«جام‌جم» وضعیت زنان در ایران و آمریکا را بررسی کرده است

چشمَ کور جهان

یک سؤال مهم و اساسی؛ آیا کسی که جنگ‌طلب است، اجازه توصیه به صلح دارد؟ این گزاره می‌تواند به روشن‌تر شدن ماجرای هفته گذشته در رابطه با حذف ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل متحد کمک کند.
کد خبر: ۱۳۹۱۳۰۱

این سازمان با توجیهاتی ایران را از این مقام حذف کرده و در آن کشورهایی حضور دارند که در اغلب مؤلفه‌های زنان، پایین‌تر از ایران قرار دارند. علاوه‌بر آن در این کشورها از جمله آمریکا، بدیهی‌ترین حقوق زنان هم رعایت نمی‌شود. گیلدا مورکرت، فعال ضدامپریالیست در توییتی برخی از آمار‌های حوزه زنان در ایران و آمریکا را با هم مقایسه کرده که در داده‌نمای بالا آمده است. اما سؤال این است که اساسا وضعیت زنان در آمریکایی که قطعنامه مزبور به پیشنهاد آن کشور به تصویب رسیده، چگونه است؟ درخواست حذف ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل متحد توسط فعالان حقوق زنان و نمایندگان کشورهایی مطرح‌شده که کارنامه قابل‌قبولی در تضمین و رعایت حقوق زنان کشورهای خود ندارند و صرفا گزینشی و جانبدارانه برای دفاع از حقوق گروه تعریف‌شده‌ای از زنان که در راستای منافع سیاسی‌شان است، فعالیت می‌کنند.

در جهان امروز علی‌رغم تلاش‌های بین‌المللی در راستای ترویج و ارتقای حقوق زنان، شاهد نقض کرامت انسانی دختران و زنان در قالب عقیم‌‌سازی اجباری زنان معلول، مهاجر و نژاد خاص با هدف اصلاح نژادی، افزایش خشونت‌های خانگی و مبتنی بر جنسیت و قتل زنان در اروپا، نقض سیستماتیک حقوق زنان فلسطینی توسط رژیم اسرائیل، نقض حقوق زنان رنگین‌پوست و زنان پناهنده و مهاجر در اروپا و آمریکا، افزایش قاچاق دختران و زنان به کشورهای غربی با هدف سوءاستفاده و بهره‌کشی جنسی، وضعیت اسفناک زنان پناهجو در کمپ‌های مهاجرپذیر، تخریب کرامت انسانی و اخلاقی زن، تحلیل بنیاد خانواده و تولد روزافزون کودکان تک‌والدی که هرگز طعم کانون خانواده را تجربه نخواهند کرد، هستیم.

جمهوری اسلامی ایران با بهره‌گیری از فرهنگ چندهزار ساله غنی ایرانی و آموزه‌های متعالی اسلام، از روزهای آغازین پیروزی انقلاب اسلامی حمایت از کرامت ذاتی زنان و نیل به عدالت جنسیتی را جزو اولویت‌های خود قرار داده و نسبت به بستر‌سازی، تقویت و توسعه فرآیندها و ساختارهای حمایت از حقوق بشر و شهروندی و به طور خاص حقوق زنان و کودکان اهتمام ویژه داشته و آمارهای درخشان از حضور و مشارکت زنان در سطوح مختلف اداری و مدیریتی، آموزش عالی و مشاغل مختلف، دلالت از حمایت عملی دولت از زنان دارد.

نگاه ویژه نسبت به توانمند‌سازی اقتصادی زنان روستایی، عشایر و زنان سرپرست خانوار، پوشش بیمه زنان خانه‌دار، پوشش بیمه تامین اجتماعی زنان سرپرست خانوار، افزایش سن امید به زندگی در میان زنان به ۷۸سال، کاهش آمار بی‌سوادی در میان زنان به زیر ۱۰درصد، کسب رتبه اول برابری حق تحصیل دختر و پسر و عدالت آموزشی در دنیا، افزایش درصد پزشکان متخصص زن به ۴۰درصد و در فوق‌تخصص به ۳۰درصد، افزایش ورودی دختران در دانشگاه‌ها به عدد ۵۶درصد، افزایش نسبت زنان عضو هیات علمی در دانشگاه‌های علوم پزشکی به ۳۴درصد و نیز رسیدن این نسبت به عدد بیش از ۳۳.۳درصد برای زنان عضو هیات علمی در سایر دانشگاه‌های کشور، فعالیت ۱۱۲۱زن قاضی در کشور و رشد سالانه حدود ۳درصد جذب قضات زن از سال ۱۳۹۰، گوشه کوچکی از پیشرفت دختران و زنان جمهوری اسلامی است.

کسب این دستاوردها در شرایطی است که کشور عزیزمان در طول ۴۰ سال اخیر به دلایل سیاسی تحت تحریم‌های ظالمانه متعددی قرار گرفته که به استناد گزارش گزارشگر ویژه سازمان ملل، تاثیرات جدی در حوزه بهره‌مندی مردم از حقوق اقتصادی و اجتماعی برجای گذاشته است.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها