وقتی اسپیلبرگ، سانسور را به رسمیت می‌شناسد

هالیوود،خانه‌یهودیان

نگاهی به تجربه‌ای کر‌ه‌ای در عرصه سریال‌های قضایی

دنیای جذاب‌قاضی و دادگاه!

مجموعه تلویزیونی «آقای قاضی» که در شب‌های تابستان و پاییز شاهد پخش آن از شبکه دوی سیما بودیم، بسیاری از اطلاعاتی را که مخاطبان تلویزیون می‌بایست از آداب دادگاه، آیین دادرسی، جایگاه متهم و شاکی، بزهکاران، موارد خلاف در جامعه، زیرپاگذاشتن حقوق دیگران، قوانین شهروندی و دیگر مسائل قضایی بدانند، در قاب تلویزیون به نمایش گذاشت.
کد خبر: ۱۳۹۱۳۲۲
نویسنده علی چاهخوزاده - گروه رسانه

اتفاقی که در حرکت جدید رسانه‌ملی، تلویزیون را در مسیر آموزش عمومی و آگاهی‌بخشی از طریق فضای سرگرمی قرار می‌دهد. دنیای رسانه در سریال‌سازی و عرصه سینما نیز اینچنین و با پیچیدگی‌های بیشتر راهبرد‌های کلان را پی می‌گیرد. در این میان کره‌جنوبی برای بسیاری از معضلات اجتماعی خود از طریق سینما و صنعت سریال‌سازی آگاهی بخشی می‌کند. «زندگی دوباره من» داستان یک دادستان مشتاق ‌کیم‌هی‌وو (با بازی لی جونگی) را روایت می‌کند، وقتی او روی پرونده فساد یک سیاستمدار به نام چوته‌سئوپ تحقیق می‌کند، توسط فردی ناشناس کشته می‌شود. اما ‌کیم‌هی‌وو از خواب بیدار می‌شود و دوباره خود را زنده می‌بیند، به شرطی که این بار ‌چوته‌سئوپ را از بین ببرد. در حالی که خاطراتش دست‌نخورده او به زمان گذشته فرستاده می‌شود تا سرنوشت خود را تغییر دهد.

‌کیم‌هی‌وو در زندگی دوباره من با شرور وحشتناکی روبه‌رو می‌شود که با ظلم‌های اهریمنی‌اش، همه را به لرزه در می‌آورد.این شخصیت با بازی لی‌کیونگ‌یانگ، یک پادشاه خودخواند‌ه‌است که قدرت بیشتری نسبت به شخص رئیس‌جمهور دارد. با چنین شرور شومی، مبارزه جذاب‌تر خواهدشد.

فرصت یک زندگی دوباره

داستان این سریال با شکست کامل و غم‌انگیز ‌کیم‌هی‌وو آغاز می‌شود. با این حال، به‌رغم این‌که کاملا در حال مرگ است، به او فرصتی دوباره برای زندگی داده می‌شود تا نه تنها انتقام قتل خودش، بلکه والدینش را هم بگیرد و زندگی اطرافیانش را تغییر دهد. قهرمان ما با آگاهی کامل از آینده همان‌طور که در زندگی گذشته‌اش تجربه کرده، به گذشته برمی‌گردد، که او را با همه چیزهایی که برای از بین بردن ‌چوته‌سئوپ نیاز دارد مجهز می‌کند. نکته رایج در درام‌های سفر در زمان این است که تغییر کوچک‌ترین چیز در گذشته می‌تواند آینده را کاملا متحول کند و اغلب اوقات همیشه تأسف‌آور است. با این حال، زندگی دوباره من یک استثناست. خود فرشته مرگ برای دومین بار به ‌کیم‌هی‌وو زندگی اعطا کرد‌ه‌است، او حالا کنترل کاملی بر آینده خود دارد و این‌که چگونه می‌خواهد آن را تغییر دهد.

این درام حقوقی، اکشن ماجرای جنگیدن یک دادستان شجاع و البته باهوش را به تصویر کشید‌ه‌است، او قصد دارد با قدرتمندترین فرد در کره‌جنوبی مبارزه کند و او را به دست عدالت بسپارد. ‌چوته‌سئوپ که یک نماینده مجلس و یک حزب قدرتمند را اداره می‌کند، با نفوذ بسیاری که دارد اقتصاد و سیاست کشور را در دست دارد. این سیاستمدار فاسد که در نظر خودش به کشور خدمت می‌کند، عقیده دارد برای اهداف بزرگ و قدرتمند کردن کشور باید لابی کرد و برخی افراد هم قربانی این راه شوند. دادستانی و قوه قضاییه، رئیس‌جمهور و اکثریت مجلس کره در اختیار اوست، حتی گروه‌های بزرگ اقتصادی که اکثریت اقتصاد کشور را هم دارند، از او تبعیت می‌کنند. حال با توصیف این شرایط، ‌کیم‌هی‌وو قصد دارد، چهره اصلی او را برای همه افشا کند. او بعد از سفرش در زمان به ۱۰سال عقب برمی‌گردد؛ به دوران دبیرستان. از آنجا که تمام خاطراتش را به یاد دارد، شروع می‌کند به درس خواندن و قبولی در بهترین دانشگاه حقوق کره. همزمان کار سرمایه‌گذاری در املاک را هم آغاز می‌کند، او بر این باور است که عدالت بدون قدرت امکان‌پذیر نخواهدبود. او در دانشگاه با کیم یوری، کیم‌هی‌آ، کیم‌‌هامی و لیم‌مین‌سو آشنا می‌شود. این افراد در راه رسیدن ‌کیم‌هی‌وو برای رسیدن به عدالت کمک او هستند.

تقابل خیر و شر

برای شروع ‌کیم‌هی‌وو به یکی از شهرهای کره به اسم کیم‌سان می‌رود و به دنبال جون‌سوک‌کیو، دادستانی است که به خاطر مبارزه با فساد ‌چوته‌سئوپ به این شهر تبعید شد‌ه‌بود‌ه‌است. ‌کیم‌هی‌وو در کیمسان با فساد شهردار، رئیس پلیس و نماینده مجلس مقابله می‌کند. آنها با یک باند موادمخدر و قمار همدست هستند و از این راه ثروث هنگفتی به دست آورد‌ه‌اند. هدف ‌کیم‌هی‌وو انتقال دادستان این شهر به سئول بوده تا به او برای مقابله با فساد چوته کمک کند. آنها پس از به سرانجام رساندن این پرونده نسبتا بزرگ به سئول منتقل می‌شوند. تیم کیمسان و افرادی که در دانشگاه بودند ابتدا سراغ ‌چوته‌سئوپ نمی‌روند و شروع می‌کنند افراد نزدیک به او را حذف کردن و این برخورد و تقابل را با هر کسی که با توجه به منافع ‌چوته‌سئوپ باشد آغاز می‌کند. آنها نمایندگانی که گوش به حرف او هستند تا دادستان‌ها و مدیران کارخانجات و گروه‌های صنعتی و بانک‌هایی که حکم گاو صندوق او را دارند، در یک مورد که بسیار برای چوته مهم است و آن یک گروه صنعتی بزرگ است. ‌کیم‌هی‌وو دقیقا به مقابله با کسی می‌رود که قرار است نماینده ‌چوته‌سئوپ در این گروه صنعتی شود. ‌کیم‌هی‌وو در اینجا به کمک هم‌دانشگاهی خود می‌رود، او یکی از وارثان آن گروه صنعتی بود‌ه‌است. او با تمام ثروت خود سهام زیادی از این گروه را می‌خرد. ویژگی هی‌آ همراهی نکردن با خواسته‌های ‌چوته‌سئوپ است.

‌کیم‌هی‌وو در ادامه اقدامات خود شروع به همکاری با نمایند‌ه‌ای از حزب رقیب ‌چوته‌سئوپ در مجلس ملی می‌کند و اسنادی را که نمی‌تواند افشا کند، از این طریق انجام می‌دهد. یکی از این افشاگری‌ها انتشار فهرست فرزندان برخی نماینده‌ها و سلبریتی‌هایی است که به سربازی نرفته و معاف شده‌اند. پس از این اقدامات ‌کیم‌هی‌وو با کشف فساد چند دادستان‌های نزدیک چوته آنها را هم محکوم می‌کند و او هم شروع به مقابله می‌کند و از طریق فشار به دادستانی، بیشتر همراهان ‌کیم‌هی‌وو را به شهرهای دیگر منتقل می‌کند و به او نیز دستور می‌دهند برای دور‌ه‌ای به آمریکا برود. ‌کیم‌هی‌وو از رفتن به آمریکا سر باز می‌زند و از دادستانی استعفا می‌کند و نامزد نمایندگی مجلس از حزب رقیب و در همان حوزه انتخاباتی ‌چوته‌سئوپ می‌شود. او اما با دستکاری رسانه شروع به تخریب ‌کیم‌هی‌وو می‌کند. رقیب هم درخواست مناظره می‌دهد و تمام جرم‌های چو ته را افشا و کاری می‌کند او دست به خودکشی بزند و ‌کیم‌هی‌وو حالا در قامت یک نماینده مجلس درصدد است دوباره با فساد مبارزه کند.

طلوع قهرمان از دل تاریکی

نکته مهمی که این روزها صنعت سریال کره و در ژانر حقوقی و سیاسی دنبال می‌کند، سوژه بسیار جالبی است مثل همین سریال که ابتدا کشور را غرق در فساد نشان می‌دهد و از دل همین سیستم، کسی پیدا می‌شود و شروع به پاکسازی می‌کند و این امنیت ذهنی را به مخاطب القا می‌کند اگر چه فساد وجود دارد اما سیستم توانایی برخورد با آن را دارد و یک دادستان و نماینده مجلس در نقش یک قهرمان کل سیستم را عاری از فساد می‌کند. باید به این نکته دقت کرد برخلاف تبلیغات این سریال‌ها، برخی از فسادها در کره قانونی می‌شود و اگر چه کشور ما در زمینه برخورد با فساد کارنامه خوبی دارد اما متاسفانه تصویر ماندگاری از این تلاش و موفقیت در رسانه‌ها دیده نمی‌شود، درحالی که دستگاه قضا در اندیشه اسلامی روایت‌ها و داستان‌های پیچیده و جذابی دارد که همچنان در انتشار توجه رسانه‌ملی و فیلمسازان است تا واقعیت‌های نظام اسلامی را برای مردم تبیین کند.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها