چیزی که پرسپولیس از آن می‌ترسید اتفاق افتاد

لوکادیا رفت، یحیی بدون مهاجم در دربی

وقایع‌نگاری دربی۹۹ استقلال و پرسپولیس

شهرآورد آلوده

خاص، ویژه و هیجان‌انگیز. فعلا دربی امروز استقلال و پرسپولیس را در همین کلمات خلاصه می‌کنیم. این دربی هم بلافاصله بعد از جام‌جهانی برگزار می‌شود و هم این‌که بسیار حساس است، یک دربی فینال گونه برای حفظ صدر یا گرفتن آن.
کد خبر: ۱۳۹۱۴۴۸
نویسنده هیلدا حسینی‌خواه - گروه ورزش

به هرحال در مدت ۵۲ روز تعطیلی لیگ مربیان این دو تیم خوب وقت داشته‌اند تیم را آماده کنند. شرایط دو تیم از لحاظ روحی در کفه ترازو تقریبا برابر است اما اتفاقاتی هم رخ داد. یک روز در میان خبرهایی درباره هر دو تیم به گوش می‌رسد. یک روز خبر اعتصاب بازیکنان پرسپولیس به دلیل مشکل مالی را می‌شنویم و روز دیگر خبر گلایه بازیکنان استقلال بابت همین مشکل مشابه. حالا هم که ماجرای لوکادیو به قول معروف بیخ پیدا کرد. دربی ۲۹ آذر سلسله وقایع مشابهی را برای هر دو تیم از سر می‌گذراند. امروز دو تیم با این سلسله وقایع چطور کنار می‌آیند و چه نتیجه‌ای می‌گیرند.

بی‌تماشاگر

نخستین چیزی که از دربی امروز می‌دانیم این است که دربی شماره ۹۹ بدون تماشاگر است. این بازی قرار بود ابتدا به دلیل آلودگی شدید هوای تهران به تعویق بیفتد اما در نهایت در همان ساعت مقرر برگزار خواهد شد.

بازگشت سرلک

شماره ۱۰ سرخ‌ها نمی‌خواهد دربی را از دست بدهد. میلاد سرلک که مصدوم بود در بخشی از تمرینات گروهی شرکت می‌کند هر چند در دربی احتمال غیبت او وجود دارد. او با مشکل کشیدگی همسترینگ روبه‌رو است. محمد عمری هم مصدومیت جزئی‌اش را پشت سر گذاشت و الان آماده بازی است.

جلالی نمی‌رسد

استقلالی‌ها اوضاع متفاوتی دارند. ابوالفضل جلالی به طور قطع دربی پایتخت را از دست می‌دهد و به این بازی حساس نمی‌رسد. گفته می‌شود ساپینتو حسابی به این بازیکن، بابت این موضوع دلداری داده است. عارف غلامی هم مصدوم بود اما اکنون مشکلی بابت حضور در دربی ندارد.

باز هم مشکل مالی

پرسپولیس برای دربی ۲۹ آذر با مشکل بزرگی روبه‌رو شد. به دلیل مشکلات مالی بازیکنان حاضر به تمرین نشده بودند که در حاشیه هیاهوی جام‌جهانی کمتر سر و صدا کرد. در همین رابطه باشگاه پرسپولیس امید عالیشاه و کمال کامیابی‌نیا را به کمیته انضباطی فرا خواند تا از آنها توضیح بخواهد. به هر حال این غائله فعلا خوابیده است.

شبیه‌سازی برای دربی

دو تیم تلاش زیادی کردند تا در طول تعطیلات مدام برای دربی شبیه‌سازی کنند. البته در این میان پرسپولیس موفق‌تر بود و با استفاده از حضور سپاهان در تهران در دیداری دوستانه به مصاف این تیم اصفهانی رفت. اما استقلال دیدار تدارکاتی قابل توجهی نداشته است.

خط حمله استقلال

گویا ترکیب استقلال حداقل در فاز هجومی لو رفته است. ریکاردو ساپینتو برای دربی احتمالا از ترکیب ارسلان مطهری، مهدی قائدی و محمد محبی در استفاده خواهد کرد. البته ساپینتو بین پیمان بابایی و ارسلان مطهری هنوز انتخاب نهایی را انجام نداده است اما به نظر می‌رسد روی مطهری نظر مساعدتری دارد.

بیرانوند و بینی مصدوم

گفته می‌شود اوضاع بینی بیرانوند جالب نیست و او در دربی ۲۹ آذر نباید به میدان برود هر چند او اصرار دارد که بازی کند. کادر پزشکی پرسپولیس اصرار دارد بیرانوند به موقع بینی‌اش را عمل کند تا بیش از این با مشکل روبه‌رو نشود. اما او را برای دربی امروز درون دروازه پرسپولیس می‌بینیم.

حسینی مامور شد

سیدحسین حسینی گلر آبی‌ها از جام‌جهانی با روحیه برگشت. هر چند در دیدار آخر مجددا روی نیمکت نشست. گفته می‌شود ساپینتو از او خواسته از ورود حواشی به جمع هم‌تیمی‌هایش جلوگیری و به عبارتی این مساله را مدیریت کند. گفته می‌شود بازیکنان استقلال به دلیل مطالبات مالی خود شاکی هستند که این موضوع نگرانی سرمربی پرتغالی آبی‌ها را به دنبال داشته است.

حسرت بی‌پایان امیری

وحید امیری در تمرینات روزهای اخیر پرسپولیس حسابی جنب و جوش داشت و تمام تلاش خود را کرد تا توانایی‌های فنی‌اش را به رخ این و آن بکشد. او البته بارها در گفت‌و‌گو با هم‌تیمی‌ها از حسرت بی‌پایانش برای بازی در جام‌جهانی گفت. او به جام‌جهانی رفت اما در هر سه بازی ایران مقابل انگلیس، ولز و آمریکا حتی یک ثانیه هم فرصت بازی پیدا نکرد.

جنجال بزرگ لوکادیا

در آستانه دربی یورگن لوکادیا بزرگ‌ترین شوک روحی را به پرسپولیس وارد کرد. گلزن اول سرخ‌ها گفته که به هیچ عنوان دیگر در این تیم بازی نمی‌کند و به دنبال فسخ قرارداد است. لوکادیا یک روز قبل از دربی به بهانه مشکلات شخصی و خانوادگی ایران را ترک کرد.

پرسپولیس بدون مهاجم

استقلالی‌ها هر چند هنوز مصدومیت شیخ دیاباته را باور ندارند اما واقعیت این است که این بازیکن هنوز با مصدومیت دست و پنجه نرم می‌کند و غایب بعدی و بزرگ سرخ‌هاست. به این ترتیب یحیی برای دربی امروز نه لوکادیا را دارد نه شیخ دیاباته را. او دست خالی چه خواهد کرد؟

و اما داسیلوا

استقلال هم از حاشیه‌ها در امان نیست. داسیلوا یار برزیلی آبی‌ها که از گران‌قیمت‌های این تیم محسوب می‌شود ساز جدایی کوک کرده است. او به دلیل مطالبات مالی‌اش برای استقلال ضرب‌الاجل تعیین کرده و کوتاه بیا نیست. طلب این بازیکن ۱۱۴ هزار و ۶۸۲ دلار است که باشگاه استقلال باید در فرصت اعلامی مدیر برنامه داسیلوا این مبلغ را پرداخت کند.

هشتادمین میزبانی ورزشگاه آزادی از دربی

نام برخی بازی‌های بزرگ دنیای فوتبال بد جوری به اسم ورزشگاه‌ها گره خورده است. درست مانند شهرآورد تهران و ورزشگاه آزادی که خاطرات زیادی از این بازی را در دل خود جا داده است. حالا به بهانه دربی شماره ۹۹ که امروز در چارچوب هفته دوازدهم لیگ‌برتر برگزار می‌شود نگاهی گذرا بیندازیم به تاریخچه بازی‌های دربی در این ورزشگاه. برای آن که بدانیم اولین‌بار شهرآورد پایتخت چه زمانی در ورزشگاه آزادی برگزار شد، باید به تاریخی مهم برگردیم؛ به ۱۶ شهریور ۱۳۵۲. در دور رفت نخستین جام تخت جمشید شاگردان آلن راجرز در تیم پرسپولیس به مصاف شاگردان رایکوف در استقلال رفتند. وقتی سوت پایان این بازی زده شد، یکی از عجیب‌ترین نتایج در تاریخ فوتبال ایران رقم خورده بود. بله! قرمزهای پایتخت در حضور ۶۰هزار نفری که روی سکوهای سیمانی آزادی نشسته بودند با نتیجه دور از انتظار ۶ بر صفر حریف‌شان را شکست دادند. اولین شهرآورد در این ورزشگاه بعد از پیروزی انقلاب روز ۱۳ تیر ۱۳۵۹ و در بازی خداحافظی مرحوم صفر ایرانپاک بود که آن بازی با تساوی بدون گل تمام شد. در مجموع از ۹۸شهرآورد قبلی، ۷۹ بار این بازی در ورزشگاه آزادی برگزار شد که سهم قرمزها ۲۲ و سهم آبی‌ها ۱۸ پیروزی بوده است. ۳۹ تقابل دو تیم هم در این ورزشگاه با نتیجه تساوی تمام شده است.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها