رهایی از تنبلی تخمدان با درمان‌های گیاهی امکان‌پذیر است؟

پیچیدن نسخه تنبلی تخمدان

آمارها نشان می‌دهد درصد نسبتا زیادی از خانم‌ها مبتلا به تخمدان پلی‌کیستیک یا همان تنبلی تخمدان هستند و بسیاری از این افراد برای فرار از مصرف داروهای هورمونی به درمان گیاهی این بیماری فکر می‌کنند. اما پرسش اینجاست که آیا می‌توان با طب سنتی و به واسطه اقدامات و داروهای گیاهی، تنبلی تخمدان را درمان یا دست‌کم کنترل کرد؟ به دلیل اهمیت این موضوع در گفت‌وگو با دکتر مریم مشهدی، متخصص طب سنتی، دیدگاه طب سنتی را جویا شدیم.
کد خبر: ۱۳۹۱۳۴۰
نویسنده فاخره بهبهانی - گروه دانش و سلامت

در تخمدان‌ها انواع مختلفی از کیست‌ها می‌تواند ایجاد شود. برخی از این کیست‌ها ساده و برخی پیچیده‌ هستند. تخمدان پلی‌کیستیک به معنی تجمع فولیکول‌های آزاد نشده در تخمدان است که بر اساس شدت و ضعف، علائم مختلفی از جمله چاقی، جوش صورت، اختلالات هورمونی، موهای زائد و... دارد. این بیماری در برخی، بی‌علامت است و سبب بروز اختلال در تخمک‌گذاری و قاعدگی نمی‌شود ولی در تعدادی از افراد می‌تواند از ایجاد قاعدگی جلوگیری کرده و نیاز به درمان دارویی داشته باشد.

تنبلی تخمدان، نشانه سردی

برخی از مبتلایان و تعدادی از مدعیان طب سنتی، تنبلی تخمدان را به دلیل سردی تخمدان و تجمع بلغم در بدن عنوان می‌کنند اما به گفته دکتر مشهدی، ‌فرد با هر مزاجی می‌تواند درگیر این بیماری شود و این طور نیست که فقط بدن افراد سردمزاج مستعد این بیماری باشد. سرد شدن یکی از عوامل بروز این بیماری است اما هر سرد شدنی سبب بروز این بیماری نمی‌شود. از دیدگاه طب سنتی اختلال در عملکرد اعضا نظیر معده، کبد و مغز می‌تواند با بروز این بیماری در ارتباط باشد.

اصول رهایی از تنبلی تخمدان

از دیدگاه طب سنتی توصیه‌هایی عمومی در مورد این بیماری وجود دارد که مهم‌ترین آن اصلاح سبک‌زندگی و رعایت شش اصل حفظ سلامتی است. استرس، اضطراب و افسردگی از عوامل بروز این بیماری است که باید هیجانات منفی کنترل شود. اصلاح الگوی خواب در این بیماری بسیار موثر است. بهترین ساعت خواب برای کمک به تنظیم هورمون‌ها، ۱۰شب است. برای افزایش خون‌رسانی به اعضای بدن، داشتن فعالیت بدنی روزانه، دویدن، پیاده‌روی و ورزش در حدی که کمی ضربان قلب بالا برود و تنفس سریع شود توصیه می‌گردد. از انجام ورزش‌های سنگین و حرفه‌ای و هر فعالیتی که به بدن فشار آورد، پرهیز شود. قدم بعدی اجتناب از مصرف غذاهای غلیظ مانند غذاهای رشته‌ای و خمیری نظیر ماکارونی و لازانیا و آش رشته و نان‌های خمیر است. اغلب مبتلایان، دچار مشکلات گوارشی هستند و بهتر است ماست، دوغ، خیار، گوجه، سیر، پیاز خام و گوشت گوساله کمتر مصرف کنند.

نسخه گیاهی

در طب سنتی، درمان‌ها به صورت گیاهی و در قالب کپسول و دارو و گاهی مصرف مستقیم گیاه است. از منظر این مکتب درمان قطعی این بیماری ادعای درستی نیست اما با اصلاح سبک‌زندگی در اغلب موارد بیماری کنترل خواهد شد.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها