کد خبر: ۱۳۹۳۸۳۲
نویسنده محمد‌تقی فهیم - منتقد سینما

پرتراکم‌ترین فصل جشنواره‌‌های هنری و خصوصا سینمایی، ماه‌های پایان سال است. بهار سینما در پاییز و زمستان به منصه می‌رسد اما امسال اتفاق سینمایی مهم و با‌اهمیتی هم در راه است؛ جشنواره سینمای مقاومت.

در واقع اختتامیه جشنواره‌های امسال با تجمع فیلمسازان و اهالی هنر مقاومت برگزار خواهد شد. اخبار پراکنده از تولیدات سینمای ایران با موضوع دفاع ‌مقدس و مقاومت، حکایت خارج شدن این سینما از لاک انفعال و رکود دارد. رشد کمی تولیدات از‌جمله اتفاق‌های این عرصه است اما سنجش کیفی آنچه به نمایش خواهد رسید، طبعا به آن مقطع برمی‌گردد ولی برگزاری جشنواره مقاومت در اسفند نیز فرصت دیگری برای عیارسنجی این تولیدات خواهد بود؛ ضمن این‌که خود جشنواره نیز دراین دوره به نظر با همه ادوار فرق اساسی خواهد داشت. انتشار فراخوان جشنواره سینمای مقاومت طی چند روز گذشته نشان‌دهنده تغییرات زیاد و جدی در رویکردهای این رویداد فرهنگی است. پس از تغییر نام جشنواره به سینمای مقاومت، حالا سینمای دفاع‌مقدس به یکی از چند موضوع جشنواره تبدیل شده است.

آنچه در این دوره برای جشنواره ترسیم شده است، ضمن تنوع موضوعی و گستره‌ مضمونی آن، جزو اولویت‌های پیش‌روی جامعه است. این جشنواره با قدمت درخور توجه حالا در مقام رویدادی متعهد نسبت به ظرفیت و نیازهای روز جبهه مقاومت در داخل و خارج اعلام حضور کرده است. مثلا استکبارستیزی جزء لاینفک جبهه مقاومت بوده و هست اما حالا موضوع استکبارگریزی بسیار جدی‌تر از حتی رویکرد اول است.

جریانات مختلف دارای تریبون و امکانات متصل به لیبرال‌دموکراسی حاکم بر جهان با تلاش گسترده تخم یأس و ترس را میان جمعیت‌های ضد‌امپریالیستی پاشیده تا مبارزان راه آزادی، استقلال و عدالت را از مسیر انتخاب‌کرده‌شان پشیمان کند، واقعیتی که جشنواره مقاومت در عین التفات به این بستر، وظیفه فیلمسازان را در این زمینه جدی دانسته است اما رویکرد هوشمندانه این جشنواره در اختصاص موضوعی به امنیت همسایگان و تهدید نظام سلطه جهانی است. توجه به صلح‌طلبی ایران و این‌که در صورت هر تهدید متوجه کشورهای همسایه، ایران را در کنار خود خواهند داشت، بی‌تردید بر فضای فرهنگی منطقه و کاهش التهابات فی‌مابین کارکرد خواهد داشت که بالطبع در صورت تبدیل به محتوا و درام‌های جذاب، این نقش موثر بر مخاطبان بروز و ظهور خواهد یافت.

یعنی در هر صورت بخش اصلی این توقع در ساخت و پرداخت آثار تجلی می‌یابد. در همین راستا مقوله امید و مقابله با ناامیدی، اصل اساسی دیگری است که فیلمسازان جبهه مقاومت نباید از نظر دور بدارند، همچنان‌که جشنواره به این رویکرد استراتژیک توجه ویژه کرده است. نقش زنان در آینده جبهه مقاومت، ترویج گفتمان مقاومت در نهضت جهانی مستضعفین و‌... نیز وظیفه فیلمسازان شمرده شده که جشنواره خود را ملزم به توجه کرده است.

دو موضوع و جایزه مهم در جشنواره نهاده شده است مانند روایت قلم (شهید آوینی) و پژوهش (مرحوم طالب‌زاده) که وقتی در کنار توجه به کشف استعدادها و رویکرد به تربیت نسل جدید فیلمسازان قرار می‌گیرد، دقیقا به اتفاقی کاربردی خواهد رسید، چرا که همواره تمرکز بر استعدادیابی بدون التفات به پیشکسوتان و راهبران قبلی این مسیر و عرصه در حد شعار باقی خواهد ماند. خلاصه این‌که فینال جشنواره‌های امسال رویدادی پر‌انتظار و کیفی در سینمای ایران خواهد بود.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها