چرا غربی‌ها، در مذاکرات منطقه‌ای حرف از توافق هسته‌ای می‌زنند؟

تلاش پنهان برای گرفتار کردن ایران در تله «برجام۲»

جوزپ بورل و حسین امیرعبداللهیان در حاشیه گفت‌وگوهای بغداد۲ به توافقی رسیدند که نتیجه‌اش احتمالا ازسرگیری مذاکرات برجامی باشد. گفت‌وگوها برای احیای برجام که با خروج دونالد ترامپ از کاخ سفید و تشکیل دولت دموکرات بایدن آغاز شده بود، از شهریورماه امسال و به‌دنبال زیاده‌خواهی طرف غربی متوقف شد.
کد خبر: ۱۳۹۱۷۳۶

بسیاری گمان می‌کردند که پس از انتخابات میاندوره‌ای کنگره آمریکا، این مذاکرات از سر گرفته می‌شود اما چنین نشد. دلیل آن، ایجاد ناآرامی در تهران بود؛ به‌عنوان آخرین برگ برای امتیازگیری از تیم مذاکره‌کننده ایرانی.

حالا با پایان اغتشاشات خیابانی و بازگشت آرامش به کشور، دیپلمات‌های اروپایی و منطقه‌ای دوباره تلاش دارند تا آب رفته را به جوی برگردانند. آنها با تکرار این گزاره که مسیر گفت‌وگوهای هسته‌ای از فشارهای حقوق بشری جداست، کوشش می‌کنند تا راهی برای عبور از تحریم‌های اخیر خود که عهدشکنی واضح در قبال تعهدات برجامی بود، بجویند. در همین راستا غربی‌ها با شکست پروژه بی‌ثبات‌سازی داخلی ایران، حالا امیدوارند از این ناآرامی‌ها برای امتیازگیری بیشتر در مذاکرات هسته‌ای استفاده کرده و به تعبیر داخلی، فشارهای خیابانی را ابزار چانه‌زنی دیپلماتیک کنند.

طرف‌های غربی سال‌ها بود از اهرم فشار نظامی و تهدید به جنگ برای امتیازگیری استفاده می‌کردند، ولی حالا که قدرت دفاعی ایران آنها را از پیگیری پروژه هراس‌آفرینی نظامی ناامید کرده، به فضاسازی خیابانی روی آورده‌اند تا به‌زعم خود، برای به نتیجه رسیدن در مذاکرات، دیپلمات‌ها را از نارضایتی مردم بترسانند. این‌که دست‌های پشت‌پرده ایجاد ناآرامی داخلی، بلافاصله پس از شکست خیابانی، در بازار طلا و ارز اختلال ایجاد کرده و کمپین‌هایی علیه سپرده‌های بانکی به راه انداختند، به‌خوبی نشان می‌دهد که طرف غربی تلاش می‌کند تا دیپلمات‌های کشورمان را سر میز مذاکره در موضع ضعف بنشاند. این همه درحالی است که امروز تقریبا همه صاحبنظران براین باورند که آنچه باعث ضعف و آسیب‌پذیری کشور می‌شود، امتیازدهی نامناسب و امضای توافقی نامتوازن است که کشورمان را در برابر فشارهای خارجی و بدعهدی‌های سابقه‌دار، دچار مسأله می‌کند. بنابراین انتظار می‌رود حالا که آخرین برگ فشار حداکثری علیه جمهوری اسلامی رو شده و دست طرف مقابل برای هراس‌آفرینی دیپلماتیک بیش از همیشه خالی است، دیپلمات‌های کشورمان با ایستادگی روی خطوط قرمز، به‌دنبال دستیابی به توافقی باشند که تجربه تلخ بدعهدی‌های برجامی را تکرار نکرده و بتواند به توسعه کشور کمک کند.

روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها