تصور غالبی وجود داشت مبنی بر این که کشورهای پیشرفته در شاخص شادی جایگاه بالایی دارند اما حالا در یکی از تازه‌ترین نظرسنجی‌های صورت‌گرفته توسط موسسه گالوپ نشان داده شده این ذهنیت غالب اشتباه است و در صدر کشورهای خوشحال جهان نام کشور فیلیپین به چشم می‌خورد و کشورهایی همچون پاکستان علی‌رغم سختی‌های فزاینده جهانی، سال۲۰۲۲ میلادی به پایان رسید.
کد خبر: ۱۳۹۳۱۳۵

طبق نظرسنجی اخیر انجمن بین‌المللی گالوپ (GIA) که در پایان سال ۲۰۲۲ منتشر شد، فیلیپینی‌ها لقب شادترین کشور را در این سال به دست آوردند. آماری که امسال موسسه گالوپ منتشر کرد کمی عجیب و باورنکردنی به نظر می‌رسید. از میان ۳۴ کشور تحت پوشش این نظرسنجی، فیلیپین با امتیاز خالص ۷۵ درصد در جایگاه نخست قرار دارد که در کنار کشورهای مکزیک، مالزی، افغانستان و اکوادور پنج کشور برتر را تکمیل می‌کنند!در حالی که ۳۹ درصد فیلیپینی‌ها امیدوارند که سال ۲۰۲۳ بهتر از سال ۲۰۲۲ باشد، حدود ۵۲ درصد می‌گویند که همانند سال قبل خواهد بود. حدود ۵ درصد معتقد بودند که سال پیش رو، بدتر از سال آینده خواهد بود و ۴ درصد نظری نداشتند که چه پیش خواهد آمد.

امید به آینده بهتر: در حوزه میزان امیدواری کشورها به آینده و چشم‌انداز سال جدید نیز آمارها عجیب است. نیجریه و پاکستان دو کشور اول در میان امیدوارترین کشورهای جهان هستند؛ قزاقستان در رتبه سوم امیدواری، فیلیپین چهارمین و هند پنجمین کشور برتر در لیست امیدوارها بودند. نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که میانگین جهانی خوشبینی، منفی ۲ درصد است، به این معنی که بیشتر جهان همچنان در مورد پیشرفت و بهبود اوضاع در سال ۲۰۲۳ تردید دارند. کشورهای اروپایی کمترین خوشبینی را نسبت به سال ۲۰۲۳ دارند و لهستان، جمهوری چک، صربستان، فرانسه و ایتالیا کشورهایی هستند که کمترین خوشبینی را به نام خود ثبت کردند.
​​​​​​​
امید به رونق اقتصادی: شادترین مردم جهان اما در مورد اقتصاد کشورشان چندان خوشبین نیستند و عدم اطمینان در مورد آینده اقتصادی فیلیپین در نظرات‌شان پیدا است. اکثریت فیلیپینی‌ها با ۴۹ درصد از وضعیت اقتصادی فعلی در تشویش‌اند، در حالی که ۳۴ درصد به رونق اقتصادی در سال ۲۰۲۳ خوشبین هستند. با این وجود همین ۳۴ درصد آنها را در رتبه سوم خوشبینی اقتصادی قرار داده است. در لیست خوشبین‌ترین‌ها به بهبود اقتصاد، نیجریه در رتبه اول و پاکستان در رتبه دوم قرار دارد! لهستان از نظر اقتصادی کمترین خوشبینی را در این طیف دارد.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها