گزارش «جام‌جم» از اختتامیه دومین یادواره روایتگری سردار مقاومت

ضیافتی به میزبانی دو ناشناس

دو نفر بودند حدود ۲۴سال. یکی‌شان مسافر جزیره مجنون و دیگری از شلمچه آمده بود. خسته راه بودند. ۳۹ سال طول کشیده بود تا پای‌شان از جزیره مجنون و شلمچه به اینجا و یادواره روایتگری سردار مقاومت برسد. کمی قبلش خبر آمده بود که قرار است مهمان بیاید. تازه قرار بود برگزیدگان یادواره در بخش دوم معرفی شوند که خبر آمد مهمان که نه، صاحب‎عزا قرار است بیاید.
کد خبر: ۱۳۹۳۲۳۶
نویسنده سپیده اشرفی - گروه رسانه

یکی می‌گفت لابد دختران سردار سلیمانی می‌آیند. یکی فکرش روی خانواده یکی از شهدای معروف بود. هیچ‌کدام نبود و انگار همه بود. حاضران مراسم نشسته بودند که آن دو نفر آمدند. مهمان‌ها بی‌هیچ نام و نشانی وارد شدند. یکی‌شان روی دست مردان تشییع شد تا در سالن برگزاری مراسم قرار گیرد و دیگری، روی دست مادران و همسران شهید قرار گرفت تا مثل برگی که روی موج آرام می‌گیرد در میان زنان چادری دست به دست شود و برود کنار آن دیگری. هیچ نام و نشانی نداشتند. اصلا معلوم نبود اسم‌شان چیست. بی‌نام‌ونشان آمدند. مثل مادرشان که بی‌نام‌ونشان تشییع شد. دو شهید گمنام، میزبان آیین اختتامیه دومین یادواره روایتگری سردار مقاومت شدند تا صورت مهمانان خیس شود و توسل به حضرت زهرا را با هم بخوانند. سلام به سیدالشهدا در سالن طنین گرفته بود که دو شهید روی صحنه نشستند و به حضار نگاه می‌کردند. تنها چند ساعت به آن ساعت تاریخی یک و ۲۰دقیقه مانده بود. چهره سردار از آن پشت خودنمایی می‌کرد و لبخندش نشان می‌داد همه آنهایی که در آن شب آمدند تا شاهد برگزاری یادواره روایتگری سردار مقاومت شوند درواقع به مراسم شب شهادت خود او دعوت شده بودند. مهمانانی که نمی‌دانستند در میانه مراسم قرار است دو مهمان عزیز روی دست‌شان بدرقه شوند.

اختتامیه دومین یادواره روایتگری سردار مقاومت و اهدای نشان سلیمانی بهانه‌ای بود تا دو شهید گمنام دفاع‌مقدس وارد سالن اختتامیه شوند و با حضورشان، مراسم را رنگ‌وبوی دیگری بدهند. مراسمی که برای تجلیل از برگزیدگان روایتگری بود و مسئولانی مثل علی بخشی‌زاده معاون صدای رسانه‌ملی، محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی و خانواده شهدای حرم و مدافع امنیت در آن حضور داشتند.

وعده قرآن به سردار سلیمانی

یکی از سخنران‌های این مراسم، علی بخشی‌زاده، معاون صدای رسانه‌ملی بود. او در این مراسم به رشادت‌های حاج‌قاسم سلیمانی اشاره کرد و گفت: باید از خودمان بپرسیم که چرا شهدا این‌قدر محبوب هستند. چطور می‌شود سه سال از شهادت یک شهید گذشته و هنوز این‌قدر محبوب باشد. چطور برخی‌ها مثل حاج‌قاسم همچون نگین می‌درخشند. البته وعده خدا در سوره مریم هم همین است کسانی که ایمان و عمل خالص داشته باشند، بین مردم و قلب‌ها محبوب می‌شوند.

بخشی‌زاده این‌طور روایت کرد: از گمشده‌های انسان، دوست‌داشتن و دوست‌داشته‌شدن است. اما هرچقدر زندگی سردار را مرور می‌کنیم می‌بینیم که برای محبوب‌شدن بین مردم کاری نکرد ولی حالا محبوب شده است. معاون صدای رسانه‌ملی، سردار سلیمانی را شبیه به مالک اشتر دانست و به برخی خطبه‌های حضرت‌علی(ع) در نهج‌البلاغه اشاره کرد: من در جلسه راه‌اندازی رادیومقاومت هم گفته بودم که مالک اشتر از امیرالمومنین دلبری کرده بود. جهاد، دری از درهای بهشت است که تنها برای خالصان باز می‌شود و برای سردار سلیمانی باز شده بود. کاش بتوانیم این مسأله را درک کنیم و وقتی از این مراسم بیرون می‌رویم، دست‌مان پر باشد.

درخشش نوجوانان در روایتگری

در بخش دیگر این مراسم، حمیدرضا افتخاری، دبیر یادواره روایتگری سردار مقاومت به برخی جزئیات برگزاری این یادواره اشاره کرد: یادواره روایتگری سردار سلیمانی از ابتدا برای خود رسالتی تعریف کرد. قصد ما ضمن یاد حاج‌قاسم این بود که تلاش رسانه‌‎ای برای روایت شفاف از حاج‌قاسم داشته باشیم که هنوز هم بعد از گذشت سه سال، برای همه تازه است. وی این‌طور ادامه داد: با وجود زمان اندکی که از زمان اعلام فراخوان داشتیم، طی ۴۵ روز حدود ۱۷۳۱ اثر به دست ما رسید که ۱۶۶۵ اثر در بخش مردمی بود. نکته مهم یادواره امسال، درخشش نوجوانان بود. به‌طوری‌که حدود ۱۳۷۰ اثر در بخش روایتگری نوجوانان به دست ما رسید. این به ما نشان داد که باید روی نوجوان‌ها حساب کنیم.

به گفته افتخاری، حجم عمده آثار بسیار باکیفیت بود که به مرور از بخش‌های مختلف رادیو پخش خواهد شد و آثار غیرصوتی رسیده به جشنواره نیز قابلیت داوری نداشت اما در بخش‌های مختلف سیمای ملی به نمایش گذاشته می‌شود. افتخاری ابراز امیدواری کرد که این روایتگری با محوریت حاج‌قاسم در طول سال‌ها ادامه داشته باشد.

سخنران دیگر این مراسم، محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی بود. او با تشکر از رادیو برای برگزاری پویش روایتگری گفت: دو مشخصه خداباوری و مردم‌باوری از خصوصیات بارز سردار سلیمانی بود که جوهر وجودی او با این دو باور متبلور شده بود.

اسلامی به برخی خاطراتی که در دوران وزارت دفاع از سردار سلیمانی داشت اشاره کرد و گفت: شناخت دشمن برای ما یک تکلیف است. دشمن بارها می‌خواست که نگذارد عمق راهبردی داشته باشیم و تلاش می‌کرد با حرکت‌های سیاسی و برهم‌زدن باور اجتماعی، مقبولیت انقلاب را از میان ببرد. رئیس سازمان انرژی اتمی بیان کرد: دشمن تلاش می‌کرد با ترور، نقشه تجزیه ایران را پیاده و آرامش را از مردم سلب کند و با ناکارآمد نشان‌دادن و ازبین‌بردن زیرساخت‌های اقتصادی، اساس انقلاب را زیر سؤال ببرد که با هوشیاری مردم، ناموفق ماند.

برگزیدگان روایتگری

به‌طورکلی این یادواره در دو بخش برگزار شده بود که یک بخش مربوط به خانواده رادیو و بخش دیگر، مردمی بود. در بخش خانواده رادیو، فاطمه کاشانی نویسنده برتر، عقیله پاک گزارشگر برتر، احمد یوسفی‌مقدم پژوهشگر برتر، اکبر عالیقدر صدابردار برتر و امید خسروی و مریم شهرام‌پور هم به‌طور مشترک راوی برتر شناخته شدند. در بخش برگزیدگان مردمی هم، افرادی مثل زهرا مظفری‌فرد و کوثر سرویس دیده می‌‎شد.همچنین در بخشی از این مراسم، خانواده شهدایی همچون صدرزاده، حدادیان و پاشاپور، از شهدای مدافع‌امنیت که در آشوب‌های اخیر به شهادت رسیده بودند تجلیل کردند.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها