کد خبر: ۱۳۹۲۵۲۹
نویسنده فخرالدین صدیق شریف - بازیگر تلویزیون

یک کار خوب در تولید سریال‌های تلویزیونی می‌تواند همین توجه به تولید سریال‌های استانی و خارج از پایتخت باشد. برای کشوری مانند ایران که تقریبا همزمان با هم، همه جور طبیعتی در آن یافت می‌شود و چهارفصل سال دارد، واقعا خیلی بهتر است تا می‌توانیم درام‌ها را براساس جغرافیای مناطق مختلف، نوشته و در همان جاها فیلمبرداری کنیم.

بسیاری از سریال‌سازان دنیا برای آن که بخواهند همزمان در سریال‌شان هم جنگل، کویر، مرداب، دریا و هم رودخانه باشد، باید به سمت استفاده از جلوه‌های ویژه رایانه‌ای بروند ولی در کشور ما تقریبا انواع و اقسام طبیعت را داریم و باید بیش از اینها بر استفاده از این طبیعت در سریال‌ها اصرار بورزیم. این‌که کمبود امکانات مالی اغلب کارگردانان را سوق داده به روایت داستان‌های پردیالوگ در فضاهای بسته که معمولا هم خسته کننده هستند، منطق ندارد. درست است که منابع محدود است ولی چرا گاهی این محدودیت را به فرصت بدل نمی‌کنند و با بردن سریال به شهرستان‌ها هم اسباب رشد صنعت تولید در خارج از مرکز را شکل نمی‌دهند و هم اسباب جذابیت را بالا نمی‌برند.
در تلویزیون، شبکه‌های استانی داریم که هر یک از آنها تولیدات خود را دارند و گاهی که سریال‌ها و تله‌فیلم‌های تولید شهرستان را می‌بینیم، اتفاقا از سریال‌های مرکز کم ندارد. تفاوت فقط در جدی نگرفتن فعالیت خارج از مرکز است. اگر به تولید سریال در شهرستان‌ها با گروه حرفه‌ای بها دهیم، مطمئنا هم اسباب ایجاد اشتغال در شهرستان‌هاست و هم در سریال سازی تنوع ایجاد می‌شود.
به نظر می‌رسد بیشتر بازیگران حرفه‌ای و مثلا خودم هم از این‌که کارگردانی بخواهد داستانی جذاب را در نقاط خارج از مرکز روایت کند، خرسند می‌شویم، چون به هر حال دل‌مان می‌خواهد برای هموطنان نقاط مختلف، کاری کنیم. حالا در نظر بگیرید در هر یک از این کارهای استانی، شرایط همکاری میان هنرمندان خارج مرکز و هنرمندان مرکز فراهم می‌آید و این گونه آشنایی شکل گرفته و طرفین به هم در کارهای آتی کمک می‌کنند.
البته نباید فراموش کرد که برای هر کاری به‌خصوص کارهای تلویزیونی که بناست مخاطب فراگیر داشته باشد، قطعا به داستان‌های جذاب نیاز است. نمی‌شود بی‌دلیل لوکیشن سریالی را از تهران به جنوب برد. حتما باید علت و علل داستان‌پردازی در جنوب و در فیلمنامه موجود باشد، یعنی به‌درستی نوعی حادثه‌پردازی مطابق لوکیشن خلق شود.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها