واکاوی جریان تعارض منافع در نظام سلامت

عدالت در سلامت و شفافیت قربانیان تعارض منافع

آن‌طور که سخنگوی وزارت بهداشت گفته، سه مورد مبتلا به زیرسویه امیکرون در ایران مشاهده شده است. خبری که دیر یا زود در انتظار شنیدن آن بودیم. مشابهت‌های بسیاری در مشاهده موارد ابتلای تازه با وضعیت ما در زمستان ۹۸ وجود دارد، این‌که این بار هم این طغیان از چین آغاز شده یا پس از یک ماه در ایران مشاهده‌شده، تنها بخشی از جنبه‌های مشابه با آن وضعیت است اما حتما که قرار نیست ادامه این ماجرا شبیه آن زمستان تلخ باشد.
کد خبر: ۱۳۹۲۶۴۱

موج تازه ابتلا به کرونا در ایران شاید شبیه به موج‌های گذشته شیب افزایشی به خود بگیرد و به قله‌ای برسد، بعد آرام آرام رو به کاهش برود اما آنچه باید مورد نظر قرار گیرد، نه آغاز فراگیری موج تازه که آمادگی نظام سلامت ایران در این وضعیت است. پای حرف‌های اپیدمیولوژیست‌ها هم که بنشینیم، موید همین نکته است. مینو محرز، متخصص بیماری‌های عفونی می‌گوید که به لحاظ ذخیره واکسن مشکلی نداریم و همین موضوع یکی از وجه تفاوت‌های بزرگ و موثر در رابطه با موج تازه و وضعیت سه سال پیش ما است. او به جام‌جم می‌گوید: «از آنجا که واکسن برکت در ایران برگرفته از سویه امیکرون بوده، بنابراین مصونیت خوبی در برابر این زیرسویه دارد.» هرچند در ادامه گفته‌های او، می‌توان به توصیه‌های موکد در رابطه با رعایت پروتکل‌های معمول بهداشتی هم اشاره کرد. دکتر مسعود یونسیان، عضو کمیته علمی کشوری کرونا حتی نگاه خوشبینانه‌تری به این موضوع دارد و می‌گوید: «امیکرون و زیرگونه‌های این سویه، بیماری با شدت کمتری ایجاد می‌کنند، البته بخش قابل‌توجهی از جامعه به دلیل واکسیناسیون یا ابتلا به بیماری، مصونیت نسبی دارند.» این موضوع اما سوی دیگری هم دارد، سویی که نگرانی را متوجه به عملکرد نظام سلامت ایران می‌کند.
​​​​​​​

حالا چند ماهی است که کشور چین به‌رغم قرنطینه‌های سختگیرانه دوباره با موج بالای مبتلایان رو‌به‌رو شده است. این زیرسویه حالا به ایران رسیده و سه مبتلای جدید در ایران با این زیرسویه شناسایی شده است. در این میان نکته مهم وضعیت نظام درمان ایران است، رویه‌ای که با بیکاری پرستاران کرونایی همراه بوده و حالا یک چالش اساسی و مهم را پیش روی این نظام گذاشته است. با شیوع بیماری کرونا در دنیا و ایران، کادر بهداشت و درمان در صف اول مقابله با این ویروس خطرناک قرار داشتند. به طوری که وقتی خانواده‌ها از ترس ویروس، جرأت نزدیک شدن به بیمار خود را نداشتند، این مدافعان سلامت بودند که دل به دریا زده و سلامت خود را فدای مراقبت از بیماران می‌کردند. آنچه از زبان محمد شریفی‌مقدم، دبیرکل خانه پرستاری به گوش می‌رسد، کمی هشدارآمیز است. او می‌گوید: «نگرانی درباره خانه‌نشینی پرستاران کرونایی از جایی مهم است که متأسفانه بیمارستان‌های دولتی از کمبود شدید نیروی پرستاری رنج می‌برند. در همین حال، شاهد اخراج نزدیک به ۱۷تا۲۰هزار پرستار طرحی و قراردادی از بیمارستان‌های دولتی بوده‌ایم و این موضوع، می‌تواند زنگ خطر برای نظام سلامت کشور در مواجهه با موج جدید کرونا باشد. زیرا، در شرایط عادی هم ما با کمبود ۱۰۰هزار پرستار مواجه هستیم و حالا در شرایط سخت کرونایی، این وضعیت قطعا تشدید خواهد شد.» موج تازه تنها با رعایت معمول پروتکل‌ها آرام می‌گیرد اما همین وضعیت شاید موقعیت مناسبی برای بازگرداندن تعداد قابل‌توجه پرستارانی باشد که پس از فروکش کردن کرونا از کار بیکار شده‌ بودند.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها