ممنوعیت استفاده کارکنان بخش عمومی از پلتفرم تیک‌تاک به دلایل امنیت ملی در تایوان هم ایجاد شد. پیش از این در داکوتای جنوبی نیز این ممنوعیت ایجاد شده و قرار است ایالت‌های مختلفی از آمریکا هم به این ممنوعیت بپیوندند. کمیسر کمیسیون ارتباطات فدرال آمریکا از حرکت تایوان به عنوان حرکتی هوشمندانه یاد کرد و وزارت امور دیجیتال این کشور را به خاطر داشتن رهبری قوی تمجید کرده است.
ممنوعیت استفاده کارکنان بخش عمومی از پلتفرم تیک‌تاک به دلایل امنیت ملی در تایوان هم ایجاد شد. پیش از این در داکوتای جنوبی نیز این ممنوعیت ایجاد شده و قرار است ایالت‌های مختلفی از آمریکا هم به این ممنوعیت بپیوندند. کمیسر کمیسیون ارتباطات فدرال آمریکا از حرکت تایوان به عنوان حرکتی هوشمندانه یاد کرد و وزارت امور دیجیتال این کشور را به خاطر داشتن رهبری قوی تمجید کرده است.
کد خبر: ۱۳۹۱۲۱۰
نویسنده رضا حسین‌زاده - روزنامه‌نگار

براندن کار، کمیسر کمیسیون با انتشار پیام تبریک خود به عنوان یک توییت نقل قول، اشاره کرد که تلاش‌های او در اوایل نوامبر برای همکاری با کشور تایوان که از دید بسیاری تحت کنترل جمهوری چین نیز شناخته می‌شود، در این تصمیم تاثیرگذار بوده است.
کریس ری، رئیس اداره تحقیقات فدرال آمریکا(FBI) جمعه گذشته در دانشگاه میشیگان، خطرات امنیتی مرتبط با تیک‌تاک را تکرار کرد و نسبت به استفاده از آن هشدار داد. علاوه بر مشکلات شناخته شده در مورد جمع‌آوری داده‌های شرکت مادر بایتدنس و پتانسیل آن به عنوان ابزاری برای جاسوسی، ری گفت پکن می‌تواند بر الگوریتم برنامه کنترل داشته باشد، بنابراین اجازه دستکاری در محتوا را داده و کاربران خود را تحت تأثیر قرار می‌دهد.
ماه گذشته، شورای تایوان گزارش داد دولت، شرکت‌های تحت حمایت چین را از راه‌اندازی پلتفرم‌های آنلاین در تایوان منع کرده است و بایتدنس شعبه‌ای در تایوان ندارد. با این حال، برنامه‌هایی مانند تیک‌تاک هنوز در تایوان به‌راحتی قابل دانلود هستند و ISP‌ها از اجازه دادن به شهروندان خصوصی برای نصب آنها منع نشده‌اند. ممنوعیت جدید بخش عمومی تایوان، تیک‌تاک را در تلفن‌های‌همراه، تبلت‌ها و رایانه‌های شخصی وابسته به دولت ممنوع می‌کند. ممنوعیت مشابهی برای دستگاه‌های وابسته به ایالت توسط ایالت داکوتای جنوبی ایالات متحده در ۲۹نوامبر اعمال شد. فرمان اجرایی داکوتای جنوبی نه تنها استفاده از این پلتفرم، بلکه همچنین دانلود برنامه و حتی بازدید از سایت را برای هر دستگاه دولتی با اتصال به اینترنت ممنوع می‌کند.
ارتش آمریکا و اداره امنیت حمل‌ونقل(TSA) اقدامات مشابهی انجام داده‌اند. هنری مک مستر، فرماندار کارولینای جنوبی برای انجام همین کار در ایالت خود، اقداماتی را آغاز کرده است. روز سه‌شنبه نیز ایالت مریلند ایالات متحده از طریق دستور اضطراری فرماندار لری هوگان از این اقدام پیروی کرد.
دستورالعمل هوگان، با این حال، جامع‌تر از دیگران است، زیرا درمورد فناوری‌های هواوی نیز اعمال می‌شود. در بیانیه مریلند آمده است: «این نهادها سطح غیرقابل قبولی از خطر امنیت سایبری را برای ایالت به همراه دارند و ممکن است در فعالیت‌هایی مانند جاسوسی سایبری، نظارت بر نهادهای دولتی و جمع‌آوری نامناسب اطلاعات حساس شخصی دخیل باشند».
این دستورالعمل از آژانس‌ها می‌خواهد محصولات را از شبکه‌های دولتی حذف کنند و اقداماتی را برای جلوگیری از نصب آنها و محدود کردن دسترسی شبکه‌ها به آنها در مدت ۱۴روز پس از صدور آن انجام دهند. تیک‌تاک نیز در واکنش روز سه‌شنبه گفت: «ما از این‌که بسیاری از سازمان‌های دولتی، دفاتر و دانشگاه‌هایی که از تیک‌تاک برای ایجاد ارتباط با مؤسسات استفاده می‌کنند، دیگر به پلتفرم ما دسترسی نخواهند داشت، افسوس می‌خوریم».
از سوی دیگر اسپنسر کاکس، فرماندار یوتا، استفاده از اپلیکیشن تیک‌تاک را در دستگاه‌های الکترونیکی دولتی ممنوع کرده است. این ممنوعیت که فورا آغاز می‌شود، می‌گوید کارمندان آژانس دولتی نمی‌توانند در هیچ دستگاه الکترونیکی دولتی، برنامه تیک‌تاک را دانلود یا استفاده یا از وب‌سایت تیک‌تاک بازدید کنند. با این حال، فرمان اجرایی می‌گوید برخی از نهادهای دولتی، از جمله شعبه‌های قانون‌گذاری و قضایی یوتا، دفتر دادستان کل و هیأت آموزش‌عالی یوتا و غیره شامل این ممنوعیت نمی‌شوند. سخنگوی دفتر فرمانداری روز دوشنبه گفت این دستور شامل آژانس‌هایی می‌شود که مستقیم تحت نظارت فرماندار هستند و این ممنوعیت امنیت شبکه‌ها و داده‌های آژانس دولتی را افزایش می‌دهد. سخنگوی دفتر دادستان کل یوتا از اظهارنظر در مورد ممنوعیت خودداری کرد.
موسسات آموزش‌عالی یوتا نیز معاف هستند. به این معنی که دانشگاه‌های ایالتی می‌توانند به استفاده از این پلتفرم ادامه دهند. حساب‌های تیم‌های دانشگاه یوتا، از جمله تیم ژیمناستیک دانشگاه و حساب فوتبال یوتس، طرفداران زیادی در تیک‌تاک دارند. دفتر فرماندار، دلیل ممنوعیت این برنامه را به دلیل نگرانی‌های امنیتی عنوان کرد، زیرا صاحب برنامه، بایتدنس دفتر مرکزی آن در چین است. طبق این خبر، قانون چین به دولت اجازه می‌دهد شرکت‌های این کشور را مجبور به ارائه داده‌هایی کند که می‌تواند شامل اطلاعات کاربران برای کاربران در یوتا و آمریکا باشد.
کاکس در انتشار خبری روز دوشنبه گفت: دسترسی چین به داده‌های جمع‌آوری شده توسط تیک‌تاک تهدیدی برای امنیت سایبری ماست. در نتیجه، ما حساب تیک‌تاک خود را حذف و همین قانون را در همه دستگاه‌های دولتی برقرار کرده‌ایم. ما باید از مردم محافظت کنیم و مطمئن شویم مردم یوتا می‌توانند به سیستم‌های امنیتی ایالت اعتماد کنند.
سخنگوی سنای یوتا گفت آنها نگرانی‌های کاکس درمورد امنیت دیجیتال را قبول دارند. استوارت آدامز قصد دارد با همکاران خود گفت‌وگو کند تا ببیند آیا اقدامات مشابه باید در قوه‌مقننه اجرا شود یا خیر. این سخنگوی مجلس سنا هرگز یک حساب رسمی تیک‌تاک نداشته است. تگزاس هفته گذشته به دنبال ممنوعیت مشابه تیک‌تاک در مریلند، کارولینای جنوبی و داکوتای جنوبی، استفاده از این برنامه را ممنوع کرد.
همچنین هفته گذشته، ایندیانا از تیک‌تاک شکایت و ادعا کرد محتوای بد و نامناسب در برنامه وجود دارد که برای کودکان در دسترس است و این برنامه کاربران را در مورد امنیت داده‌های آنها گمراه می‌کند. برخی نهادهای ایالت یوتا دنبال‌کنندگان زیادی در تیک‌تاک دارند، به‌ویژه وزارت حمل‌ونقل یوتا که بیش از ۱۲۳هزار دنبال‌کننده در برنامه دارد. هفته گذشته، ویدئویی از برف‌روب‌های یوتا بیش از سه‌میلیون بازدید به دست آورد. حدود ساعت ۱۰صبح روز دوشنبه، ویدئو دیگر در تیک‌تاک در دسترس نبود.
جان گلیسون، مدیر روابط‌عمومی وزارت حمل‌ونقل یوتا گفت اکانت تیک‌تاک که اکنون حذف شده است به این بخش اجازه می‌دهد تا به مخاطبان مختلف دسترسی پیدا کند. گلیسونز می‌گوید اگرچه این بخش کاملا از تصمیم کاکس پشتیبانی می‌کند، اما استفاده از تیک‌تاک به آژانس نشان داد مردم از طنز قدردانی می‌کنند.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها