شاید تا به‌حال در فضای مجازی و در کانال‌های منتسب به طب سنتی یا از زبان افرادی که علاقه‌مند و دنبال‌کننده مباحث طب سنتی هستند با خبری به این شرح مواجه شده باشید «که هرگز پنیر را با گوجه و خیار نخورید» زیرا خوردن این ترکیبات با یکدیگر، باعث بروز بسیاری از بیماری‌ها مثل دیابت، ام‌اس، اختلالات عصبی، مشکلات گوارشی، خواب آلودگی و... می‌شود!
کد خبر: ۱۳۹۳۵۴۴
نویسنده فاخره بهبهانی - گروه دانش و سلامت

اما این خبر تا چه میزان قابل اعتماد است؟ در گفت‌وگو با دکتر محمد‌علی‌زارعیان، متخصص طب سنتی، صحت و سقم این موضوع را بررسی کرده‌ایم.

به گفته دکتر زارعیان، تاکنون هیچ مطالعه بالینی ثبت شده‌ای که تایید‌کننده این موضوع باشد، انجام نشده و در صورت انجام تحقیقاتی در این زمینه نیاز به مطالعات گروهی بزرگ است که سال‌ها زمان نیاز دارد. ضمن این‌که هر پیامی که از طریق شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته می‌شود، باید مدعیان آن برای اثبات ادعای خود شواهد علمی و منطقی دقیقی را همراه با پیام منتشر کنند.

البته به گفته دکتر زارعیان این خبر یک فرضیه را مطرح می‌کند که برخاسته از یک رویکرد تغذیه‌ای طب سنتی است که با ترکیب و مصرف خوراکی‌ها به صورت خام به‌خصوص بعضی از خوردنی‌های رایج مخالف است. از دیدگاه طب سنتی، ترکیب پنیر، گوجه و خیار به‌دلیل تفاوت در سرعت هضم‌شان می‌تواند دستگاه گوارش را تحت فشار قرار دهد. ضمن این‌که پنیر، گوجه و خیار از نظر این طب یک ترکیب با رطوبت بالاست و درصد قابل‌توجهی از افراد مستعد با خوردن آن، دچار مشکلات گوارشی اعم از ریفلکس، نفخ و سوءهضم می‌شوند.
این متخصص می‌افزاید: ترکیب میوه‌ها و سبزی‌های خام در قالب سالاد نیز از جمله مواردی است که در طب سنتی ایران نهی شده است، زیرا این اجزا برای هضم به شرایط و زمان‌های مختلفی نیاز دارند و به مجرد همراهی و مخلوط شدن در قالب سالاد به‌عنوان یک غذا با مزاج واحد تلقی نمی‌شوند که از این‌رو حکم درهم‌ خوری را دارند و اولین عارضه آنها ایجاد مشکلات گوارشی در کوتاه‌مدت و بلندمدت است.

زارعیان با اشاره به این‌که گوجه‌فرنگی از جمله خوراکی‌های دارای خاصیت آلرژی‌زایی در کودکان و بزرگسالان است، می‌گوید: عادت به مصرف گوجه با پنیر در بدن بعضی از افراد حالتی از التهاب مزمن با علائمی گذرا یا مقطعی و کوتاه ایجاد می‌کند که البته خیلی فرد را آزار نمی‌دهد اما التهابات آن باقی می‌ماند.

این متخصص با تاکید دوباره بر این‌که خبر فوق از نظر بالینی هرگز به اثبات نرسیده، یادآوری می‌کندکه بهتر است سعی کنیم برای پیشگیری از بروز مشکلات گوارشی، از اختلاط خوراکی‌ها به صورت خام و متنوع خوردن در یک وعده تا حد امکان پرهیز کنیم و به دستگاه گوارش اجازه دهیم در هر نوبت یک غذا با مزاج مشخص را هضم کند و با تحمیل خوراکی‌ها با هضم‌پذیری متفاوت، بار اضافی بر دوش آن نگذاریم.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها