هادی چوپان بعد از قهرمانی در آرنولد کلاسیک:

نام ایران،خاک و مردمش قهرمان

شاهکار بی‌نظیر؛ یک ایرانی قهرمان مسترالمپیا شد

هادی چوپان به کلمن و آرنولد پیوست

ماموریت غیرممکن، جاه‌طلبی بزرگ، پایان فاتحانه یا هر اسم دیگری که رویش بگذارید، مهم نیست. اتفاقی که در شب لاس‌وگاس افتاد، یکی از بی‌نظیرترین و به یادماندنی‌ترین خاطرات تمام ورزش ایران است. با هیچ متر و خط‌کشی نمی‌توان آن را اندازه گرفت.
کد خبر: ۱۳۹۱۳۱۷
نویسنده سعید اکبری - گروه ورزش

باور کنید، این لحظه و این موفقیت تاریخی در مخیله هیچ احدی نمی‌گنجید الا «هادی چوپان». پسر خونگرمی که یک روز با لبخند می‌گفت: «می‌خواهم مسترالمپیا را فتح کنم.» در گردهمایی بیگ رمی، براندون کوری، درک لانسفورد‌، میک واکر، ویلیام بوناک، چارلز گریفن و کلی ستاره دیگر، این هادی چوپان بود که موفق شد در مسترالمپیا ۲۰۲۲ «ساندو» را از آن خود کند. این مجسمه، حاصل تلاش بهترین بدنساز دنیاست. به فهرست قهرما‌نان بنام گذشته نگاهی بیندازید؛ لری اسکات، سرجی اولیویا، آرنولد، فرانک کلمبو، کریس دیکرسون، فرانک زین، سمیر بونوت، لی هنی، دوریان یتس، رونی کلمن، جی کاتلر، دکتر جکسون، فیل هیث، بیگ رمی، براندون کوری و شان رودن. مجموعه‌ای از بهترین‌های تاریخ. حالا با افتخار نام هادی چوپان «گرگ پارسی» را هم به این فهرست اضافه کنید. از دیروز ایرانی‌ها با افتخار صاحب ساندو مسترالمپیا شدند. خوابی که تعبیر آن غیرممکن بود ولی هادی چوپان، به پاس سال‌ها تلاش، پشتکار و جنگیدن توانست به این یگانه جایگاه ورزش بدنسازی برسد.

شماره یک جهان

چوپان از سال ۲۰۱۷ به ساندو حمله کرد. ابتدا قهرمان مسابقات مسترالمپیا آماتور شد. همان سال نقره شرو کلاسیک را به دست آورد. در آن سال دو عنوان دیگر هم داشت. نقره گرندپریکس و نایب قهرمانی سن‌مارینو پرو. سال ۲۰۱۸ برنز اکسپو دبی و دو مدال طلای مسابقات جهانی پرتغال و گرندپریکس آسیا را به دست آورد. ۲۰۱۹ به کانادا رفت و با قدرت مدال ونکوور پرو را به دست آورد. او مجوز مسترالمپیا را کسب کرد و به این نتیجه رسید که اگر می‌خواهد به رویاهای بزرگش برسد باید با بهترین مربی جهان کار کند. با هانی رامبد. یک ایرانی اصیل و شماره یک دنیا. دوستی و همکاری با این مربی، تغییر عجیبی در نمای بدن هادی به وجود آورد. عضلات او حجیم‌تر و در عین حال کات‌تر شدند. هادی سال ۲۰۱۹ دنیا را متحیر کرد؛ با مقام سومی مسترالمپیا و جایزه بهترین بدنساز از نگاه مردمی که از آن خود کرد. سال بعد او در جایگاه چهارم مسترالمپیا قرار گرفت. سال ۲۰۲۱ هادی به جایگاه قبلی برگشت و دوباره سوم شد. اما در سال ۲۰۲۲ توانست شماره یک دنیا شود. فقط ۴ سال حضور در مسترالمپیا و رسیدن به این جایگاه باورنکردنی است. رونی کلمن برای رسیدن به این جایگاه سال‌ها شکست خورد. فلیکس ویلر و کوین لورون رویایی نتوانستند به ساندو برسند. سهم شان ری بهتر از نایب قهرمانی نبود. مرحوم ناصر السنباطی با آن عضلات عجیبش هیچگاه در جایگاه اول نایستاد و امروز هادی چوپان بزرگ، موفق شده شماره یک جهان شود.

از گچبری تا قهرمانی

هادی چوپان بزرگ نبود اما بزرگ شد. زندگی سخت و روزهای دشوار. کارگری و گچبری. او تعریف می‌کرد: «قهرمان جهان بودم ولی همچنان کارگری می‌کردم. یادم هست تا ساعت ۷ شب سر ساختمان بودم و بعد می‌رفتم باشگاه. حتی ماشین نداشتم و مجبور بودم با اتوبوس برای حضور در مسابقات به تهران بیایم. بعدها که ماشین خریدم مجبور شدم به خاطر هزینه‌ها آن را بفروشم. روزهای سختی دیدم.» بروسلی و آرنولد عامل حضور هادی در این رشته بودند. خودش تعریف می‌کرد: « از بچگی عاشق فیلم‌های بروسلی و آرنولد بودم و می‌خواستم بدن ورزیده‌ای داشته باشم. عکسی از سه‌سالگی‌ام دارم که در آن فیگور قفسه سینه گرفتم و از کودکی به این ورزش علاقه‌مند بودم.» چوپان ۲۷ مرداد سال ۹۸ در مصاحبه‌ای به خبرنگار جام‌جم گفته بود: « اگر به گذشته برگردم پایم را در باشگاه بدنسازی نمی‌گذارم، زیرا این ورزش به‌عنوان یک ورزش بی‌فرهنگ شناخته می‌شود. در مملکت ما این ورزش احترام ورزش‌های دیگر را ندارد چون پایه‌گذاران بدی داشته است. ما از ابتدا قهرمانان بزرگی داشتیم که الان پیشکسوتان اصلی این رشته هستند، اما کسی این افراد نمی‌شناسد چراکه فدراسیون اصلا دلسوز ورزشکاران ما نیست.» چوپان در تمام این سال‌ها یک ورزشکار رک و صریح بود. او بارها و بارها جملاتی گفت که به مذاق مسئولان این رشته خوش نیامد. در نهایت هم، بی هیچ حمایتی از سوی ایران، هادی توانست به بزرگترین افتخار ممکن یک ورزشکار در چنین سطحی دست پیدا کند.

هانی رامبد، بهترین مربی ایرانی دنیا، ترکاند

هانی رامبد، مربی ایرانی‌الاصل که بهترین مربی دنیا نامیده می‌شود، در مسابقات مستر المپیا شاهکار کرد. تمام شاگردان او مقام‌های قهرمانی را درو کردند. او که در گذشته مربی چهره‌های بزرگی چون فیل هیث و جی کاتلر و از قهرمانان بنام مسترالمپیا بود، امسال سه شاگرد یعنی هادی چوپان، درک لانسفورد و کریس بامستد را در مسابقات داشت. چوپان که قهرمان شد. لانسفورد در جایگاه دوم جهان قرار گرفت. بامستد هم در رشته فیزیک کلاسیک ساندو گرفت. افتخارات هانی رامبد به عنوان مربی در این عرصه دست‌نیافتنی است.

چوپان ۴۰۰ هزار دلار برد

با قهرمانی گرگ پارسی در مسترالمپیا حالا خیلی‌ها می‌پرسند او برنده چه جایزه‌ای شده است؟ اکثر ورزشکارانی که مجوز حضور در مسابقات را می‌گیرند، صاحب پاداش می‌شوند ولی قاعدتا نفرات برگزیده درآمد کلان‌تری خواهند داشت.

درآمد ۵ نفر اول مسابقات

۴۰۰ هزاردلار هادی چوپان
۱۵۰هزار دلار درک لانسفورد
۱۰۰هزار دلار نیک والکر
۴۰ هزار دلار براندون کوری
۳۰ هزار دلار بیگ رمی

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها