درباره ورزشگاه میزبان فینال جام‌جهانی

فینال در کاسه خرما

«ملعب لوسيل الدولي». اینجا همان جایی است که به نام لوسیل می‌شناسیم، بزرگ‌ترین و پرظرفیت‌ترین ورزشگاه قطر و یکی از هشت ورزشگاه میزبان جام‌جهانی 2022. لوسیل امشب میزبان فینال جام‌جهانی بین فرانسه و آرژانتین است. این ورزشگاه ظرفیت این را دارد تا نزدیک به 90هزارنفر را درون خود جای دهد.
کد خبر: ۱۳۹۱۲۰۸

عملیات خرید و ساخت
سال 2014 عملیات خرید زمین در حدود 20کیلومتری شمال مرکز دوحه آغاز شد. قطری‌ها که میزبانی جام‌جهانی را گرفته بودند با تمام توان سعی می‌کردند هر چه سریع‌تر عملیات ساخت ورزشگاه‌های مورد نیاز را فراهم کنند که لوسیل بزرگ‌ترین پروژه در میان آنها به شمار می‌رفت. بعد از چند سال طراحی در سال 2017 ساخت آن رسما آغاز شد. لوسیل قرار بود قبل از آغاز جام‌جهانی 2022 حداقل میزبان سه دیدار دوستانه باشد اما شرایط مهیا نشد و به همین دلیل افتتاح این ورزشگاه در خود جام‌جهانی رخ داد. 

 طراحی خاص لوسیل
لوسیل شکلی خاص و بی‌نظیر دارد. این ورزشگاه بر روی یک طرح دایره‌ای بنا شده و شکل آن از بیرون شبیه یک کاسه بزرگ است. این کاسه اشاره به ظرف سنتی خرما دارد. وزن این کاسه خرما 30هزار تن تخمین زده شده است. این سازه عظیم روی ۴٨ستون شیب‌دار قرار گرفته و نمای آن نیز طلایی است. سقف این ورزشگاه برخلاف سایر ورزشگاه‌های میزبان جام‌جهانی قابل جمع شدن نیست. امکانات بسیار ویژه‌ای برای لوسیل در نظر گرفته شده و یکی از پیشرفته‌ترین ورزشگاه‌های جهان محسوب می‌شود. گویا قرار است بلافاصله بعد از اتمام جام‌جهانی ظرفیت آن به کمتر از نصف کاهش پیدا کند چرا که با توجه به جمعیت قطر لزومی ندارد یک ورزشگاه 88هزار نفری داشته باشند. همچنین سایر قسمت‌‌های ورزشگاه به فضایی اجتماعی همراه با فروشگاه‌‌ها، کافه‌‌ها، امکانات ورزشی و آموزشی و همین‌طور کلینیک سلامت تغییر کاربری می‌‌دهند. امشب لوسیل برای دهمین بار در این جام‌جهانی میزبان است. آخرین میزبانی، تاریخی‌ترین آن به شمار می‌رود، دیدار فرانسه و آرژانتین. امشب در این کاسه خرما چه رخ می‌دهد؟ 

منبع: ضمیمه جام22 روزنامه جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها