد سال در کنار رشد مصرف گاز بخش خانگی، به‌عنوان یکی از چالش‌های مهم صنعت نفت و گاز کشور یاد می‌شود؛ چالشی که به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم بر صنایع مختلف کشور تأثیر منفی خود را گذارده است. شواهد نشان می‌دهند که تصمیم برای انحلال شرکت ذخیره‌سازی گاز طبیعی در سال۹۷ اجرا شد. در روزهای گذشته افت دما در همه استان‌های کشور اتفاق افتاد به‌طوری که ۱۴۳شهر ایران دمای منفی صفر داشتند. وزارت نفت در دولت‌های یازدهم و دوازدهم در زمینه توسعه ذخیره‌سازی گاز، نه‌تنها هیچ اقدامی انجام نشد، بلکه حتی یک قرارداد بالادستی هم به امضا نرسید. در آن زمان توسعه ذخیره‌سازی منوط به حضور سرمایه‌گذار خارجی شد، البته کشوری که تحت تحریم قرار دارد امکان حضور سرمایه‌گذار خارجی در آن وجود ندارد، بنابراین در کنار اتخاذ چنین تصمیم غلطی، وزارت نفت دولت قبل، شرکت ذخیره‌سازی گاز طبیعی را نیز منحل کرد. غیراقتصادی بودن طرح ذخیره‌سازی گاز، از سوی مدیران وزارت نفت در دولت قبل به‌عنوان یکی از دستمایه‌های به انحلال کشاندن شرکت ذخیره‌سازی گاز طبیعی در آن ایام اعلام شده است؛ تعبیری غلط که فرصت ذخیره‌سازی گاز و پاسخگویی به نیاز انرژی در فصل سرد سال را از کشور سلب کرد. در بسیاری از کشورهای دنیا بین ۱۰ تا ۱۲درصد گاز مصرفی را ذخیره‌سازی می‌کنند؛ اقدامی که با هدف ذخیره‌سازی انرژی برای کنترل «اوج مصرف گاز» صورت می‌گیرد.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها