در دوران گذار تاریخی ایران از سنت به مدرنیته، نظریه استراتژیک و راهبردی ملی «سبک زندگی ایرانی و اسلامی» و اجرایی‌شدن بهینه آن در سطوح مختلف زندگی، مولفه‌ها، ویژگی‌ها و مختصاتی دارد که برخاسته و قائم به چارچوب فکری، نظری و اعتقادی اسلامی و ایرانی و متکی بر شناخت علمی، باورمندی، احترام، پاسداشت و گزینش بهترین و برترین آیین‌ها و سنت‌های بومی، محلی، منطقه‌ای و ملی و دینی و الهی و اجرای شایسته آنها نه‌فقط در ایام خاص و مناسبت‌ها که همیشگی و در جریان زندگی است.
کد خبر: ۱۳۹۱۶۲۸
نویسنده جبارآذین - منتقد و مدرس

استقبال از مدرنیته، به معنای تعطیل و نسخ سنت‌ها و آیین‌ها نیست که بهره‌مندی ملی از مزایا و دستاوردهای نوین علمی و فناوری و اجرای مناسب آنها در کنار یادمان‌های ملی و دینی ایرانی ـ اسلامی است. آیین‌ها و سنت‌های قومی و ملی و اجتماعی، محصول زایش فرهنگ، زندگی و مناسبات اجتماعی و انسانی و الهی است. ازهمین رو، اجرایی‌شدن سبک زندگی ایرانی و اسلامی، فرصت بزرگ و مغتنمی برای حفظ فرهنگ و آیین‌ها و مقابله با هجمه‌های فرهنگی و بیمه‌شدن کشور دربرابر دشمنان و ایران و اسلام‌ستیزان است.

هرکدام ازسنت‌ها و مراسم بومی، ملی و دینی، خصوصیات و اهدافی دارند که مهم‌ترین آنها، ایجاد مودت و دوستی و پیوند خانوادگی، فامیلی، قومی، ملی و دینی است که در زندگی‌ها بازتاب و تجلی دارد. یکی ازاین آیین‌های معنوی و شکوهمند ملی ایرانی و اسلامی که در ایجاد و گسترش دوستی‌ها و گردهمایی‌ها و تحکیم خانواده‌ها و جامعه، نقش بنیادین دارد و یکی از نمودهای پرفروغ صله‌رحم است، آیین زیبا و انسانی و ملی ایرانیان «یلدا» و دورهمی خانواده‌های ایرانی به‌مناسبت آن در طولانی‌ترین شب سال است.

این مراسم، هزاران سال است که در ایران و سایر کشورهای همسو با فرهنگ ایرانیان برگزار می‌شود و سنتی مورد احترام، تکریم و تایید شئونات و آموزه‌های انسانی و الهی است. دستگاه‌ها و جریان‌ها و سازمان‌ها و نهادهای فرهنگی کشور و در راس آنها رسانه‌ملی، هرسال به‌مناسبت شب یلدا، برنامه‌های ویژه‌ای را با اجرا و محتوای مناسب، تهیه و تولید و پخش می‌کنند که مخاطبان میلیونی دارند.

رسانه‌ملی با این اقدام قابل‌تحسین، افزون‌بر پاسداری از آیین‌ها و سنت‌های پسندیده با هدف اجرایی‌شدن سبک زندگی ایرانی و اسلامی، با مردم در یک دورهمی ملی شادمانه، مشارکت کرده و ضمن همدلی و همگامی ملی، به باور‌ها و اعتقادها، فرهنگ و تاریخ کشور احترام می‌گذارد.

تاکنون فیلم‌های متعدد سینمایی و فیلم‌های مستند و سریال‌های خوب بسیاری با موضوع و مضمون شب یلدا در رسانه‌ملی تولید شده و صداوسیما در این شب معنوی، ویژه‌برنامه‌های مفرح، پرامید و شادی‌آفرین داشته و دارد. امسال هم رسانه‌ملی و شبکه‌های مختلف رادیویی و تلویزیونی، با دست پر و برنامه‌های شنیدنی و دیدنی، به استقبال برگزاری مراسم شب یلدا رفته‌اند تا شب‌طولانی خوشی را همراه خانواده‌ها تا صبح سپری کنند. ویژه‌برنامه‌های شب یلدا، نمادی از همت این رسانه در جهت حفظ و اجرای یک آیین خوب و جذاب ملی ایرانی و اسلامی است.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها