مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان با بیان اینکه منابع آبی استان در وضعیت هشدار قرار دارد، گفت: بارش‌های امسال اصلاً مناسب نیست به طوریکه از ابتدای سال آبی تاکنون ۲۱ میلی‌متر بارش در استان به ثبت رسیده است.
کد خبر: ۱۳۹۱۳۹۲

به گزارش جام جم آنلاین همدان، محمد ضروری با تأکید بر اینکه امسال وارد سومین سال خشکسالی شدیم، اظهار کرد: میزان بارش در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش ۷۵ تا ۸۰ درصدی دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان با بیان اینکه سال گذشته به علت کمبود رواناب مخازن آبی استان تخلیه شد و آورد رودخانه ها نیز کاهش داشت، تصریح کرد: حوزه آبریز قره چای ۷۷.۵ درصد کاهش آورد داشته است.

وی با اشاره به اینکه کاهش بارندگی در سال‌جاری زنگ خطری برای سال آینده خواهد بود به طوریکه سال آینده سال پرتنشی خواهیم داشت، افزود: تداوم خشکسالی ها باعث می‌شود منابع آبی زیرزمینی نیز تحت تأثیر قرار بگیرد به طوریکه در دشت همدان- بهار به طور متوسط اُفت چهار متری دارد.

ضروری با بیان اینکه اگر بارشی در سال‌جاری صورت نگیرد رودخانه‌های شمالی استان به کل خشک خواهد شد، گفت: باید در کشاورزی و صنعت مدیریت شود تا با مصرف کمتر آب تولید هم داشته باشیم به طوریکه از کشت های پرمصرف به شدت پرهیز شود.

وی اظهار کرد: با هماهنگی جهادکشاورزی مقدمات جلوگیری از کشت های پرآب‌بر انجام شده ضمن اینکه با توجه به اُفت آب‌های زیرزمینی اگر کشاورزان دچار مشکل شوند شرکت آب منطقه‌ای آمادگی دارد به آنها کمک کند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان با بیان اینکه سال آبی پیش رو وضعیت نامناسب تری خواهیم داشت، مطرح کرد: در سایر شهرستان‌ها تمهیداتی دیده شده که بدون مشکل سال آینده را سپری کنند.

ضروری با اشاره به اینکه با توجه به اجرای طرح آبرسانی برای شرب همدان نیز نباید مشکل داشته باشیم، یادآور شد: طرح آبرسانی به همدان در مراحل پایانی است و ظرف ۴۵ روز آینده انتقال برق به اتمام خواهد رسید.

این مقام مسئول تصریح کرد: تصفیه خانه به شدت و با سرعت خوبی در حال انجام است و تجهیزات در حال نصب است و امیدواریم مجموعه کامل طرح آبرسانی شامل ایستگاه پمپاژ، تصفیه خانه و خط انتقال برق را تا پایان سال به اتمام برسانیم.

ضروری با اشاره به حجم آب انتقالی از تالوار، تأکید کرد: در حال حاضر توان پمپاژ ۶۰۰ لیتر در ثانیه را داریم اما با توجه به محدودیت ها ۱۰۰ لیتر در ثانیه استفاده می شود که با تکمیل خط انتقال ۱۸۰۰ لیتر در ثانیه آب به همدان خواهد رسید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها