10نفر از میلیاردرهای فناوری جهان در سال2022 در مجموع 575میلیارد دلار از دست دادند، زیرا سهام شرکت‌های مختلف به‌سرعت سقوط کرد. تورم، دلار آمریکا و بازار پیچیده تبلیغات دیجیتال، شرکت‌های فناوری را تحت تأثیر قرار داد. بسیاری از شرکت‌ها ده‌ها درصد سهام‌شان را از دست دادند و به همین دلیل سرمایه‌گذاران‌شان نیز تحت تاثیر منفی قرار گرفتند. بر اساس شاخص میلیاردرهای بلومبرگ، میلیاردرهای فناوری که بیشترین پول را از دست دادند، این افراد هستند.
کد خبر: ۱۳۹۳۶۷۱
نویسنده مهدی آریایی‌نژاد - پژوهشگر حوزه فناوری اطلاعات

استیو بالمر: مدیرعامل سابق مایکروسافت 19.4میلیارد دلار ضرر کرد. استیو بالمر، مدیر عامل مایکروسافت از سال 2000 تا 2014 و در حال حاضر مالک تیم LA Clippers NBA است. ثروت بالمر که از سال 2000 تا 2014 مدیرعامل مایکروسافت بود، عمدتا در سهام این غول فناوری است. پس از ضرر امسال، او 86.2میلیارد دلار دارایی دارد. در سال 2022 رشد شرکت کاهش یافت، زیرا با تقاضای کمتر برای رایانه‌های شخصی مواجه شد. فروش سیستم عامل ویندوز کاهش یافت و سهام شرکت 28درصد پایین آمد. مایکروسافت به سرمایه‌گذاران گفته که انتظار فروش رایانه‌های شخصی در سال جدید هم ضعیف است. 

رابین زنگ: 
رئیس هیأت‌مدیره CAT 20.7 میلیارد دلار ضرر کرد. بیشتر ثروت زنگ از سهام 23درصدی او در CATL بزرگ‌ترین تامین کننده باتری‌های وسایل نقلیه الکتریکی به دست می‌آید. دارایی خالص او در پایان سال 32.5 میلیارد دلار است. در ماه آوریل، این شرکت با کاهش 24درصدی سود خالص، شدیدترین کاهش را برای درآمدهای فصلی خود گزارش کرد. 
 
بیل گیتس: یکی از بنیانگذاران مایکروسافت، 28.6میلیارد دلار ضرر کرد.گیتس با ثروت خالص 110میلیارد دلاری، سرمایه‌گذاری‌هایی در شرکت‌ها، املاک و زمین دارد اما سهام او در مایکروسافت با ارزش‌ترین دارایی اوست. سهام مایکروسافت در سال جاری نزدیک به 30درصد ارزش خود را از دست داد، زیرا فروش ویندوز کاهش یافت و شرکت رشد آهسته‌ای را برای درآمد ابری خود پیش‌بینی کرد.

 مک کنزی اسکات:
 رمان نویس و همسر سابق جف بزوس 37.3میلیارد دلار ضرر کرد. ارزش خالص دارایی اسکات نیز مانند شوهر سابقش جف‌بزوس، از کاهش سهام آمازون در سال جاری متضرر شد. بیشتر ثروت اسکات از سهام 3درصدی آمازون است که سهام آن در سال جاری 50درصد سقوط کرد. او اکنون 19میلیارد دلار ثروت دارد. او در یک پست وبلاگی در ماه نوامبر گفت امسال نزدیک به دو میلیارد دلار به 343 سازمان حمایت از جوامع محروم کمک کرده است.

 سرگئی برین:  یکی از بنیانگذاران گوگل، 44میلیارد دلار ضرر کرد. برین و بنیانگذارش، لری پیج امسال 89 میلیارد دلار از دست دادن، زیرا آلفابت و سایر شرکت‌های فناوری با سال سختی برای تبلیغات دیجیتال روبه‌رو شدند. دارایی خالص برین 79.5میلیارد دلار است. مانند پیج، برین بیشتر ثروت خود را از سهام خود در آلفابت، شرکت مادر گوگل به‌دست می‌آورد. تا پایان سال گذشته، پیج و برین با هم 85.9درصد سهام کلاسB آلفابت را در اختیار داشتند، یعنی کمی بیش از 50درصد از قدرت رأی شرکت را در اختیار داشتند.

لری پیج:  یکی دیگر از بنیانگذاران گوگل، 45.3میلیارد دلار ضرر کرد. ارزش خالص برین و پیج امسال کاهش یافت، زیرا آلفابت با دشواری در بازار تبلیغات دیجیتالی دست و پنجه نرم کرد. بیشتر ثروت پیج ــ که اکنون 83.1میلیارد دلار ارزش دارد ــ از 6درصد سهام او در آلفابت به دست می‌آید. آلفابت در سال جاری سرعت استخدام خود را کند کرد.
 
مارک زاکربرگ:
مدیرعامل متا 79.9میلیارد دلار ضرر کرد. در پایان سال گذشته زاکربرگ ششمین فرد ثروتمند جهان بود اما او سال 2022 را با 45.6 میلیارد دلار در رتبه25 این فهرست به پایان رساند. درآمد شرکت متا، سابقا فیسبوک، امسال کاهش یافت، زیرا با یک رکود اقتصادی بالقوه و سال سختی برای تبلیغات دیجیتال مواجه بود. متا در پاییز امسال 11هزار کارمند خود را اخراج کرد تا هزینه‌های خود را در ساخت متاورس کاهش دهد.

چانگ پنگ ژائو:
 موسس و مدیر عامل بایننس،83.9 میلیارد دلار ضرر کرد. بیشتر 12.6میلیارد دلار دارایی خالص ژائو از سهام کنترلی او در صرافی ارزهای دیجیتال بایننس است. از زمان فروپاشیFTX ــ که قبل از اعلام ورشکستگی از بایننس کمک خواست ــ بازار ارزهای دیجیتال با بررسی دقیق سرمایه‌گذاران نگران دارایی‌های خود شده است. مشتریان بایننس میلیاردها دلار را از پلتفرم کریپتو خارج کردند. به‌دلیل برداشت‌ها و نوسانات قیمت ارزهای دیجیتال، بایننس در اواسط دسامبر حدود 54.7میلیارد دلار دارایی دیجیتال داشت، در حالی که بیش از یک ماه قبل از آن 69.5میلیارد دلار دارایی داشت. گفته می‌شود وزارت دادگستری در حال تحقیق از این شرکت به‌دلیل اتهامات پولشویی است.

جف بزوس:
موسس آمازون و بلو اوریجین، 85.2میلیارد دلار ضرر کرد. بزوس که سال گذشته از سمت مدیرعاملی آمازون کنار رفت، همچنان بزرگ‌ترین سهامدار این شرکت است اما سهام شرکت‌های فناوری امسال پایین‌آمد و ارزش سهام آمازون 50 درصد کاهش یافت. بزوس اکنون 107میلیارد دلار دارایی دارد. این شرکت با تورم بالا و رشد کند در فروش، دست و پنجه نرم کرده است. آمازون در میان چند شرکت فناوری بود که در سال جاری حدود 10هزار نفر از کارکنان خود را اخراج کرد که بیشترین میزان در تاریخ خود بود.
 
ایلان ماسک:
مدیرعامل تسلا، اسپیس ایکس و توییتر 132میلیارد دلار ضرر کرد. ماسک اخیرا عنوان ثروتمندترین فرد جهان را به برنارد آرنو، مدیرعامل LVMH داده است. ماسک در حال حاضر دومین فرد ثروتمند روی زمین است که ثروتی معادل 138میلیارد دلار دارد. او امسال بیش از هر میلیاردر دیگری پول از دست داد. بسیاری از ثروت ماسک در سهام تسلا گره خورده است. سهام این سازنده خودروهای الکتریکی در سال جاری تقریبا 70درصد سقوط کرد تا حدی که سرمایه گذاران از تصاحب توییتر توسط ماسک نگران شدند. سهام تسلا همچنین قربانی کم شدن تقاضا برای خودروهای الکتریکی به‌ویژه در چین، یکی از بزرگ‌ترین بازارهای تسلا شد.

منبع: ضمیمه کلیک روزنامه جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها