علیرضا جهانبخش به سرعت برق و باد از روزی که آقای گل اردیویسه هلند شد به پایان در همین لیگ معتبر اروپایی نزدیک می‌شود. او سال دیگر ۳۰ساله می‌شود و این یعنی تقریبا بخش عمده دوران فوتبالی خود را پشت سر گذاشته است.
کد خبر: ۱۳۹۳۰۷۸
نویسنده ​​​​​​​هیلدا حسینی‌خواه - گروه ورزش

نشانه‌ای بر زوال فوتبال علیرضا جهانبخش وجود ندارد اما همه چیز خیلی سرد پیش می‌رود، درست مثل زمستان اروپا. او دیگر آن ستاره پرجنبش و جوشی نیست که هر لحظه بوی گل می‌داد. هافبک هجومی تیم‌ملی در یکی از معتبرترین باشگاه‌های هلندی یعنی فاینورد بازی می‌کند، اما کم‌کم دورانش در لیگ هلند و سایر لیگ‌های معتبر اروپایی رو به پایان است. بر اساس گزارش رسانه‌های مختلف اروپایی، این بازیکن در پایان فصل جدا خواهد شد و راهی باشگاه‌های خرد و کم نام و نشان‌تر اروپایی می‌شود؛ جایی شبیه ترکیه، یونان یا بلژیک و حتی پرتغال. آخرین اخبار حاکی از آن است که تیم بعدی او احتمالا در ترکیه خواهد بود. پایان عصر طلایی یک لژیونر خیلی مهم است.

درخشش‌های مقطعی

نه این‌که لیگ ترکیه یا یونان جا‌ی بدی باشد اما به هر حال جزو لیگ‌های تراز اول اروپایی قرار ندارد. لیگ ترکیه که در سال‌های اخیر با مشکلات شدید مالی مواجه بود و لیگ یونان نیز جایگاه ثابتی برای بسیاری از فوتبالیست‌های ایرانی در سال‌های اخیر بوده که سرآمد آنها کریم انصاری‎فرد است. اما ماجرای جهانبخش فرق دارد. در حالی که درخشش‌های او مقطعی شده و معمولا به عنوان ذخیره در ترکیب فاینورد هلند به میدان می‌رود سایت هلندی ساکرنیوز خبر می‌دهد جدایی او در پایان فصل از فاینورد قطعی است. جهانبخش از مدت‌ها پیش، دیگر آن درخشش گذشته را ندارد و حالا آقای گل شدن او در لیگ هلند خاطره‎ای شیرین و دوردست در گذشته است همان روزهایی که در ترکیب آلکمار هلند صدرنشین گلزنان فصل لیگ لاله‌های نارنجی شد و افتخاری تاریخی را به عنوان یک لژیونر ایرانی به دست آورد. بعد از آن هم دومین بازیکن برتر فصل ۱۸-۲۰۱۷ شد تا در پایان همان فصل به برایتون انگلیس برود و حضور در سطحی بالاتر از فوتبال اروپا را تجربه کند.

یک دهه در قاره سبز

جهانبخش نزدیک به یک دهه است که در فوتبال اروپا بازی می‌کند. او ابتدا از داماش تهران راهی داماش گیلان شد و بعد هم به تیم ان.ئی. سی در لیگ دسته اول فوتبال هلند پیوست. در ادامه آزد آلکمار، مقصد بعدی او بود و درنهایت از برایتون انگلیس سردرآورد. سال ۲۰۲۱ هم مصادف شد با بازگشت او به فاینورد هلند. به نظر می‌رسد دوران فوتبال او در سطح یک فوتبال اروپا به پایان رسیده. لیگ برتر انگلیس که برترین لیگ فوتبال جهان است و هلند هم اکنون در رده ششم برترین لیگ‌های فوتبال جهان قرار دارد. خیلی سخت است بازیکنی که بعد از یک دهه به لیگ‌های کوچک‌تر اروپا می‌پیوندد بتواند دوباره راهی تیم‌هایی از لیگ برتر انگلیس یا هر یک از پنج لیگ برتر اروپا شود. استنباط این‌که دوران علیرضا جهانبخش به پایان رسیده خیلی زود است اما وقتی سایت‌های هلندی یکی پس از دیگری خبر از خروج جهانبخش از این لیگ می‌دهند یعنی این‌که با پایان یک دوره درخشان لژیونر تیم ملی روبه‌رو شده‌ایم.

سال‌شمار اروپایی جهانبخش

۲۰۱۳
پیوستن به تیم ان.ئی.سی در دسته اول هلند. او در دو فصل ۵۵ بازی کرد و ۱۷ گل زد.
۲۰۱۴
انتخاب به عنوان دومین استعداد فوتبال هلند
۲۰۱۵
به دیگر تیم هلندی در اردیویسه(دسته برتر) یعنی آزد آلکمار پیوست. دو فصل هم اینجا بازی کرد، با آمار ۸۵ بازی و ۳۵ گل.
۲۰۱۷
نایب قهرمانی با آلکمار در جام حذفی؛ مقامی که سال بعد هم تکرار شد.
۲۰۱۸
کسب عنوان آقای گل و دومین بازیکن برتر لیگ هلند فصل در پایان فصل ۱۸-۲۰۱۷ با انتقال ۱۷میلیون پوندی به برایتون در لیگ برتر انگلیس، گران‌ترین بازیکن تاریخ ایران شد. آمار: ۵۰ بازی و فقط دو گل
۲۰۲۱
بازگشت به لیگ هلند پس از دوره سه ساله در انگلیس و پیوستن به فاینورد
۲۰۲۲
نایب قهرمانی با فاینورد در لیگ کنفرانس اروپا

جهانبخش در ترکیه؟

اخبار جدایی جهانبخش از لیگ هلند این بار به ترکیه گره خورده است. بر اساس آخرین اخبار، او را به سرمربی تیم بشیکتاش ترکیه پیشنهاد کرده‌اند. در‌حالی که باشگاه پاناتینایکوس یونان همچنان مشتری جهانبخش است این بار بحث حضور او در بشیکتاش ترکیه مطرح شده. گونش، سرمربی تیم بشیکتاش قرار است نظر نهایی را درباره جهانبخش بدهد و در صورت تایید این مربی مطرح، مذاکرات باشگاه بشیکتاش با فاینورد هلند آغاز می‌شود.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها