موتور آسانسور به طور مستقیم بر روی مصرف برق، هزینه‌های نگهداری و ... آسانسور تأثیر دارد. موتور آسانسور گیرلس از قیمت بیشتری نسبت به موتور گیربکس برخوردار است اما هزینه‌های تعمیر آن کمتر است.
کد خبر: ۱۳۹۱۵۶۵

موتورهای گیرلس و گیربکسی تفاوت زیادی در ساختار آن‌ها دیده می‌شود. تقریبا همه چیز این دو موتور با یک‌دیگر فرق می‌کند از همین‌رو خریداران باید به خوبی مزایا و معایب آن‌ها را بدانند تا بتوانند با توجه به نیازی که دارند در هنگام خرید بهترین انتخاب را داشته باشند. ما به عنوان یکی از فروشندگان با سابقه آسانسور تصمیم گرفتیم تا در این مقاله به‌طور کامل به بررسی تخصصی آسانسور گیرلس و آسانسور گیربکس بپردازیم.

آسانسورهای گیرلس

در گذشته از Gear یا همان چرخ دنده در ساخت موتورهای آسانسور استفاده می‌شد، اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی موتورهای جدید به بازار آمده‌اند که بدون چرخ دنده یا Gearless هستند. این نوع موتورهای آسانسور دور فلکه کششی را ندارند از همین‌رو برای کنترل سرعت در آن‌ها از اینورتر یا درایو استفاده می‌شود. در موتور آسانسور گیرلس برای بالا بردن راندمان کاری از یک آهن‌ربای دائم استفاده می‌شود. در موتورهای AC گیرلس ولتاژ و فرکانس خروجی به بهترین شکل ممکن کنترل می‌شوند که این امر باعث بالا رفتن کیفیت حرکت آسانسور شده است. یکی از اولین مزیت‌های موتور آسانسور گیرلس که در ظاهر آن دیده می­شود وزن پایین‌تر آن است. این مزیت خود را در زمان نصب، طراحی و جایگذاری پکیج آسانسور به خوبی نشان می‌دهد.

ساخت آسانسور گیرلس از تکنولوژی به مراتب بهتری نسبت به آسانسور گیربکسی برخوردار است از همین‌رو طول عمر بالاتری دارد و در زمان استفاده هم نیاز کمتری به تعمیرات پیدا می‌کند. در کنار این مزایا آسانسور گیرلس از استهلاک پایین‌تری در زمان کار برخوردار است که همین امر موجب مقرون به‌صرفه بودن آن می‌شود. اجزای موتور گیرلس شامل موتور محرکه، فلکه کششی، شاسی، ترمز مغناطیسی، آرمیچر جریان مستقیم (روتور)، بلبرینگ‌های محافظ، انکودر، یاتاقان، سیم بکسل، شفت، براکت، بدنه موتور، جعبه بدنه ترمینال موتور و ... است. موتورهای گیرلس را در نوع بشکه‌ای یا درامی و تخت یا دیسکی می‌سازند.

آسانسورهای گیربکس

 از نام این نوع آسانسور مشخص است که در ساخت موتور آن از گیربکس استفاده شده است. این نوع موتورها دارای چهار بخش اصلی است به شرح زیر است:

  • موتور الکتریکی

  • گیربکس

  • فلکه فلایویل

  • ترمز الکتریکی

گیربکس یک قطعه مکانیکی است که توان انتقال انرژی تولید شده توسط موتور یا همان تولیدکننده به مصرف‌کننده را دارد. تکنولوژی به کار رفته در ساخت این نوع موتورها به شکلی است که نیاز به یک واسطه مانند گیربکس دارند از همین‌رو در صورتی که گیربکس را از آن‌ها حذف کنید موتور کارایی خود را از دست خواهد داد.

آسانسورهای گیربکس

موتور الکتریکی هم وظیفه تولید انرژی حرکتی را دارد. این موتور در ورودی خود انرژی الکتریکی را دریافت و در خروجی انرژی حرکتی مکانیکی را به مصرف‌کننده می‌رساند. این انرژی باید به فلکه گیربکسی برسد اما به دلیل بالا بودن سرعت آن باید یک گیربکس در بین آن قرار داده شود تا بتوان حجم بالای سرعت و انرژی را کنترل کرد. فلکه گیربکسی وظیفه انتقال قدرت و حرکت را به وسیله سیم‌های بکسل دارد. به این ترتیب کابین به حرکت در خواهد آمد. اما موضوع دیگری که در اینجا اهمیت پیدا می‌کند توقف کابین و موتور گیربکس است. برای این کار هم از ترمز الکتریکی استفاده کرده‌اند. موتورهای گیربکسی به دو نوع تک سرعته و دو سرعته دسته‌بندی می‌شوند.

تفاوت آسانسورهای گیرلس و گیربکس

برای آشنایی بیشتر با تفاوت‌های موتور گیرلس و موتور گیربکس بهتر است در ابتدا مزیت‌های موتور گیرلس را عنوان کنیم.

  • بازدهی مکانیکی بهتر موتورهای گیرلس نسبت به گیربکسی

  • بازدهی الکتریکی موتورهای گیرلس نسبت به موتورهای گیربکسی بهتر است

  • ابعاد کوچک موتور گیرلس باعث شده طراحی و کوچک کردن محیط موتورخانه کار راحتی باشد.

  • موتور گیرلس از همه موتورهای آسانسور موجود در بازار نیاز به تعمیر و نگهداری کمتری دارد.

  • موتورهای گیرلس مانند موتورهای گیربکسی نیاز به روغن‌کاری ندارند.

  • موتورهای گیرلس حرکت بسیار نرم‌تری نسبت به موتورهای گیربکسی دارند.

  • موتور گیرلس نیازی به چرخ دنده ها، فلایویل، روغن، بلبرینگ دور بالا و کوپلینگ ندارند از همین‌رو این قطعات در آن حذف شده است.

  • سر و صدای تولید شده توسط موتورهای گیرلس از موتورهای دیگر کمتر است.

اما موتورهای گیرلس هم معایبی دارند، هرچند که این معایب در برابر مزیت‌هایی که دارند قابل چشم پوشی است اما بد نیست که با آن‌ها بیشتر آشنا شویم.

  • قیمت موتورهای گیرلس نسبت به دیگر موتورهای آسانسور موجود در بازار بالاتر است.

  • نصب موتورهای گیرلس نسبت به موتورهای دیگر موجود در بازار سخت‌تر است و نیاز به تخصص و تجربه کافی دارد.

  • در همه محیط‌ها مانند مکان‌های صنعتی که دارای ذرات جامد و گاز هستند نمی‌توان از موتورهای گیرلس استفاده کرد.

موتورهای گیربکسی مزیت‌هایی مانند ارازان‌تر بودن و همچنین در دسترس بودن را دارند. شما به سادگی می‌توانید این نوع موتورها و لوازم جانبی آن را در بازار پیدا کنید. همچنین تعمیر و نصب آن نسبت به موتورهای گیرلس به مراتب راحت‌تر است.

پکیج آسانسور اولیفت

موتور گیرلس یا گیربکس؛ کدام یک بهتر است؟

انتخاب هر کدام از این موتورها بستگی به نیاز شما دارد. در ابتدا باید از نیازها و هزینه‌هایی که می‌خواهید انجام دهید، یک برآورد را صورت دهید. هزینه موتور گیرلس بیشتر از گیربکسی است، اما موتورهای گیربکسی نیاز به موتورخانه دارند. همچنین به دلیل حذف چرخ‌دنده در موتورهای گیرلس مصرف برق آن هم کمتر است. هزینه‌های تعمیر و نگهداری موتورهای گیرلس در طولانی مدت از موتورهای گیربکسی کمتر است. در موتور گیرلس تنظیم دقیق‌تر سرعت صورت می‌گیرد و ساختمان‌هایی که تعداد طبقات آن زیاد است کارایی بهتری دارند. با همه این مزیت‌های گفته شده واضح است که خرید موتور گیرلس به مراتب مقرون به‌صرفه‌تر از موتور گیربکس است. هرچند که در ابتدا هزینه بیشتری را بابت خرید آن پرداخت می‌کنید اما در طولانی مدت این هزینه‌ جبران می‌شود.

سخن آخر

اگر به دنبال یک محصول بی‌نظیر هستید انتخاب پکیج آسانسور space plus یک انتخاب عالی است. این پکیج از قطعات و متریال با کیفیت ساخته شده و خریدار نیاز نیست برای خرید هر بخش به‌طور جداگانه تحقیق انجام دهد.

این پکیج آسانسور توسط تیم تخصصی اولیفت طراحی و ساخته شده است. کافی است در وب‌سایت اولیفت محصول مورد نظر خود را انتخاب کنید یا با شماره ۴۰۰۹ ۹۱۰۰-۰۲۱ به‌طور مستقیم با کارشناسان فروش اولیفت در تماس باشید. همچنین در صورتی که تصمیم به خرید حضوری دارید می‌توانید به آدرس تهران، میدان فتح، بزرگراه فتح شرق به غرب، مجتمع آسانسور شهر یاران، طبقه همکف، واحد ۱۳ مراجعه کنید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها