رئیس رسانه‌ملی در دیدار با اهالی صداوسیمای فارس:

صدای جمهوری اسلامی را به گوش دنیا می‌رسانیم

اگر چند دهه به عقب و به آن روزگاری برگردیم که تنها دو شبکه تلویزیونی موجود بود، تفاوت آن روزها با امروز را به خوبی می‌توانیم ببینیم؛ زمانی که بعد از پخش یک سریال، بارها مخاطبان از هم می‌پرسیدند قسمتی که ندیدند چه بود و چه شد.
کد خبر: ۱۳۹۲۴۱۲
نویسنده سپیده اشرفی - گروه رسانه

خیلی‌ها دوست داشتند بازپخش برنامه‌ها را ببینند که البته بعدها به گزینه‌های تلویزیون و برنامه‌‎هایش اضافه شد. اما چیزی که امروز و این روزهایی را که از جام‌جهانی گذرانده‌ایم، متفاوت از چند دهه قبل می‌کند، همین فرصت‌ها برای تماشای برنامه‌های تلویزیونی است. تنها یکی از آماری که مرکز تحقیقات رسانه‌ملی منتشر کرده، این مسأله را به خوبی نشان می‌دهد. بر اساس این آمار، حدود ۸۹.۷درصد فوتبال دوستان، از طریق تلوبیون پیگیر برنامه‌های جام‌جهانی بودند. رقمی که باید روی آن تامل بسیاری کرد اما خود گویای آن چیزی است که توانسته تلوبیون را به یک فرصت و شریک وفادار برای رسانه‌ملی تبدیل کند.

نکته اول این که، تلوبیون شریک جوان رسانه‌ملی است اما در همین مدت اندک توانسته هواداران خود را داشته‌باشد. بخشی از این مخاطبان، طرفداران مجموعه‌های تلویزیونی هستند که یا در فرصت مناسب موفق به دیدن این برنامه‌ها نشدند یا به هر دلیلی تمایل دارند دوباره مجموعه مورد نظر خود را تماشا کنند. البته این را هم باید در نظر داشت برخی از این متقاضیان تماشای دوباره برنامه‌ها، آنهایی هستند که به هر دلیل به محتوای موردنظر برای کار خود نیاز دارند. از منتقدان و نویسندگان گرفته تا دیگر فعالان فضای مجازی. پس در همین پله اول باید تلوبیون را یک آرشیو محتوای تمام‌قد معرفی کرد.

نکته دومی که باید در مورد تلوبیون بیان کرد، هموار کردن مسیر آنهایی است که تمایل به دیدن برنامه‌ها دارند اما هنوز ارتباط مستقیمی با رسانه‌ملی برقرار نکرده‌اند. در بسیاری مواقع می‌توان دید مخاطبان با دیدن آرشیوی از یک برنامه، سراغ تماشای بخش‌های دیگرش می‌روند. یعنی تلوبیون توانسته به یک مسیر سهل و آسان برای جذب مخاطب تبدیل شود که انصافا این بخش را به خوبی و تمام و کمال انجام داده است.

نکته سوم که باید آن را از دو مورد دیگر مهم‌تر دانست، مخاطبان ورزشی تلویزیون است که توانسته‌اند از طریق تلوبیون پیگیر بازی‌ها و رقابت‌های مختلف شوند. این مسأله وقتی پای جام‌جهانی به میان می‌آید، جدی‌تر هم می‌شود. باید این را هم در نظر داشت که بسیاری از مخاطبان ورزشی، در ساعت‌هایی که رقابت‌های جام‌جهانی برگزار می‌شد، در حال بازگشت از خانه یا در تردد بودند و تلوبیون فرصتی بود تا بتوانند پیگیر این بازی‌ها بمانند. شاید برای خیلی‌هایمان این صحنه آشنا باشد که در حال بازگشت از محل کار به خانه چند نفر را در وسایل حمل و نقل عمومی یا خودروهای شخصی می‌دیدیم که گوشی در دست یکی‌شان بود و بقیه در حال تماشای فوتبال موردنظر بودند. این مسأله را اگر در کنار آمار ۸۹.۷درصدی مخاطبان فوتبال و رکوردهای تلوبیون بگذاریم، خواهیم دید رسانه‌ملی چطور توانسته با یک خلاقیت در ایجاد آرشیو محتوایی ماندگار، به خیل مخاطبان خود اضافه کند.

نکته چهارم و آخر این که، نباید فراموش کرد در شرایطی به سر می‌بریم که شبکه‌های اجتماعی و سریال‌های خارجی، هر کدام به نوعی در تلاش هستند مخاطبان را به سمت خود جذب کنند و این کار را با دسترسی آسان خود در هرجا که مخاطب باشد، ممکن می‌کنند. در این میان حضور پدیده‌ای به نام تلوبیون توانسته رسانه‌ملی را در رقابت با آن بخش رسانه‌ای، هم‌قدم کند.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها