‌‌اوج گیری همزمان کمبود دارو و موج هشتم کرونا‌ | دارو گران می‌شود؟
جام جم آنلاین از تشدید بحران کمبود دارو در اواخر بهمن گزارش می‌دهد

‌‌اوج گیری همزمان کمبود دارو و موج هشتم کرونا‌ | دارو گران می‌شود؟

جام‌جم آنلاین از افزایش موارد ابتلا به کرونا گزارش می‌دهد

‌اوج گیری موج هشتم کرونا در بهمن | 12شهر در وضعیت نارنجی

ابتلا به سویه‌های جدید امیکرون در بسیاری از شهرها روندی افزایشی پیدا کرده است و تعداد شهرهای در وضعیت نارنجی نیز از 7 به 12شهر رسیده است. با توجه به چنین شرایطی برخی کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که موج هشتم کرونا در بهمن ماه به اوج ‌خواهد رسید.
ابتلا به سویه‌های جدید امیکرون در بسیاری از شهرها روندی افزایشی پیدا کرده است و تعداد شهرهای در وضعیت نارنجی نیز از 7 به 12شهر رسیده است. با توجه به چنین شرایطی برخی کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که موج هشتم کرونا در بهمن ماه به اوج ‌خواهد رسید.
کد خبر: ۱۳۹۴۴۳۲

به گزارش جام جم آنلاین، ‌آخرین وضعیت رنگ‌بندی کرونایی شهرهای کشور از افزایش ابتلا به کرونا در برخی شهرهای کشور حکایت دارد، زیرا تعداد شهرهای در وضعیت زرد و نارنجی افزایش یافته است.

براساس اطلاعاتی که وزارت بهداشت و درمان منتشر کرده، تعداد شهرهای در وضعیت نارنجی از هفت‌ به 12شهر رسیده است. آمار شهرهای در وضعیت زرد نیز از 101 شهر به 143 شهر افزایش یافته است. علاوه بر این تعداد شهرهای در وضعیت آبی نیز از340 شهر به 293 شهر کاهش پیدا کرده است.

هرچند براساس این گزارش هیچ یک از شهرهای کشور هنوز در وضعیت قرمز قرار نگرفته است. اما کارشناسان معتقدند روند افزایش تعداد شهرهای نارنجی آغاز شده است و خیلی زمان نمی‌برد که رنگ قرمز هم به نقشه‌ کرونایی کشور باز خواهد گشت.

اوج پیک هشتم در بهمن ماه

‌اوج گیری موج هشتم کرونا در بهمن | 12شهر در وضعیت نارنجی

 خبرهای رسیده از استان‌های مختلف کشور از افزایش مراجعه بیماران به مراکز درمانی حکایت دارد. برای نمونه معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک روز گذشته از این گفت که ‌ آمار مبتلایان به بیماری کووید- ۱۹ افزایش محسوسی داشته است و می‌توان گفت که کرونا از آنفلوآنزا نگران‌تر شده‌.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل نیز گفته در چند روز اخیر آمار مراجعه بیماران با نشانه‌های ابتلا به سویه‌های جدید امیکرون  به مراکز درمانی استان به شکل معناداری افزایش یافته و به بیش از 700 نفر در روز رسیده است.‌

با توجه به روند افزایش ابتلا به بیماری در استان‌های مختلف کشور کارشناسان هشدار می‌دهند که تا چند هفته دیگر بیشتر شهرهای کشور در وضعیت قرمز قرار خواهند گرفت.

حمید عمادی، عضو کمیته علمی کشوری مبارزه با کرونا یکی از کارشناسانی است که معتقدند با توجه به روند ابتلا به کرونا در برخی کشورها می‌توان گفت این احتمال وجود دارد که پیک هشتم کرونا در بهمن‌ماه شکل بگیرد‌. البته او تاکید می‌کند که تجربه  حدود سه سال گذشته نشان می‌دهد که کرونا را نمی‌توان به شکل دقیق پیش‌بینی کرد و احتمال غافلگیری همیشه وجود دارد.

آرش سیفی، رئیس بخش عفونی بیمارستان امام خمینی نیز معتقد است این روزها موج ملایمی از ابتلا به سویه‌های جدید را تجربه می‌کنیم و می‌توان گفت نشانه‌های ابتلا به سویه‌های جدید امیکرون بیشتر دیده می‌شود.

او تاکید می‌کند که در چنین شرایطی باید وضعیت بیماری به طور دقیق رصد شود تا بتوان به موقع سیاست‌گذاری‌های لازم را انجام داد.

نشانه‌های ابتلا به سویه‌های جدید امیکرون

‌اوج گیری موج هشتم کرونا در بهمن | 12شهر در وضعیت نارنجی

بیشتر متخصصان بیماری‌های عفونی معتقدند نشانه‌های ابتلا به سویه‌های جدید امیکرون شبیه ابتلا به سرماخوردگی و آنفلوآنزاست. به همین دلیل آنها به شهروندان توصیه می‌کنند در صورت مشاهده نشانه‌های سرماخوردگی یا ابتلا به آنفلوآنزا از حضور در جمع خودداری کنند تا زمینه را برای ابتلای دیگران فراهم نکنند.

 پیام طبرسی، متخصص بیماری‌های عفونی ‌ درباره نشانه‌های ابتلا به سویه‌های جدید امیکرون می‌گوید: در بیشتر بیماران علائمی مانند، خستگی، گرفتگی صدا و درگیری دستگاه تنفسی فوقانی دیده می‌شود‌.

عمادی، عضو کمیته علمی کشوری مبارزه با کرونا نیز درباره نشانه‌های ابتلا به سویه‌های جدید امیکرون عنوان می‌کند: در جوانان بیشتر نشانه‌هایی شبیه سرماخوردگی یا ابتلا به آنفلوآنزا دیده می‌شود، مانند آبریزش بینی، سردرد و گلودرد.

او به این گروه از بیماران توصیه می‌کند تا زمان بهبود در خانه‌های خود بمانند و تصور نکنند به یک سرماخوردگی ساده مبتلا شده‌اند، زیرا می‌توانند ناقل بیماری باشند و افراد دارای بیماری زمینه‌ای یا سالخورده را بیمار کنند.

لازم به یادآوری است که نشانه‌های ابتلا به سویه‌های جدید امیکرون درافراد سالخورده و اشخاصی که دچار بیماری زمینه‌ای‌ هستند، شدیدتر است. در نتیجه‌ احتمال بستری شدن این افراد در مراکز درمانی بیشتر است.

  آن طور که برخی کارشناسان می‌گویند طول دور انتقال بیماری حدود 5 تا 7 روز است. به همین دلیل به شهروندان توصیه می‌شود، چنانچه نشانه‌های ابتلا به بیماری را دارند در جمع حاضر نشوند.

از واکسن و ماسک غافل نشوید

‌اوج گیری موج هشتم کرونا در بهمن | 12شهر در وضعیت نارنجی

حدود سه سال از فراگیری کرونا می‌گذرد و کارشناسان همچنان تاکید می‌کنند که شهروندان با تزریق واکسن، ‌استفاده از ماسک و شست‌وشوی دست‌ها می‌توانند احتمال ابتلا به این بیماری را کاهش دهند.

این درحالی است که رعایت پروتکل‌های بهداشتی به پایین‌ترین میزان خود رسیده است و شهروندان دیگر تمایلی به تزریق دوز یادآور واکسن ندارند.

به گفته طبرسی تزریق واکسن می‌تواند سبب کاهش ابتلا به نوع شدید بیماری شود. در نتیجه لازم است که افرادی که دچار بیماری‌های زمینه‌ای هستند، نسبت به تزریق دوز یادآور اقدام کنند.‌

عمادی، عضو کمیته علمی کشوری مبارزه با کرونا نیز درباره تاثیر واکسن بر سویه‌های جدید امیکرون عنوان می‌کند: هرچند برخی کارشناسان معتقدند که سویه‌های جدید دچار تغییر ساختار شده‌ و در نتیجه از تاثیر گذاری واکسن‌هایی که قبلا ساخته‌ شده‌اند،کاسته شده‌ است. با این حال نمی‌توان گفت واکسن‌ها دیگر کارایی لازم را ندارند، زیرا در دنیا با کمک واکسن‌ آمار مرگ و میر ناشی از این بیماری را کاهش می‌دهند.

‌ امیرحسین اورندی، معاون درمان ‌مجتمع بیمارستانی امام خمینی نیز بر اهمیت تزریق واکسن تاکید می‌کند و می‌گوید:‌ واکسیناسیون یکی از بهترین روش‌های مقابله با کووید-19 است. به همین دلیل ‌در مجتمع بیمارستانی امام خمینی محلی برای واکسیناسیون کادر درمان، کارکنان و خانواده‌هایشان در نظر گرفته‌ شده است.

افزون بر این، کارشناسان تاکید می‌کنند که شهروندان باید استفاده از ماسک ‌ در محیط‌های بسته  و شست‌وشوی مناسب دستان با آب و صابون را نیز جدی بگیرند تا احتمال ابتلا به بیماری به حداقل برسد.‌

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها