کد خبر: ۱۳۹۲۰۸۶
نویسنده جبارآذین - منتقد و مدرس

هنرمندان توانا و مستعد و تاثیرگذار اقلیت‌های مذهبی به‌ویژه هنرآفرینان ارمنی، در پیدایش، شکل‌دهی و قوام ادبیات و هنر غنی ایران‌زمین، ایفاگر نقش‌های شاخص و ارزنده بوده‌اند و تولد سینما و تئاتر در کشور، مدیون حضور و فعالیت‌های ثمربخش آنها در کنار دیگر هنرمندان بزرگ ایران است.

این هنرسازان ملی و مذهبی، همانند دیگر هم‌کیشان محترم و ارجمند خود، همیشه در عرصه‌های مختلف جامعه، فعال بوده و رونق بخش‌هایی از اقتصاد و صنعت، با یاری آنها محقق شده است. عرق ملی و وطن‌پرستی و شرکت قهرمانانه آنها در نبرد‌های تاریخی و ازجمله دوران دفاع‌مقدس، زبانزد است و عده‌ای از بهترین جوانان این هموطنان عزیز، با شهادت خود در جبهه‌های جنگ با متجاوزان، در خط سرخ و مقام شهادت با شهدای مسلمان و دیگر شهدای کشور، هم‌داستان هستند. هنرمندان و برنامه‌سازان برخاسته از بین اقلیت‌ها در راه‌اندازی تلویزیون و آغاز برنامه‌ها و تولیدات هنری و نمایشی آن نیز سهیم بوده‌اند.
تولد سالن‌های سینما و نمایش فیلم و تولید نخستین فیلم‌های ایرانی، همزمان با تولید فیلم‌های ماندگار عبدالحسین سپنتا، حاصل کوشش‌های پیگیر «آوانس اوهانیانس» است. پیشتر هم در شهرهای مختلف ازجمله در رشت و تبریز و قزوین، هنرمندان ارمنی و به‌خصوص زنان اقلیت‌ها در تاسیس تئاترها و اجرای نمایش‌ها فعال بودند. ظهور سینماگر بزرگ، ساموئل خاچیکیان و تولید بهترین فیلم‌های تاریخ سینمای جنایی و پلیسی ایران توسط او، نمونه مهمی از تاثیرپذیری جامعه هنر از هنرمندان اقلیت‌هاست.
تداوم حضور هموطنان هنرمند ارمنی در حوزه‌های مختلف هنر و ادب و موسیقی، دامنه هنرمندی‌های آنها را به تلویزیون هم گسترش داد و مخاطبان سینما و تئاتر، افزون بر سینما و تئاتر، شاهد هنرنمایی‌های عزیزان اقلیتی به‌عنوان کارگردان و بازیگر، سازنده موسیقی و... در آثار تلویزیونی هم بودند. حضور و فعالیت‌های این هنرمندان در سال‌های بعد از انقلاب، در سینما و تلویزیون ادامه داشت و بینندگان سیما، با آثار هنری آنها همسو و مشوق بودند. برای مثال زنده‌یاد لوریک میناسیان «هوسپیان» به‌ویژه بازی به‌یادماندنی او در نقش مادام در سریال خوب «کارآگاه شمسی و مادام» هنوز در یادها و خاطره‌ها مانده است.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها