شرایط نگهداری گیاه آگلونما

هوای خانه را تصفیه کنید

تصفیه هوا با گیاه گندمی یا عنکبوتی

مقاوم و ارزان

گندمی، از مقاوم‌ترین و ارزان‌ترین گیاهان آپارتمانی است. این گیاه تصفیه‌کننده، بسیاری از عناصر ناهنجار محیط مانند زایلن، فرمالدئید، بنزن و منوکسید کربن را برطرف می‌کند. گیاه گندمی علاوه‌براین‌که گیاه گلخانه‌ای محسوب می‌شود، با محیط‌های باز یا حتی فضای سبز شهری نیز سازگار است. نتایج یک تحقیق آزمایشگاهی نشان داده است که گیاه عنکبوتی می‌تواند به مدت ۲۴ساعت گازهای منوکسید کربن و دی‌اکسید نیتروژن موجود در هوای بسته را به مقدار قابل‌توجهی کاهش دهد.
کد خبر: ۱۳۹۲۲۶۶
نویسنده مریم احمدی - چاردیواری

توصیه می‌شود افرادی که به گردوخاک حساسیت دارند، این گیاه را در منزل خود نگهداری کنند. تکثیر و پرورش این گیاه بسیار ساده و بدون دردسر است و به نور غیرمستقیم آفتاب نیاز دارد. گیاه گندمی یا عنکبوتی حدود ۲۱۵ گونه متنوع دارد. در صورت شرایط محیطی مناسب، بسیار سریع رشد می‌کند. از مشخصات آن برگ‌های کشیده و سوزنی گیاه است. ریشه‌های گیاه مانند غده‌های گوشتی و کرم‌رنگ هستند. گل‌های آن به همراه گیاهچه‌هایی بر سر شاخه‌های طویل که از وسط گیاه به پایین آویزان است، مشاهده می‌شوند. در حالت معمول ارتفاع این گیاه به حدود ۲۵ تا ۳۰ سانتی‌متر می‌رسد. گیاه گندمی به علت حالت برگ‌ها و گیاهچه‌های آویزان، غالبا در گلدان‌های آویزی نگهداری می‌شود. روش‌های نگهداری از این گیاه دشوار نیست و برای کسانی که با شرایط نگهداری گیاهان آپارتمانی ناآشنا هستند، گندمی گیاهی مناسب است.
   
 نور مورد نیاز
این گیاه برای رشد به نور متوسط نیاز دارد. پنجره‌های جنوبی آپارتمان‌ها، مکان مناسبی برای نگهداری از گیاه گندمی است. اگر برگ‌های گندمی بسیار طویل و شکننده شده، یعنی از نظر نور تامین نمی‌شود.
     
دما
 بهترین دما برای پرورش گیاه گندمی بین ۱۵ تا ۲۵ درجه سانتی‌گراد است اما این گیاه به تغییرات دما مقاوم است و تا دمای ۵ درجه را تحمل می‌کند. در دمای بالای ۳۰درجه گیاه پژمرده می‌شود. همچنین برگ‌ها زمانی که هوا گرم است یا نور بیش از اندازه می‌تابد، رنگ‌پریده می‌شوند.
     
آبیاری
آبیاری با توجه به دمای محیط و میزان نور انجام شود. گاهی خاک گلدان زهکش مناسب را ندارد، در این صورت آب‌دادن بیش از حد به گیاه موجب پوسیدگی ریشه و ازبین‌رفتن گندمی می‌شود. بهترین قانون آبیاری گیاه گندمی، زمانی است که خاک سطح گلدان خشک می‌شود.
     
خاک و کود
 این گیاه در خاک‌های متفاوتی کاشته می‌شود، بنابراین وجود عنصر خاک برای نگهداری گیاه عنکبوتی مهم نیست. تنها نکته‌ای که برای خاک گیاه اهمیت دارد، زهکش مناسب است. فصول رشد زمان مناسبی برای کود دادن به گیاه است. از فروردین تا مهر هفته‌ای یک‌بار کود دادن به گیاه انجام شود.

چگونه گند‌می را تکثیر کنیم؟

 1. تکثیر از طریق بوته
 برای تقسیم بوته، گیاه مادری مورد نظر باید سالم، بدون آفت و دارای ساقه‌های بلند باشد که گیاهچه‌هایی را همراه خود دارد. با جداکردن این گیاهچه‌های کوچک از گیاه مادری و قرار دادن آنها در خاک حاصلخیز یا آب، ریشه‌دار می‌شوند.

۲. تکثیر از طریق بذر
بذر را در فصل پاییز از گیاه بردارید و آن را برای کشت در بهار سال بعد نگهداری کنید. بذر گیاه گندمی را در گلدان دارای خاک مناسب و در لایه سطحی خاک بکارید. روی سطح گلدان را با پلاستیک شفاف بپوشانید و چند سوراخ برای تهویه در آن ایجاد کنید. در طول دوره جوانه‌زنی لازم است خاک گلدان همواره مرطوب باشد. دمای مناسب ۱۸ تا ۲۲ درجه است. در شرایط مساعد، شش تا هشت هفته طول می‌کشد تا بذر‌ها جوانه‌بزنند.

منبع: ضمیمه چاردیواری روزنامه جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها