رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا در گفت‌وگو با جام جم آنلاین:‌

امروز آلودگی‌‌هوا به اوج می‌رسد | بارش‌ها 39درصد آب رفت

پایداری هوا سبب شده آلودگی‌هوا در بسیاری از کلانشهرهای کشور مانند تهران امروز به اوج خود برسد. این درحالی است که تا اواخر روز جمعه و شنبه پیش‌رو نیز امیدی به بارش‌های مناسب و رفع آلودگی هوا نیست. نگران کننده‌تر اینکه در سه ماه اخیر میزان بارش‌های کشور در مقایسه با بلند مدت حدود 39 درصد کاهش یافته است.
پایداری هوا سبب شده آلودگی‌هوا در بسیاری از کلانشهرهای کشور مانند تهران امروز به اوج خود برسد. این درحالی است که تا اواخر روز جمعه و شنبه پیش‌رو نیز امیدی به بارش‌های مناسب و رفع آلودگی هوا نیست. نگران کننده‌تر اینکه در سه ماه اخیر میزان بارش‌های کشور در مقایسه با بلند مدت حدود 39 درصد کاهش یافته است.
کد خبر: ۱۳۹۱۴۲۴

به گزارش جام جم آنلاین، آسمان بیشتر کلانشهرهای کشور خاکستری است، ماجرایی که ثابت می‌کند برنامه‌های مسئولان برای کاهش آلودگی‌هوا تاکنون از روی کاغذ فراتر نرفته است.

در این شرایط فقط وزش باد یا بارش باران است که می‌تواند‌ آلودگی هوای کلانشهرهای کشور را کاهش دهد.

‌این درحالی است که براساس نقشه‌های هواشناسی می‌توان گفت، شهروندان در کلانشهرهایی مانند تهران و کرج تا روز شنبه شاهد بارش مناسبی نخواهند بود و شرایط برای افزایش آلودگی هوا در روزهای پیش‌رو فراهم است.

آلودگی‌هوا در اوج

امروز آلودگی‌‌هوا با اوج می‌رسد | بارش‌ها 39درصد آب رفت

پایداری هوا در کلانشهرهای کشور نفس کشیدن را برای شهروندان دشوار کرده است و آنچه به این نگرانی دامن می‌زند پایداری هوا تا پایان هفته است.

صادق ضیاییان، رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا در این باره به جام جم آنلاین می‌گوید: در چند روز آینده کماکان شاهد استقرار هوای پایدار  و انباشت آلاینده‌ها‌ در تهران،‌کرج، اصفهان، تبریز، مشهد و اراک خواهیم بود.

آن طور که ضیاییان توضیح می‌دهند پایداری هوا به دو عامل ‌ارتفاع لایه مرزی و‌ وزش باد بستگی دارد. در واقع وقتی هوای سرد در منطقه‌ای حاکم شود و  از نفوذ سامانه‌های جوی نیز خبری نباشد، هوا در سطح زمین ثابت می‌ماند‌ و ‌ مانع خروج ‌آلاینده‌های هوا ‌می‌شود. ‌

به گفته او‌  تداوم شرایط پایداری هوا سبب می‌شود که آلودگی هوا در کلانشهر تهران امروز به اوج خود برسد.

این درحالی است که تاکنون برنامه‌ مناسبی نیز برای کاهش منابع آلودگی هوا در کشورمان اجرا نشده است. به همین دلیل کاهش آلودگی هوا در کلانشهرهایی مانند تهران در گرو وزش باد یا بارش باران است.

 ‌رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا در پاسخ به اینکه چه زمانی شاهد بارش باران در تهران و کرج خواهیم بود؟ عنوان می‌کند: براساس نقشه‌های هواشناسی ‌ روز چهارشنبه موج ضعیفی از روی تهران عبور می‌کند که شاید در ارتفاعات سبب بارش پراکنده شود. اما این بارش آنقدر نیست که به رفع آلودگی هوا کمک کند. به همین دلیل در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه نیز شاخص‌های آلودگی هوا قابل توجه خواهد بود.

براساس نقشه‌های هواشناسی می‌توان گفت، اواخر روز جمعه و شنبه پیش‌رو شاهد بارش‌های مناسبی در تهران و البرز خواهیم بود.

به این ترتیب می‌توان امیدوار بود که بارش‌ قابل توجه باران روز شنبه آلودگی ‌هوا‌ ‌ را برای مدتی از  آسمان تهران بشوید.

‌بارش برف در محورهای شمالی

امروز آلودگی‌‌هوا با اوج می‌رسد | بارش‌ها 39درصد آب رفت

شهروندان تهرانی برای بارش باران باید تا شنبه آینده در انتظار باشند. اما استان‌های شمالی از امروز بارش‌ باران را تجربه خواهند کرد، بارش‌هایی که البته در ارتفاعات به شکل برف خواهد بود.

‌‌رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا در این باره توضیح می‌دهد: امروز برای استان‌های ساحلی دریای خزر‌ به ویژه گیلان و مازندران بارش باران را خواهیم داشت که در دامنه و ارتفاعات به شکل برف خواهد بود.

بنابراین‌ اگر شهروندان قصد دارند امروز و فردا روانه استان‌های شمالی کشور شوند. بهتر است تجهیزات زمستانی همراه داشته باشند.

به گفته ضیاییان در این مدت بارش باران در سواحل دریای خزر ‌ مناسب و قابل توجه خواهد بود.

‌این درحالی است که براساس نقشه‌های هواشناسی‌ از روز پنجشنبه نیز  شاهد نفوذ سامانه جدید بارشی ‌ از غرب کشور خواهیم بود و به این شکل شهروندان در استان‌هایی مانند کرمانشاه، ایلام و لرستان بارش باران را تجربه ‌خواهند کرد.

‌‌رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا درباره حجم این بارش‌ها نیز عنوان می‌کند: حجم بارش‌ها در روز جمعه ‌در خوزستان، ایلام، لرستان، کرمانشاه، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویر احمد و شمال فارس مناسب خواهد بود‌.

کاهش 39درصدی بارش‌ها در کشور

امروز آلودگی‌‌هوا با اوج می‌رسد | بارش‌ها 39درصد آب رفت

بررسی اطلاعات نقشه‌های هواشناسی از این حکایت دارد که در روزهای پیش‌رو در برخی استان‌های کشور شاهد بارش‌های مناسبی خواهیم بود. اما بررسی میزان بارش‌ها از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون نشان می‌دهد که در این مدت بسیاری از مناطق کشور شرایط مناسبی از لحاظ بارش‌ نداشته‌اند.

‌‌رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا در این باره توضیح می‌دهد: از ابتدای مهر ماه تاکنون در برخی استان‌ها شاهد بارش در حد نرمال بوده‌ایم. اما در بیشتر مناطق کشور به ویژه نیمه شمالی میزان بارش‌ها خیلی کمتر از میانگین بلند مدت‌‌ بوده است. در واقع از ابتدای سال زراعی تا‌کنون میزان بارش‌ها نسبت به بلند مدت حدود 39 درصد کاهش ‌داشته است.

لازم به یادآوری است که برخی استان‌ها در این مدت کاهش شدید بارندگی را تجربه کرده‌اند، برای نمونه‌ گیلان‌ 163 میلی‌متر کمتر از میانگین بلند مدت بارش دریافت کرده ‌و یا میزان بارش‌ها در استان تهران ‌حدود 67 میلی‌متر کمتر از میانگین بلند مدت بوده است.

علاوه بر این استان‌هایی مانند قزوین، ایلام، همدان و مازندران نیز نسبت به میانگین بلند مدت بیش از 60 میلی‌متر  کاهش بارش داشته‌اند.

در این بین برخی امیدوارند که افزایش بارش‌ها در زمستان سبب جبران کمبود بارش‌ها شود.

‌‌‌رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا در پاسخ به این پرسش جام جم آنلاین که آیا بارش‌های زمستان سبب جبران کاهش بارش‌ها خواهد شد؟ عنوان می‌کند: ‌انتظار این است که بارش‌ها در زمستان بد نباشد. اما جبران کاهش بارش‌ها در زمستان دور از ذهن است‌.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها