وزیر بهداشت دوباره به مجلس می‌رود | سوء مدیریت دارو ندارد
جام جم آنلاین از جدی‌تر شدن بحث استیضاح وزیر بهداشت و درمان ‌گزارش می‌دهد

 وزیر بهداشت دوباره به مجلس می‌رود | سوء مدیریت دارو ندارد

آیا هیات رئیسه مجلس در خصوص استیضاح وزیر بهداشت دچار تخلف شده است؟

 برخورد غیر بهداشتی با یک استیضاح ‌| 59 امضا برای استیضاح وزیر بهداشت  

طرح استیضاح وزیر بهداشت و درمان با 59 امضا هنوز به کمیسیون تخصصی ارجاع نشده است، ماجرایی که برخی نمایندگان آن را ناشی از تخلف هیات رئیسه مجلس می‌دانند و تاکید می‌کنند براساس آیین‌نامه داخلی مجلس هیات رئیسه باید طرح استیضاح را به کمیسیون ‌ بهداشت و درمان ارجاع دهد و در این خصوص بی‌طرفی را رعایت کند.
طرح استیضاح وزیر بهداشت و درمان با 59 امضا هنوز به کمیسیون تخصصی ارجاع نشده است، ماجرایی که برخی نمایندگان آن را ناشی از تخلف هیات رئیسه مجلس می‌دانند و تاکید می‌کنند براساس آیین‌نامه داخلی مجلس هیات رئیسه باید طرح استیضاح را به کمیسیون ‌ بهداشت و درمان ارجاع دهد و در این خصوص بی‌طرفی را رعایت کند.
کد خبر: ۱۳۹۳۷۶۸

به گزارش جام جم آنلاین، مشکلات جدی شهروندان درحوزه بهداشت و درمان سبب شده که تعدادی از نمایندگان پیگیر طرح استیضاح وزیر بهداشت باشند. بیشتر آنها معتقدند مشکلاتی مانند کمبود دارو، افزایش هزینه‌های درمان، نبود دسترسی به خدمات درمانی در مناطق محروم و تعطیل شدن خانه‌های بهداشت از مسائلی است که زندگی شهروندان را با چالش رو به رو کرده است.

با این حال طرح استیضاح وزیر بهداشت دچار حاشیه‌هایی شده است، برای نمونه مدتی پیش در حالی که تعداد امضا کنندگان این طرح حدود 70 نفر اعلام شده بود برخی رسانه‌ها از منتفی شدن بحث استیضاح وزیر بهداشت خبر دادند.

معاون پارلمانی رئیس جمهور نیز بتازگی ادعا کرده است که اغلب نمایندگان امضاهای خود را برای استیضاح وزیر بهداشت و درمان پس گرفته‌اند.

پشت پرده تکذیب یک استیضاح

 برخورد غیر بهداشتی با یک استیضاح ‌| 59 امضا برای استیضاح وزیر بهداشت  

با این حال کم نیستند نمایندگانی که بحث منتفی شدن استیضاح وزیر بهداشت و درمان را تکذیب می‌کنند و می‌گویند استیضاح وزیر بهداشت همچنان در دستور کار قرار دارد و هیات رئیسه مجلس باید در این خصوص قوانین را به درستی رعایت کند.

‌ عبدالحسین روح الامینی، عضو کمیسیون بهداشت مجلس یکی از این نمایندگان است که تاکید می‌کند سخنان معاون پارلمانی در خصوص پس گرفتن بیشتر امضاها درست نیست.

آن طور که او توضیح می‌دهد در سامانه جامع قانون‌گذاری مجلس تاکنون 59 نماینده طرح استیضاح وزیر بهداشت و درمان را امضا کرده‌اند.

بنابراین می‌توان گفت استیضاح وزیر بهداشت همچنان در دستور کار نمایندگان مجلس قرار دارد.

‌به گفته او استیضاح با امضای دست‌کم 10 نماینده قابل طرح است، این درحالی است که طرح استیضاح وزیر بهداشت و درمان را 59 نماینده امضا کرده‌اند.‌

انتقاد از عملکرد هیات رئیسه مجلس

 برخورد غیر بهداشتی با یک استیضاح ‌| 59 امضا برای استیضاح وزیر بهداشت  

مطرح نشدن استیضاح وزیر بهداشت و درمان در صحن مجلس سبب شده است که تعدادی از نمایندگان به نحوه عملکرد هیات رئیسه مجلس انتقاد کنند.

‌این مساله حتی سبب شد برخی نمایندگان بحث استعفای خود را مطرح کنند.

عبدالحسین روح الامینی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس مدتی پیش از هیات رئیسه خواست ‌هرچه زودتر استیضاح وزیر بهداشت را به ‌ کمیسیون بهداشت ودرمان ارجاع دهند.

او به ماده‌‌221 آئین‌نامه داخلی مجلس اشاره کرد و توضیح داد که براساس این ماده‌ هیات رئیسه موظف است بلافاصله طرح استیضاح را به کمیسیون تخصصی ارجاع دهد‌.

افزون بر این براساس ماده 16 آئین‌نامه داخلی مجلس هیات رئیسه سوگند خورده است که‌ مراعات بی‌طرفی کامل را داشته باشد‌.

 علی اکبر بسطامی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس نیز یکی دیگر از امضا کنندگان طرح استیضاح وزیر بهداشت و درمان است. او درباره اینکه چرا استیضاح وزیر بهداشت در صحن مجلس مطرح نمی‌شود؟ به جام جم آنلاین می‌گوید‌: این رویکرد به نوعی تخلف هیات رئیسه مجلس نشان می‌دهد، چون  نمایندگان سوالات زیادی از وزیر بهداشت و درمان دارند و  تذکر‌های زیادی به او داده‌اند. علاوه بر این حدود‌ 60 نفر از نمایندگان نیز به صورت کتبی بحث استیضاح وزیر بهداشت را مطرح کرده‌اند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس تاکید می‌کند: ما پیگیر ‌استیضاح وزیر بهداشت هستیم، چون نسبت به عملکرد ایشان در حوزه بهداشت و درمان و کمبود دارو  انتقادات زیادی مطرح است.

علی اصغر عنابستانی، دیگر عضو کمیسیون اجتماعی مجلس نیز معتقد است وزارت بهداشت و درمان به درستی مدیریت نمی‌شود و این مساله سبب شده جان بیماران قربانی سوء مدیریت شود.

او با انتقاد از نحوه اجرای طرح دارویار عنوان می‌کند: با اجرای طرح دارویار قرار بود وضعیت دارویی کشور مدیریت شود، اما شرایط بازار دارویی کشور نه فقط بهتر نشده، بلکه کمبود دارو جدی‌تر شده و قیمت دارو نیز افزایش یافته است.

‌‌افزون بر این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس از اجرا نشدن نظام ارجاع و پزشک خانواده نیز انتقاد می‌کند و می‌گوید: بی‌توجهی به این مسائل سبب شده هزینه‌های بیشتری به مردم تحمیل شود و بیمه‌ها در خطر ورشکستگی قرار بگیرند.‌‌

رسول فرخی میکال، عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس نیز یکی دیگر از نمایندگانی است که طر‌ح استیضاح وزیر بهداشت را امضا کرده است.

‌او درباره مسائلی که سبب شده این طرح را امضا کند به جام جم آنلاین می‌گوید: مشکلات زیادی در حوزه بهداشت و درمان مردم را گرفتار کرده است، مسائلی مانند کمبود دارو به ویژه برای افراد مبتلا به سرطان و افزایش هزینه‌های درمان.

علاوه بر این به گفته این نماینده مجلس خانه‌های بهداشت نیز در حال تعطیل شدن هستند.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس ادامه می‌دهد: این مسائل سبب شده تعدادی از نمایندگان به وزیر بهداشت تذکر بدهند و طرح سوال کنند. اما وقتی مشکلات حوزه بهداشت و درمان از طریق تذکر و سوال رفع نمی‌شود ناچار ‌ باید از ابزارهای دیگری مانند استیضاح استفاده کرد.‌

طرح استیضاح وزیر بهداشت و درمان درحالی در مجلس گرفتار حاشیه‌ شده است که کارشناسان نسبت به روند افزایشی ابتلا به سویه‌های جدید امیکرون هشدار می‌دهند و می‌گویند بی‌توجهی به مسائلی که به کمبود دارو دامن می‌زند زمینه را برای افزایش کمبودهای دارویی آماده کرده است و اگر این مساله به درستی مدیریت نشود اوج موج هشتم کرونا با افزایش کمبودهای دارویی همزمان خواهد شد، ماجرایی که پیامدهای ناگواری برای جامعه به دنبال دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها