کد خبر: ۱۳۹۴۲۲۷
نویسنده جبارآذین - منتقد و مدرس

مؤلفه‌های فرهنگی، خانوادگی، اجتماعی و آموزه‌های دینی و ملی درباره مقام، جایگاه، عزت، حرمت و عظمت نقش زنان و مادران در تحول‌آفرینی وساختار شخصیتی انسان‌ها در مناسبات ملی و مردمی ایرانیان و سفارش‌ها وتوصیه‌های بزرگان دین و اخلاق وعلم با آن‌که بسیار گسترده است و تاکنون هزاران اثر ادبی، هنری، سینمایی و تلویزیونی در این ارتباط تولید شده ولی این همه هنوز هم درحد و بلندای قداست، کرامت، مقام انسانی و معنوی مادران نیست. به‌ویژه این که در تقویم ایرانیان درمقاطع و برهه‌های مختلف مستقیم و غیرمستقیم به مادر توجه شده است.

این موضوع، زمانی مهم‌تر می‌شود که می‌دانیم روز مادر و زن در تاریخ ایران اسلامی به زادروزگوهر بی‌همتای آفرینش و خاندان امامت و رسالت مزین است. ازهمین رو این روز و مقام، جایگاه زن و مادر ازنعمت‌های بزرگ الهی محسوب می‌شود. رسانه‌ملی به مناسبت روزمبارک مادر و ظهور نورالهی در زمین، حضرت فاطمه(س) امسال هم ده‌ها ویژه برنامه اجتماعی و فرهنگی تدارک دیده که با ارائه آنها درشادمانی این روز با مردم همنوا، همدل و همصدا می‌شود. افزون بر این نکته ارزشمند که عمدتا در مناسبت روزگرامیداشت مقام مادرمتجلی می‌شود، رسانه‌ملی در پاسداشت عزت وعظمت مادران، درطول سال و در شبکه‌های گوناگون سیماوصدا، ده‌ها برنامه متنوع وبامحتوا تولیدکرده که هرکدام بااستقبال مردم و خانواده‌ها به‌خصوص خانم‌هاو مادران روبه‌رو هستند.

چنین نگاه ونظرمحترم را نیز در برخی مجموعه‌های تلویزیونی شاهدیم که درآنها از مادران و زنان، تصویرسازی‌های مناسب و شایسته صورت گرفته و به معرفی زنان و مادران موفق و فداکار که برسربلندی خانواده‌های خود همت گماشته‌اند، مادران وهمسران شهدا و جانبازان و زنان و مادران کار و افتخار وهنرآفرین و... می‌پردازد. با این همه و تولید صدها فیلم سینمایی و سریال‌های تلویزیونی به جزیکی دو مورد آثاری که درشأن مقام ومنزلت مادران و زنان باشد، هنوزتولید نشده که جا دارد حساب ویژه‌ای برای تولید این نوع آثار باز شود و خانواده‌ها و نسل‌های جوان و نوجوان، بیش ازهر زمان از بزرگی، جایگاه انسانی، خانوادگی، اجتماعی و الهی مادران که به‌راستی بهشت زیر پای آنهاست، آگاهی یابند. مخاطبان سریال‌های سیما در کنارنمایش چهره‌های مختلف از زنان جامعه در پوشش‌های خانه‌دار،کارگر،کارمند، معلم،مدیر، خدمتکار، پرستار، دکتر، استاد و... باتوجه و عنایت به فرهنگ ایران اسلامی و تبلیغ و ترویج زندگی سبک ایرانی ــ اسلامی و دستاوردهای نوین علمی وفناوری در جهان و نقش و تاثیر زنان در تحولات اجتماعی وانسان‌سازی، خواهان و خواستار ارائه بیشتر وکامل‌تر سیمای درخشان، شکوهمند و مهربان زنان ومادران ماندگارتاریخ و دیروز و امروز ایران زمین درآثارجذاب و بامحتوای سیما هستند. برهمین اساس ضرورت تولید فیلم و سریال‌های زن ومادر محورکه درآنها شخصیت، بزرگی، سیره، روش و رهنمودهای حضرت زهرا(س) و ابعاد مختلف وشگرف انسانی والهی زنان و مادران به زیبایی وکمال به تصویرکشیده شود، یک اصل تلقی می‌شود. شادمانه‌های رسانه‌ملی و ارجگذاری روز زن و مادر در قالب انواع برنامه‌ها و فیلم وسریال‌‌های ویژه این مناسبت عظیم دینی وملی، سبدی‌ ازگل‌های مهر ، لطف، آگاهی، ارجمندی و راهگشایی است که در رور بزرگداشت روز مادر تقدیم مادران وزنان کشورمی‌شود. زادروز فرخنده سرورزنان و مادران جهان، حضرت فاطمه زهرا(س) و روز زن و مادر برزنان و مادران ایرانی مبارک.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها