مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی:

نفت ربوده شده از کشتی ایرانی پس گرفته شد

آنکتاد از افزایش ۱۹۰ هزار تنی ظرفیت ناوگان کشتیرانی ایران در سال ۲۰۲۲ خبر داد و اعلام کرد ایران توانسته جایگاه خود به عنوان قدرت تجاری ۲۲ جهان در این سال را حفظ کند.
کد خبر: ۱۳۹۴۳۷۵

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل (آنکتاد) در جدیدترین گزارش خود از وضعیت صنعت حمل‌ونقل دریایی جهان اعلام کرد: تجارت دریایی جهان که در سال ۲۰۲۱ و پس از عبور از شرایط کرونایی ۳.۲ درصد رشد کرده بود در سال ۲۰۲۲ از جنگ اوکراین با روسیه آسیب دیده و به دلیل ایجاد اختلال در شبکه‌های حمل و نقل و اتخاذ سیاست‌های ضد تجاری از سوی برخی کشور‌ها تنها ۱.۴ درصد در این سال رشد داشته است...

این گزارش در عین حال انتظار دارد متوسط رشد تجارت دریایی جهان طی سال‌های ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۷ بالغ بر ۳.۳ درصد در سال باشد.

آنکتاد کل کشتی‌های تجاری جهان اعم از نفتکش ها، کشتی‌های کانتینری و کشتی‌های فله بر در پایان سال ۲۰۲۲ را ۵۵ هزار و ۳۷ فروند برآورد کرده که این رقم نسبت به سال قبل از آن ۱۰۶۴ فروند معادل ۲ درصد رشد داشته است.

همچنین ظرفیت حمل بار این کشتی‌ها بالغ بر ۲ میلیارد و ۱۸۰ میلیون تن برآورد شده است که این رقم نسبت به سال قبل رشد ۲ درصدی داشته است. در سال پیش از آن ظرفیت حمل بار ناوگان کشتیرانی دنیا ۲ میلیارد و ۱۳۴ میلیون تن برآورد شده بود.

افزایش ۱۹۰ هزار تنی ظرفیت ناوگان کشتیرانی ایران

آنکتاد در بخش دیگری از گزارش خود کل کشتی‌های ایران را ۲۵۵ فروند اعلام کرده است. در سال ۲۰۲۱ تعداد ۸ فروند کشتی جدید به ناوگان تجارت دریایی ایران افزوده شده بود و در سال ۲۰۲۲ نیز یک فروند کشتی به ناوگان کشتی‌های ایران اضافه شده که بدین ترتیب تعداد کشتی‌های ایران به ۲۵۵ فروند رسیده است.

به همین ترتیب ظرفیت حمل بار ناوگان کشتیرانی ایران در سال ۲۰۲۲ حدود ۱ درصد برابر با ۱۹۰ هزار تن افزایش یافته است و به ۱۹ میلیون و ۴۴۱ هزار تن رسیده است. در سال ۲۰۲۱ ظرفیت حمل بار کشتی‌های ایران ۱۹ میلیون و ۲۵۱ هزار تن محاسبه شده بود.

ناوگان کشتیرانی ایران بزرگ‌تر از ناوگان فرانسه و یک‌سوم ناوگان آمریکا

ایران در سال ۲۰۲۲ توانسته است جایگاه خود به عنوان بیست و دومین قدرت تجاری دنیا در دریا را حفظ کند. مقایسه ایران با سایر کشور‌ها نشان می‌دهد این کشور همچون چند سال گذشته از نظر ظرفیت حمل بار دریایی در رتبه ۲۲ جهان قرار داشته است.

ظرفیت ناوگان کشتیرانی ایران حتی از سه عضو گروه هفت کشور صنعتی یعنی فرانسه، ایتالیا و کانادا بیشتر است و آمریکا به عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد دنیا تنها سه برابر ایران ظرفیت تجارت دریایی دارد. کشور‌هایی مثل هلند، عربستان و برزیل نیز ناوگان کشتیرانی کوچک‌تری نسبت به ایران دارند. ظرفیت ناوگان کشتیرانی فرانسه ۱۵ میلیون و ۳۳۵ هزار تن اعلام شده است.

به عقیده کارشناسان، برخورداری ایران از یک ناوگان دریایی بزرگ و متنوع نقش مهمی در نقش برآب کردن تحریم‌های آمریکا علیه این کشور داشته است و ایران با بهره‌گیری از این ناوگان بزرگ توانسته است تحریم‌های اقتصادی علیه خود را تا حد زیادی خنثی کند.

یونان بزرگ‌ترین ناوگان کشتیرانی جهان را دارد

بر اساس گزارش آنکتاد، یونان بزرگ‌ترین ناوگان دریایی جهان از نظر ظرفیت حمل بار را داراست. ظرفیت حمل بار کل کشتی‌های یونانی ۳۸۴ میلیون تن اعلام شده است. تعداد کل کشتی‌های یونان ۴۸۷۰ فروند برآورد شده است.

چین با ناوگانی با ظرفیت حمل بار ۲۷۷ میلیون تن در رتبه دوم و ژاپن با ۲۳۶ میلیون تن در رتبه سوم از این نظر قرار گرفته‌اند. کشور‌های سنگاپور و هنگ‌کنگ نیز در رتبه‌های چهارم و پنجم قرار گرفته‌اند.

رتبه برخی کشور‌های دیگر عبارت است از: آلمان ۷، انگلیس ۱۰، آمریکا ۱۱، ترکیه ۱۶، هند ۲۰ و روسیه ۲۱.

 

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها