جام جم آنلاین از کاهش آمار واکسیناسیون در آستانه موج هشتم کرونا گزارش می‌دهد

‌مراکز واکسیناسیون خالی‌تر از همیشه | آیا واکسن‌‌ها‌ بی‌خاصیت شده‌اند؟

آمار مراجعه شهروندان به مراکز واکسیناسیون به کمتر از 5000 نفر در روز رسیده‌ این درحالی است که بسیاری از کارشناسان هشدار می‌دهند؛ زیرسویه‌های جدید امیکرون ‌هر روز به کشور نزدیک‌تر می‌شوند. در چنین شرایطی احتمال فاجعه بار بودن موج هشتم کرونا دور از ذهن نیست، زیرا همه چیز برای طغیان آن مهیاست.
آمار مراجعه شهروندان به مراکز واکسیناسیون به کمتر از 5000 نفر در روز رسیده‌ این درحالی است که بسیاری از کارشناسان هشدار می‌دهند؛ زیرسویه‌های جدید امیکرون ‌هر روز به کشور نزدیک‌تر می‌شوند. در چنین شرایطی احتمال فاجعه بار بودن موج هشتم کرونا دور از ذهن نیست، زیرا همه چیز برای طغیان آن مهیاست.
کد خبر: ۱۳۹۲۳۵۸

به گزارش جام جم آنلاین، روزهای سخت کرونا در حال بازگشت است، در بسیاری از کشورهای جهان زیرسویه‌های جدید امیکرون مانند BQ.1.1 و XBB مشکل ساز شده‌اند و آمارهای ابتلا را افزایش داده‌اند.

این شرایط سبب شده برخی کشورها به فکر بازگشت محدودیت‌های کرونایی بیفتند.‌ برای نمونه وزیر بهداشت هند بتازگی اعلام کرده است که ‌ مسافران ورودی از چین، ژاپن، کره جنوبی، تایلند و هنگ کنگ ‌ باید تست کرونا بدهند و یا نتیجه این آزمایش را به همراه داشته باشند.

به گفته او مسافران ورودی از کشورهای دیگر در صورت داشتن علائم یا ابتلا به کرونا، در مبادی ورودی قرنطینه می‌شوند.

این درحالی است که برخی کارشناسان معتقدند پس از فراگیری زیرسویه‌های جدید در کشورهایی مانند ژاپن و چین حدود یک تا دو ماه زمان می‌برد تا پای این زیرسویه‌ها به کشورمان نیز باز شود.

چراغ سبز به طغیان دوباره کرونا

‌مراکز واکسیناسیون خالی‌تر از همیشه | آیا واکسن‌‌ها‌ بی‌خاصیت شده‌اند؟

در حالی هر روز خطر فراگیری زیرسویه‌های جدید امیکرون در کشورمان افزایش پیدا می‌کند که شرایط برای مبارزه با آنها فراهم نیست. برای نمونه بسیاری از مراکز درمانی از کمبود نیرو و مناسب نبودن تجهیزات گلایه دارند.

این درحالی است که بحران کمبود دارو نیز کماکان در کشور وجود دارد و هنوز اقلام دارویی مانند سرم و آنتی‌بیوتیک به شکل سهمیه‌ای در اختیار داروخانه‌ها قرار می‌گیرد و تهیه اقلام دارویی دیگر مانند اسپری‌های تنفسی کار آسانی نیست.

مشکلات به این موارد محدود نمی‌شود، زیرا عادی انگاری شرایط نیز آنقدر فراگیر شده که استفاده از ماسک به حداقل رسیده است. نگران کننده‌تر اینکه آمار واکسیناسیون و تزریق دوزهای یادآور واکسن کرونا نیز روندی کاهشی را در پیش گرفته است.

این ماجرا سبب نگرانی پدرام پاک آئین، سخنگوی وزارت بهداشت و درمان نیز شده است. به همین دلیل او نسبت به پیامدهای کاهش تزریق دوز یادآور واکسن کرونا هشدار می‌دهد و عنوان می‌کند: کرونا در هیچ کجای دنیا تمام نشده است‌ و احتمال شکل گیری موج  جدید کرونا در کشورمان افزایش یافته این درحالی است که کاهش مراجعه شهروندان به مراکز واکسیناسیون نیز نگران کننده است.‌

‌سخنگوی وزارت بهداشت درباره آمار مراجعه شهروندان به مراکز واکسیناسیون می‌گوید: میزان مراجعه شهروندان برای تزریق واکسن متاسفانه به کمتر از 5000 نفر در روز رسیده است.

کاهش مراجعه به مراکز واکسیناسیون زمانی بیشتر به چشم می‌آید که آمارهای تزریق واکسن در این روزها را با سال گذشته مقایسه کنیم،‌ برای نمونه رکورد تزریق واکسن کرونا در سیزدهم آبان سال گذشته ‌شکسته شد و به یک میلیون و 678 هزار‌و‌ 67 دوز رسید. این درحالی است که این روزها کمتر از 5000 نفر برای تزریق واکسن روانه مراکز واکسیناسیون می‌شوند.

آخرین مصوبه کمیته ملی واکسن

‌مراکز واکسیناسیون خالی‌تر از همیشه | آیا واکسن‌‌ها‌ بی‌خاصیت شده‌اند؟

آمار تزریق واکسن کرونا در حالی در کشور روندی کاهشی دارد که کارشناسان و مسئولان وزارت بهداشت تاکید می‌کنند که شهروندان باید تزریق دوز یادآور را جدی بگیرند.

حسین فرشیدی، معاون بهداشت وزارت بهداشت  دوشنبه گذشته در ابلاغیه‌ای به ‌‌معاونان بهداشت دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور اعلام کرد: براساس مصوبه کمیته ملی واکسن افراد بالای 18 سالی که دچار‌ بیماری زمینه‌ای هستند و دست‌کم‌ شش ماه از تاریخ آخرین نوبت واکسن آنها می‌گذرد باید برای تزریق ‌دوز یادآور واکسن کووید-19 اقدام کنند.‌

این درحالی است که برخی کارشناسان تاکید می‌کنند همه افرادی که شش ماه از دریافت واکسن آنها گذشته بهتر است، ‌دوز یادآور را تزریق کنند.

بهرام عین اللهی، وزیر بهداشت و درمان نیز با اشاره به افزایش شیوع کرونا در برخی کشورها تاکید می‌کند: تزریق واکسن کرونا برای همه شهروندان اقدامی ساده و در دسترس است. به همین دلیل از شهروندان می‌خواهیم دست‌کم یکبار در سال واکسن کرونا را تزریق کنند و  چنانچه شهروندان هنوز واکسن کرونا را تزریق نکرده‌اند حتما برای تزریق دوز یادآور به مراکز واکسیناسیون مراجعه کنند‌.

واکسن‌ها بی‌خاصیت شده‌اند؟

‌مراکز واکسیناسیون خالی‌تر از همیشه | آیا واکسن‌‌ها‌ بی‌خاصیت شده‌اند؟

مساله دیگری که این روزها برای بسیاری از شهروندان به سوال بدل شده این است که آیا زیرسویه‌های جدید امیکرون واکسن گریز شده‌اند؟

کارشناسان در این خصوص نظرات مختلفی دارند و نتایج تحقیقات انجام شده در برخی کشورها مانند آلمان از این حکایت دارد که زیر سویه‌ ‌ BQ.1.1 در برابر همه درمان‌های آنتی بادی که تاکنون تایید شده مقاوم است‌.

افزون براین برخی منابع خبری نیز گزارش داده‌اند که زیر سویه XBB درکشورهایی مانند سنگاپور، دانمارک و ژاپن در حال گسترش است.

این درحالی است که برخی محققان در سنگاپور معتقدند زیر سویه XBB قدرت قابل توجهی برای فرار از سیستم ایمنی بدن انسان دارد و  روش‌های درمانی فعلی و واکسن‌های‌ کرونا تاثیری بر آن ندارد.

سعید کریمی، معاون درمان وزارت بهداشت و درمان اما نظر دیگری دارد. او می‌گوید: برخی از واکسن گریز بودن زیر سویه‌ جدید خبر داده‌اند، هرچند این مساله را نمی‌توان به شکل کامل انکار کرد، اما هنوز واکسن گریزی زیرسویه جدید نیز مورد تایید نیست. به همین دلیل بهتر است با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و تزریق دوز یادآور و استفاده از ماسک احتمال بیماری را به حداقل برسانیم.‌

معاون درمان وزارت بهداشت و درمان  البته  از این گفته که ‌ شرکت‌های تولید کننده واکسن در حال تولید واکسن بر پایه زیرسویه‌های جدید هستند‌.

علاوه بر این کم نیستند کارشناسانی که تاکید می‌کنند تزریق واکسن می‌تواند شرایطی ایجاد کند که شهروندان در صورت ابتلا به کووید_19 دچار بیماری شدید نشوند.

به گفته آنها تزریق واکسن مانع از ابتلا به بیماری نمی‌شود بلکه سبب می‌شود سیستم ایمنی شهروندان عملکرد بهتری در برابر ویروس داشته باشد و احتمال نیاز به بستری شدن در بیماران کاهش پیدا کند.

محمد مهدی دادفر، رئیس اورژانس بیمارستان فجر نیز در این باره می‌گوید: بهتر است شهروندان برای تزریق دوز یادآور زودتر اقدام و به ‌‌‌ مراکز واکسیناسیون مراجعه‌کنند.

به  گفته او تزریق دوز یادآور سبب می‌شود تعداد بیمارانی که نیاز به بستری شدن پیدا می‌کنند، کاهش پیدا کند‌.

‌مدیران وزارت بهداشت ژاپن نیز بتازگی از شهروندان ‌ خواسته‌‌اند برای تزریق واکسن اقدام کنند تا به این شکل‌ سطح ایمنی بدن آنها در برابر سویه‌های جدید امیکرون افزایش یابد. به گفته آنها‌ با تزریق واکسن از افزایش آمار مبتلایان و تحمیل فشار به مراکز درمانی پیشگیری می‌شود.‌

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها