مسیری که بدون حجاب طی شد(بخش دوازدهم)

واقعیات حیرت‌انگیز از قاره‌سبز

یکی از گزارش‌های آماری و رسواگر و باطل‌کننده تئوری‌های منسوخ‌شده غرب در مورد زنان ازجمله تئوری تبعیض جنسیتی در تقابل با آزادی و رهایی زنان، گزارشی بود که در سال۲۰۱۶، آژانس حقوق بنیادین در اروپا(FRA) انتشار داد و فراتر از گزارش‌های نوردیک و سایر آمارها، واقعیات حیرت‌انگیزی را درباره وضعیت زنان در قاره اروپا بیان کرد. وضعیتی که تا پیش از آن، اروپا را به‌عنوان بهشتی برای زنان تصویر می‌کرد.
کد خبر: ۱۳۹۲۵۳۰
نویسنده سعید مستغاثی - مستندساز و کارشناس سینما

در این گزارش که شبکه یورونیوز به‌طور مفصل به تحلیل و نقد و بررسی آن پرداخت و طی برنامه‌های متعدد و مصاحبه با مسئولان آژانس فوق و همچنین زنان قربانی تعرضات جنسی، ابعاد مختلف آن را روشن ساخت، برای نخستین‌بار آمارهای ناگفته و محاسبه‌نشده‌ای در مورد تعرض و آزار جنسی در قاره اروپا مطرح شده است. این آمارها،گزارش‌ها و مصاحبه‌ها آنچنان تکان‌دهنده است که شبکه رسانه‌ای بی‌بی‌ سی را وادار می‌کند تا در تفسیر آنها بگوید «اروپا دیگر بهشت زنان نیست». این بخش را به‌طور مستقیم از گزارش‌های یورونیوز و تفاسیر آن از گزارش آژانس حقوق بنیادین(FRA) نقل می‌کنیم تا همچنان در تور اتهام توهم دوستان شبه‌روشنفکر گرفتار نیاییم.

گزارش حقوق‌بشری: اروپا دیگر بهشت زنان نیست!

یورونیوز (رسانه رسمی اتحادیه اروپا) گزارش می‌دهد: «... آژانس حقوق بنیادین (FRA) که یکی از موسسات معتبر حقوق‌بشری در اروپا محسوب می‌شود، طی آخرین گزارش خود در سال ۲۰۱۶ درباره وضعیت زنان در اروپا تاکید کرده که از هر سه زن در اروپا یک نفر مورد خشونت و آزار قرار گرفته و این آمار هر ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا را در برمی گیرد. آژانس فوق تاکید کرده این آمار صرف‌نظر از ۶۷درصدی است که هرگز خشونت و آزارها علیه خود را گزارش نمی‌دهند. نکته جالب در گزارش فوق این است کشورهای اسکاندیناوی که گفته می‌شد از نظر رعایت حقوق زنان وضع خوبی داشته‌اند، اینک آمار تاسف‌باری را نشان می‌دهند... .»

رسانه‌ها و موسسات به‌اصطلاح حقوق‌بشری غرب بدون توجه به اساس این نابهنجاری‌ها یعنی اختلاط افسارگسیخته زنان و مردان و رفتارهای بی‌بندوبارانه و عریان‌گرایانه، سعی کردند که تمام این فجایع را به «تبعیض‌های جنسیتی» مرتبط ساخته و این‌که زنان در حد مردان در پست‌های مهم قرار ندارند اما گزارش «آژانس حقوق بنیادین» (FRA) حاکی است در کشورهای اسکاندیناوی که از نظر برابری‌های جنسیتی از وضعیت خوبی برخوردارند، زنان بیشتر در معرض آزارهای جنسی در محیط کار قرار گرفته‌اند.

دکتر جوانا گودی، از مسئولان آژانس اروپایی حقوق بنیادین (FRA) بر نظرسنجی در سراسر اروپا درباره خشونت جنسی نظارت داشته است. در این نظرسنجی، با ۴۲هزار زن از ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا مصاحبه شده است. این زنان از تجربه‌هایی که درباره خشونت فیزیکی، جنسی یا روانی داشته‌اند صحبت کرده‌اند.
در بخش پایانی، برنامه Insiders با جوانا گودی گفت‌وگویی انجام داده و از او پرسیده‌اند چرا در کشورهای اسکاندیناوی که از نظر برابری‌های جنسیتی از وضعیت خوبی برخوردارند، زنان بیشتر در معرض آزارهای جنسی در محیط کار قرار می‌گیرند؟

جوانا گودی، مسئول آژانس فوق در مصاحبه‌ای با برنامه Insiders شبکه یورونیوز می‌گوید:«...آنچه تعجب من را برانگیخته آن است که ۷۵درصد زنانی که مورد تعرض جنسی قرار گرفته‌اند در سطوح بالای شغل‌های مدیریتی و حرفه‌ای بوده‌اند، یعنی هدف هیچ‌گونه تبعیض جنسیتی قرار نداشته‌اند»!

در گزارش تازه‌ای از تلویزیون بی‌بی‌سی، ضمن نمایش تصاویری از «اروپا و حضور زنان در خیابان‌ها» آمده بود: «... این تصاویر به بیننده القا می‌کند که اروپا بهشت زنان است و برای آنها همه نوع امکانات اجتماعی فراهم است؛ از کار در بالاترین سطوح سیاسی و علمی و فرهنگی تا آزادی کامل و رفت‌وآمد بی‌دردسر در شب و روز! این شاید براساس نوشته قوانین اروپایی درست باشد اما این‌که زنان از خشونت جنس مخالف در امان بوده و از نظر جنسی در آزادی باشند، طبق تحقیقات آژانس حقوق بنیادین با آن نوشته‌ها، فاصله بسیار زیادی دارد ... .»

دنیای پنهان آزار و اذیت جنسی زنان در اروپا

شبکه رسانه‌ای اتحادیه اروپا (یورونیوز) درگزارشی تحت عنوان «دنیای پنهان آزار و اذیت جنسی زنان در اروپا» می‌نویسد: «... آیا می‌دانستید در اتحادیه اروپا بیش از نیمی از زنان از دوران نوجوانی مورد آزار و اذیت و جنسی قرار گرفته‌اند؟ در بیشتر کشورهای اتحادیه اروپا آزار جنسی زنان در محیط کار جرم به حساب می‌آید، اگرچه این موارد به‌ندرت گزارش می‌شود و فرد آزارگر هم همیشه مجازات نمی‌گردد. در کشورهای اسکاندیناوی و در فرانسه، زنان بیشتری قربانی این قبیل خشونت‌ها می‌شوند. علت این مسأله چیست؟ ...»
یورونیوز در گزارشی که در ژوئن ۲۰۱۶ انتشار داد، نوشت: «... بیش از نیمی از زنان در اروپا از ۱۵سالگی، آزار جنسی را تجربه کرده‌اند که شامل تعرض، دریافت ایمیل یا پیامک با محتوای جنسی یا پیشنهادهای سکسی می‌شود. هرچه یک زن تحصیلکرده‌تر یا از نظر حرفه‌ای موفق‌تر باشد، احتمال این‌که مورد این قبیل آزار و اذیت‌ها قرار بگیرد، بیشتر است ... .»
با این تحلیل‌ها و ارزیابی‌ها و واقعیات انکارناپذیر که توسط شبکه‌های رسانه‌ای غربی نقل می‌شود، پس چگونه بازهم می‌توان تئوری «تبعیض جنسیتی» را به‌عنوان چماقی بر سر جوامع و کشورهای اسلامی بکوبند، درحالی‌که ذره‌ای از این فجایع جنسی در کشورهای اسلامی (براساس آمارهای همان سازمان‌ها و موسسات غربی) به چشم نمی‌خورد و اگر هم رویت شود به سهولت می‌توان رد پای فرهنگ غربی و تهاجم سبک زندگی بی‌بندوبارانه اروپایی و آمریکایی را در آن مشاهده کرد. یعنی درواقع این رسوخ فرهنگ و تفکرات غربی است که حتی در جوامع اسلامی روابط غیراخلاقی و رفتارهای نامطلوب ایجاد می‌کند. ردپایی که متاسفانه در جوامع اسلامی توسط سربازان بی‌جیره‌ومواجب فرهنگ غرب یعنی همان خودباختگان و شیفتگان حقیر غرب و غربزدگی ترویج شده و می‌شود. آنها که در همه جای جوامع اسلامی حضور دارند و اصلا ماموریت‌شان تخریب اعتقادات و باورها و نابودی هویت و ریشه‌های اسلامی و ملی این جوامع و ممالک است.

فرانسه؛ آزار جنسی زنان در محیط کار

سوفی کلودت، برنامه‌ساز و مجری ــ کارشناس برنامه اجتماعی Insiders یا «کندوکاو» که هر هفته از شبکه یورونیوز پخش می‌شود، در ۴ ژوئن ۲۰۱۶ برنامه‌ای درباره «آزار و اذیت‌های پنهان زنان در اروپا» چه در محیط‌های عمومی و چه در محیط کار و اشتغال تهیه کرده که این گونه شروع می‌شود: «... در این برنامه کندوکاو ابتدا به فرانسه می‌رویم، کشوری که از نظر آزار جنسی در محیط کار جزو چند کشور اول است و در آن آزار و اذیت جنسی زنان تحصیلکرده از همه کشورها بیشتر است. به‌دنبال رسوایی جنسی اخیر در این کشور، دونی بوپن، یکی از اعضای عالی‌رتبه حزب سبز به آزار جنسی چند زن متهم شد. تاکنون سه نفر از این قربانیان به‌طور رسمی از او شکایت کرده‌اند. بوپن تمام اتهامات را انکار کرد ... .»

کلودت ادامه می‌دهد: «برخی از زنانی که در محل کار از سوی کارفرما یا رئیس خود مورد آزار جنسی قرار می‌گیرند، به مراجع قانونی شکایت نمی‌کنند، چون نگرانند که شغل خود را از دست بدهند.»
در برنامه فوق، کلودت ابتدا سراغ زنانی رفت که در فرانسه سکوت خود در برابر آزارهای جنسی در محیط کار شکستند و در برنامه فوق مشاهده می‌کنیم آن زنان با چه چالش‌هایی روبه‌رو هستند.

مقابله با مزاحمت لفظی در خیابان برای زنان در پرتغال

ادامه برنامه Insiders ۴ ژوئن ۲۰۱۶ در دو کشور پرتغال و بلژیک می‌گذرد که در آنها مزاحمت‌های لفظی برای زنان در خیابان یا متلک‌گفتن هم از مصادیق آزار جنسی به‌شمار آمده و شامل مجازات می‌شود. در دومین گزارش برنامه Insiders صحنه‌هایی از شهر پورتو در پرتغال را می‌بینیم که با وجود اصلاح قانون، عباراتی با محتوای جنسی نسبت به زنان، همچنان در خیابان‌ها به گوش می‌رسد. زنان زیادی در این کشور از این اصلاح قانون اطلاعی ندارند.

فرانسه؛ زنانی که در برابر آزار جنسی در محیط کار سکوت می‌کنند

اما ادامه گزارش برنامه Insiders درباره زنان ساکت فرانسه است، زنانی که ناگزیرند دربرابر آزار جنسی در محیط کارشان سکوت کنند. این گزارش می‌گوید: «تازه‌ترین رسوایی مربوط به آزار جنسی در دنیای سیاست بار دیگر توجه‌ها را به دنیای پنهان آزار و اذیت جنسی زنان در محیط کار معطوف کرده است. دنی بوپن، یک از اعضای عالی‌رتبه حزب سبزها در فرانسه متهم شد که چند ماه برای الن دوبوست، یکی از مشاوران زن حزب متبوعش پیامک‌هایی با محتوای جنسی ارسال می‌کرده است. والری زابریسکی، خبرنگار یورونیوز در این گزارش سراغ زنانی رفته که قربانی آزار جنسی در محیط کار خود هستند. چرا این زنان سکوت می‌کنند؟ مراجع قانونی چگونه به شکایت این قربانیان رسیدگی می‌کنند؟ تخمین زده می‌شود که تنها در فرانسه از هر پنج زن، یکی در محیط کار مورد این قبیل آزار و اذیت جنسی قرار می‌گیرد، این درحالی‌است که در این کشور قانونی برای پیشگیری و مقابله با آزار جنسی در سال ۲۰۱۲ تصویب شد. با وجود این قانون تنها ۵ درصد زنان قربانی آزار جنسی سکوت خود را می‌شکنند و به مراجع قانونی شکایت می‌کنند.»

 

newsQrCode
برچسب ها: حجاب بانوان فرهنگ
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها