گفت‌وگوی «جام‌جم» با فرشید درخشان تهیه‌کننده مجموعه عروسکی «خارج از محدوده»

فرار از تله

احسان امانی، بازیگر سریال «تمام رخ» در گفت‌و‌گو با «جام‌جم»:

نقش‌های منفی برایم جذاب‌تر است

«تمام رخ» یکی از سریال‌های پرمخاطب است که اخیرا روی آنتن شبکه سه رفته. مجموعه‌ای پلیسی و امنیتی که در کنارش به روابط و مسائل خانوادگی هم توجه دارد. از جمله روابط پیمان با همسر و خانواده‌اش و ماجراهایی که در این میان شکل می‌گیرد. یکی از کاراکترهایی که در این داستان وجود دارد، شخصیت شیبانی با بازی احسان امانی است.
کد خبر: ۱۳۹۳۹۵۰
نویسنده زینب علیپور طهرانی - گروه رسانه

مرد میانسالی که به‌رغم درگیری‌هایی که با دخترانش برای ازدواج با ناهید داشته اما با این دختر جوان ازدواج می‌کند و همین وصلت عواقبی هم در پی دارد. امانی در اغلب سریال‌هایی که بازی کرده ایفاگر نقش‌های منفی بوده است که به‌گفته خودش یکی از دلایل انتخاب چنین نقش‌هایی جذابیتی است که برای بازیگری چون او دارد. او پیش از این در سریال‌های بوی باران، ماه و پلنگ، بچه مهندس۳، لحظه گرگ و میش و بانوی عمارت حضور داشته است. «جام‌جم» با او پیرامون حضورش در سریال تمام رخ و شخصیت شیبانی گفت‌و‌گویی داشته که ماحصل آن را در ادامه می‌خوانید.

شما در مجموعه‌های بسیاری ایفاگر نقش‌های منفی یا خاکستری بودید. شخصیت شیبانی در «تمام رخ» چه ویژگی و چالشی برای شما به همراه داشت که برای بازی در این نقش ترغیب شدید؟

همان‌طور که گفتید اصولا من نقش منفی زیاد بازی می‌کنم. واقعیت این است که چنین نقش‌هایی هم بیشتر به من پیشنهاد می‌شود، البته می‌دانید که بازی در چنین نقش‌هایی بسیار سخت‌تر از نقش‌های مثبت است و یکی از دلایل جذابیتش برای بازیگران همین چالشی است که بازیگر با نقش دارد. شیبانی هم برای من نقش جذابی بود، چون شخصیت منفی‌ای داشت.

پس شما هم شیبانی را یک کاراکتر منفی می‌بینید اما نه تا این حد که به یک شخصیت منفور تبدیل شود. فکر می‌کنم همین ویژگی بازی در قالب چنین شخصیتی را سخت‌تر هم می‌کند، چون پیچیدگی‌های خاصی دارد.

من شیبانی را خیلی منفی می‌بینم. به هر حال او با سنی که دارد، با یک دختر جوان که هم سن و سال دخترانش است ازدواج کرده و در جوانی هم کارهایی کرده که خطا محسوب می‌شود اما از موضع خود عقب‌نشینی نمی‌کند و از کارهای سابقش به‌هیچ‌وجه نادم نیست و همچنان در دیالوگ‌هایش با ناهید هم بیان می‌کند که هیچ خطایی نکرده و هر چه در زندگی به دست آورده حاصل زحمت، هوش، ذکاوت و لیاقت خودش بوده است. در صورتی که اموالش را از راه نامشروع به‌دست آورده بود. شیبانی در این سریال همه داستان را تحت‌الشعاع خودش قرار داده و اگر در داستان نمی‌مرد، قطعا کارهای اشتباه دیگری هم از او سر می‌زد. ضمن این‌که برخلاف سایر پدرهایی که در اغلب سریال‌ها می‌بینیم، هیچ‌گونه وابستگی نسبت به دخترانش ندارد و مدام آنها را ملامت می‌کند و فقط نگران فرهاد است. البته معتقدم که شیبانی شخصیت کاریزماتیک دارد و از همین ویژگی برای ازدواج با ناهید استفاده کرده است. ضمن این‌که شخصیت منفوری ندارد و این اتفاق تازه‌ای در یک اثر هنری نیست. ما در فیلم‌ها و سریال‌های بسیاری شاهد بودیم که شخصیت‌های منفی جذاب بودند و اتفاقا مخاطب با آنها ارتباط بهتری هم برقرار می‌کند و تحت تاثیر چنین شخصیت‌هایی قرار می‌گیرد. درباره شیبانی هم این اتفاق افتاد و من از عده‌ای شنیدم که می‌گفتند شیبانی آدم باحالی است.

پس یکی از دلایلی که باعث می‌شود چنین نقش‌هایی را بازی کنید، همین مسائلی است که بیان کردید؟

شاید این‌طور به نظر برسد اما من هیچ‌وقت دنبال این نبودم که نقشی را بازی کنم که در فیلمنامه منفی است اما جذابیت‌هایی هم دارد. کارگردان‌ها هستند که من را برای چنین نقش‌هایی انتخاب می‌کنند. البته این هم گاهی اوقات به فیلمنامه‌ها برمی‌گردد، چون گاهی پیش می‌آید که فیلمنامه نوشته می‌شود و بعد به‌دنبال بازیگر مناسبی برای آن نقش می‌گردند. گاهی هم اتفاق می‌افتد که نقش را در فیلمنامه بر‌اساس ویژگی‌های آن بازیگر می‌نویسند. مثلا کسی که یک فیلمنامه جدی می‌نویسد، می‌بیند که چقدر مسعود رایگان برای این نقش مناسب است و بر‌اساس ویژگی‌های بازی او شخصیت‌پردازی می‌کنند. از این دست موارد در آثار هنری زیاد می‌توان نام برد. بنابراین من چنین وسواسی در نقش ندارم و دنبال چنین اتفاق خاصی نیستم. من بازیگر هستم و در ابتدا توسط کارگردان‌ها انتخاب می‌شوم. در این سریال هم این اتفاق افتاد و من پیش از این با آقای معظمی کار کرده بودم و به‌واسطه شناختی که از من و بازی‌ام داشت، من را برای نقش شیبانی انتخاب کرد. بسیار همکاری خوبی با هم داشتیم. البته بین ما رفاقت وجود دارد اما هیچ‌وقت ما به خاطر رفاقت با هم همکاری نکرده‌ایم. من فکر می‌کنم اگر با هم رفاقت هم نداشتیم، من را برای نقش شیبانی انتخاب می‌کرد.

نکته جلب درباره شیبانی این است ‌که در قسمتی از این سریال فوت شد اما همچنان می‌توان تاثیرات حضور این کاراکتر را در داستان احساس کرد؟

بله موافقم. همچنان شیبانی در داستان تاثیرگذار است. البته در خیلی از فیلم‌ها این اتفاق می‌افتد. مثل نقش بازپرس که در سریال «قورباغه» بازی کردم یا در سریال‌های دیگری که حضور فیزیکی کوتاهی داشتم اما کارهایی که انجام دادم همچنان در طول داستان تاثیرگذار است. یعنی خیلی در تصویر دیده نمی‌شوم اما تاثیراتش در داستان باقی است. شیبانی در تمام رخ هم داستانی را شکل می‌دهد که عواقبش دنباله‌دار است.

کلیت این سریال برای‌تان جذاب هست که حتی با تمام شدن بازی‌تان باز هم مخاطب آن باشید و داستان را دنبال کنید؟

معمولا برای من که فیلمنامه فیلم‌ها و سریال‌هایی را که بازی می‌کنم می‌خوانم، در جریان قرار گرفتن دوباره چندان جذاب نیست. ضمنا من از تصویر و صدای خودم خوشم نمی‌آید اما این سریال از برخی جهات باعث شده مورد توجه بیننده‌ها قرار بگیرد. یکی حضور بازیگر خارجی در این سریال در نقش بریژیت است که به زبان فارسی هم صحبت می‌کند و این نکته برای مخاطب جالب است. از طرفی سریال‌ها و فیلم‌هایی که لوکیشن‌های خارج از ایران هم دارد برای مخاطب تماشایی است و علاقه‌مند است سریالی را از تلویزیون تماشا کند که جذابیت‌های یک کشور دیگر را هم به تصویر کشیده است. نکته دیگر این‌که روابط و فضای خانوادگی که در این سریال حاکم است، می‌تواند برای هر مخاطبی ملموس و قابل باور باشد، چون ما در اطراف‌مان با چنین افرادی از جنس شیبانی، پیمان یا مهرداد یا هر‌کدام از شخصیت‌های این داستان آشنا هستیم. ضمن این‌که کار امنیتی است و مخاطب هم با سریال‌های پلیسی و امنیتی ارتباط برقرار می‌کند.

یکی از نکاتی که درباره بازی شما وجود دارد این است که کمتر با گریم و چهره متفاوتی در فیلم‌ها و سریال‌ها بازی می‌کنید. این قضیه به انتخاب و نظر شما برمی‌گردد یا این‌که کارگردان‌ها ترجیح می‌دهند شما با همین ظاهر و فیزیکی که دارید، در آثارشان بازی کنید؟

می‌توانم بگویم هم خودم دوست ندارم با گریم و چهره دیگری بازی کنم و هم این موضوع به نظر و سلیقه کارگردان‌ها هم مربوط می‌شود. ضمن این‌که در یک فیلم برایم کلاه‌گیس گذاشتند و گریم خاصی داشتم اما نه خودم از آن چهره خوشم آمد و نه بیننده خوشش آمد. من فکر می‌کنم مردم هم احسان امانی را با همین شکل و شمایل دوست دارند ببینند، چون این را در اظهار‌نظرها و واکنش‌هایی که داشتند متوجه شدم. یعنی از روی تجربه می‌گویم، البته من قابل قیاس با خیلی از بزرگان سینما نیستم و قصد این کار را هم ندارم. یول برینر را هیچ‌کسی با مو ندیده است یا تلی ساوالاس را هیچ کسی در طول عمرش با مو ندیده است، به نوعی برای خودشان یک شخصیت درست کرده‌اند.

فکر می‌کنم فقط در سریال «ماه و پلنگ» شما نقش یک پدر مهربان را بازی کردید و در تمام آثاری که حضور داشتید ایفاگر شخصیت‌های منفی بوده‌اید.

(می‌خندد). البته به‌جز ماه و پلنگ در برخی فیلم‌ها و سریال‌ها نقش پدر مهربان و آدم خیر را هم بازی کرده‌ام اما نقش‌های منفی که بازی کردم بیشتر در ذهن مخاطب مانده است. خودم هم این نقش‌ها را بیشتر دوست دارم. البته می‌دانید که نقش منفی بازی کردن واقعا سخت‌تر از بازی در نقش‌های مثبتی است که یک‌سری المان برای بازی دارد.

بازی در «محرمانه»

امانی درباره سریال جدیدی که در حال تصویربرداری است و او هم ایفاگر یکی از نقش‌های این سریال است، می‌گوید: من مدتی است در سریال «محرمانه» بازی می‌کنم که برای موسسه فرهنگی هنری شهید آوینی است و به موضوع دارو در این سریال هم پرداخته شده است و در این سریال هم نقش منفی بازی کرده‌ام. البته به دلیل مشکلی که در مچ پایم به وجود آمده و نمی‌توانم بازی‌ام را ادامه بدهم، ممکن است سرنوشت این شخصیت در داستان تغییر کند.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها