برای هفته‌ای سرد و آلوده آماده باشید | ‌خطر افت فشار گاز جدی است
بیشتر مناطق کشور کاهش دمای 2 تا 5 درجه‌ای را در روزهای پیش‌رو تجربه خواهند کرد

برای هفته‌ای سرد و آلوده آماده باشید | ‌خطر افت فشار گاز جدی است

جام جم آنلاین از تداوم موج سرما در کشور گزارش می‌دهد

موج سرما همراه با موج تعطیلی | ورود 2سامانه بارشی جدید به کشور ‌‌ ‌

کاهش شدید دمای هوا سبب شده است که امروز و فردا در برخی استان‌ها ادارات دولتی تعطیل شوند و مراکز آموزشی نیز به شکل مجازی فعالیت کنند، رویکردی که به نظر می‌رسد به دلیل ورود دو سامانه بارشی جدید به کشور در روزهای پیش رو ادامه پیدا کند.
کاهش شدید دمای هوا سبب شده است که امروز و فردا در برخی استان‌ها ادارات دولتی تعطیل شوند و مراکز آموزشی نیز به شکل مجازی فعالیت کنند، رویکردی که به نظر می‌رسد به دلیل ورود دو سامانه بارشی جدید به کشور در روزهای پیش رو ادامه پیدا کند.
کد خبر: ۱۳۹۴۳۲۱

به گزارش جام جم آنلاین، اواخر هفته گذشته بیشتر استان‌های کشور موج سرمای کم سابقه‌ای را تجربه کردند، موجی که به نظر می‌رسد در هفته پیش‌رو نیز ادامه خواهد یافت و سبب شده که در برخی استان‌ها تصمیم‌های ویژه‌ای در این خصوص گرفته شود.

‌برای نمونه ستاد مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان اعلام کرده است با توجه به تداوم سرمای هوا و وزش باد شدید، امروز شنبه ‌مدارس و ادارات شهرستان‌های زابل، زهک، هامون، هیرمند و نیمروز تعطیل است.

‌در خراسان جنوبی نیز مسئولان تصمیم مشابهی گرفته‌‌اند. معاون استاندار و سخنگوی ستاد مدیریت مصرف انرژی خراسان جنوبی از تمدید تعطیلی ادارات، دستگاه‌های اجرایی و مراکز آموزشی این استان برای امروز و فردا خبر داده است.

در خراسان رضوی نیز ‌با توجه به کاهش دمای هوا فعالیت همه مدارس و مراکز آموزشی امروز غیر حضوری شده است و‌ کارکنان ادارات و دستگاه های اجرایی نیز دورکار شده‌اند.

‌سرما ساعت فعالیت ادارات و مدارس را نیز در استان‌هایی مانند کهگیلویه و بویراحمد تغییر داده است، آن طور که استاندار کهگیلویه و بویراحمد ‌گفته از امروز شنبه ‌ ادارات از ساعت ۸ و ۳۰ دقیقه و تا ساعت ۱۴ و ۳۰ دقیقه فعالیت می‌کنند.  

روابط عمومی آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد نیز اعلام کرده است که با توجه به کاهش دما‌ و یخبندان، ساعت ‌آغاز فعالیت مدارس مقاطع مختلف همه شهرستان‌ها و مناطق این استان در هفته پیش‌رو ‌تا چهارشنبه‌ ۸ و ۳۰ دقیقه در نظر گرفته شده است.

کاهش بی‌سابقه دما در برخی استان‌ها حتی سبب شده که زمان برگزاری امتحانات دانشجویان نیز تغییر کند و مسئولان به دانشجویان خوابگاهی پیشنهاد بدهند به شهرهای خود بازگردند. برای نمونه استاندار خراسان‌شمالی دراین باره گفته‌‌ امتحانات دانشگاه‌ها به هفته اول بهمن ماه موکول شده و دانشجویان مستقر در خوابگاه ها نیز می‌توانند از فرصت حضور در کنار خانواده‌های خود بهره‌مند شوند تا این به شکل در مصرف گاز نیز صرفه جویی شود.

علاوه بر این فعالیت مدارس، مراکز آموزش عالی ‌گیلان و قم  نیز در روزهای شنبه و یکشنبه ‌به صورت غیر حضوری خواهد بود.

کاهش شدید دما سبب شده مسئولان استان البرز نیز تصمیم بگیرند که تمام ادارات و بانک‌های این استان به جز شعب کشیک امروز شنبه تعطیل باشد.

جانشین رییس ستاد مدیریت بحران استان سمنان نیز درباره تصمیم‌های گرفته شده برای این استان گفته است؛ تمامی ادارات، سازمان‌ها، ارگان‌های دولتی، دانشگاه‌ها و بانک‌های استان سمنان (به غیر از شعب مرکزی) به‌ علت برودت هوا و شرایط نامساعد جوی امروز شنبه تعطیل است.

احتمال افزایش مخاطرات جوی

موج سرما همراه با موج تعطیلی | ورود 2سامانه بارشی جدید به کشور ‌‌ ‌

کاهش دمای هوا و ورود سامانه‌های جدید بارشی سبب شده است که برخی کارشناسان هواشناسی نسبت به افزایش مخاطرات جوی هشدار بدهند.

صادق ضیائیان، رئیس مرکز ملی پیش بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا‌ در گفت‌وگو با جام جم آنلاین نسبت به افزایش بارش برف و باران در برخی مناطق کشور هشدار می‌دهد و می‌افزاید: با ورود سامانه‌های جدید بارشی احتمال مخاطرات جوی در مناطق غربی و مرکزی کشور وجود دارد.

براساس هشدار سطح نارنجی جدید سازمان هواشناسی می‌توان گفت از امروز شنبه شهروندان در استان‌هایی مانند بوشهر، شرق خوزستان، جنوب کرمانشاه، ایلام، شمال غرب فارس و جنوب استان کهگیلویه و بویر احمد شاهد بارش برف و باران خواهند بود. علاوه بر این با وزش باد شدید در این مناطق کاهش نسبی دما نیز تشدید خواهد شد.‌

افزون بر این در برخی مناطق نیز احتمال وقوع کولاک برف وجود دارد، چراکه فعالیت سامانه جدید بارشی در استان‌هایی مانند همدان، مرکزی، لرستان، چهارمحال و بختیاری، کردستان، شمال کهگیلویه و بویراحمد و شمال شرق خوزستان منجر به کولاک برف ‌خواهد شد.‌

بنابراین کارشناسان سازمان هواشناسی نسبت به ایجاد مخاطراتی‌ مانند سیلاب، صاعقه، آبگرفتگی معابر، مسدود شدن برخی مسیرها و تحمیل خسارت به کشاورزان هشدار می‌دهند‌، چراکه کاهش دما در چند روز گذشته خسارت زیادی به کشاورزان  تحمیل کرده است.  برای نمونه معاون جهادکشاورزی سیستان و بلوچستان در این باره گفته بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد که کاهش دمای هوا بیش از 200 میلیارد تومان به بخش کشاورزی منطقه سیستان خسارت زده است.

‌این درحالی است که احتمال قطع منابع انرژی مانند گاز و برق نیز وجود دارد. مدیرعامل شرکت گاز خراسان شمالی پنجشنبه گذشته در این باره گفت: احتمال قطع گاز در شهرستان اسفراین جدی است. به همین دلیل از مردم درخواست داریم که به دنبال تهیه لوازم گرمایشی جایگزین باشند.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران نیز درباره مصرف گاز در پنجشنبه گذشته گفته‌ بیست و دوم دی‌ماه مجموع مصرف گاز ‌در بخش‌های تجاری و خانگی به حدود 700 میلیون متر مکعب رسید‌ که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ‌حدود 27 درصد رشد داشته است.

مدیر عامل شرکت گاز مازندران  نیز در خصوص قطع گاز هشدار داده است. به گفته او ‌️احتمال قطع گاز مشترکان خانگی در صورت تداوم افزایشی مصرف این انرژی در شهرستان‌های بهشهر، گلوگاه، بابل و آمل وجود دارد.

‌آن طور که او توضیح داده است؛ برای جلوگیری از قطع احتمالی گاز مشترکان خانگی در سه روز آینده گاز مصرفی جایگاه‌های سی ان جی بخش ادارات و واحد‌های سورتینگ قطع شده است.

سامانه‌های بارشی در راهند

موج سرما همراه با موج تعطیلی | ورود 2سامانه بارشی جدید به کشور ‌‌ ‌

‌براساس نقشه‌های هواشناسی می‌توان گفت از امروز سامانه‌ بارشی جدیدی از غرب و جنوب غرب وارد کشور می‌شود و منجر به تغییر شرایط جوی برخی استان‌ها خواهد شد. ‌

به این ترتیب امروز در غرب و جنوب غرب کشور شاهد بارش برف باران خواهیم بود. این سامانه بتدریج از فردا دیگر استان‌های کشور را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. به همین دلیل فردا یکشنبه در استان‌هایی مانند اصفهان، قم، زنجان، تهران، البرز، سمنان و مازندران نیز شهروندان بارش‌ را تجربه خواهند کرد و پس از آن خراسان رضوی و خراسان شمالی نیز درگیر این سامانه بارشی خواهند شد.

در این بین می‌توان گفت شدت بارش‌هایی که برای امروز و فردا پیش‌بینی شده در استان‌های لرستان، چهارمحال و بختیاری، لرستان، کهگیلویه و بویر احمد،‌ غرب استان اصفهان، شمال و شرق استان خوزستان،‌ شمال و غرب فارس و بوشهر بیشتر خواهد بود.

برای روز دوشنبه نیز کارشناسان هواشناسی پیش‌بینی می‌کنند که بیشتر استان‌های کشور جو پایداری را تجربه کنند. به همین دلیل افزایش آلودگی هوا در کلانشهرهای کشور اتفاق خواهد افتاد.

‌این درحالی است که در سه‌شنبه پیش‌رو نیز سامانه بارشی دیگری وارد کشور می‌شود.

 رئیس مرکز ملی پیش بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا در این باره توضیح می‌دهد: این سامانه بارشی از جنوب ‌وارد کشور می‌شود و تحت تاثیر آن در استان‌هایی مانند خوزستان، بوشهر، فارس، یزد، هرمزگان، کرمان و جنوب اصفهان، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان شاهد بارش برف و وزش باد خواهیم بود.

 تهران سرما، آلودگی هوا و ترافیک

موج سرما همراه با موج تعطیلی | ورود 2سامانه بارشی جدید به کشور ‌‌ ‌

اداره هواشناسی استان تهران نیز با صدور هشدار زرد رنگ نسبت به بارش باران و برف در این استان هشدار داده است.‌‌ پیش‌بینی‌های اولیه هواشناسی از افزایش آلودگی هوا برای امروز در تهران حکایت دارد. کارشناسان معتقدند دمای هوا نیز در این استان به حدود منفی چهار درجه خواهد رسید. این درحالی است که که بارش‌ باران و برف به افزایش ترافیک نیز دامن می‌زند.

به گفته ضیاییان فردا یکشنبه نیز هوای تهران ابری و نیمه‌ابری خواهد بود. به همین دلیل احتمال بارش پراکنده برف وجود دارد‌.

اداره کل هواشناسی استان تهران نیز  در اطلاعیه اعلام کرد: ‌ با توجه به نفوذ و فعالیت سامانه بارشی که از اواخر وقت امروز شنبه (24 دی‌ماه) آغاز می‌شود و  فردا یکشنبه (25 دی‌ماه) پایان می‌یابد‌ بارش برف و باران، رخداد مه، وزش باد و کولاک برف در ‌استان تهران به ویژه ارتفاعات پیش‌بینی می‌شود. به همین دلیل احتمال لغزندگی جاده‌ها، کاهش دید، یخ‌زدگی معابر کوهستانی، کولاک برف در محورهای کوهستانی و احتمال آبگرفتگی محدود معابر وجود دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۲ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها