بررسی آخرین دستاوردهای ربات‎های انسان‎نما در ایران و جهان، همزمان با رونمایی جدیدترین ربات انسان‎نمای عربستانی‎ها

ببینید | رفاقت با آدم‎های نه چندان آهنی

در حالی که فناوری گام‌های بزرگی برای هدف قرار دادن گوش و چشم ما در دنیای مجازی برداشته است، درگیر کردن حواس دیگر مانند لامسه هنوز از چالش‌های مهم در تجربه فناوری‌های مانند واقعیت مجازی و واقعیت افزوده به شمار می‌رود.
کد خبر: ۱۳۹۱۱۰۴
نویسنده فراز سهیلی‌ آزاد - گروه دانش و سلامت
تعداد بازدید : 24

مهندسان دانشگاه سیتی هنگ‌کنگ اکنون موفق به توسعه نوعی پوشش از جنس هیدروژل لمسی شده‌اند که به عنوان پوست الکترونیکی نازک و پوشیدنی استفاده می‌شود و می‌تواند بازخورد لمسی را به کاربران در واقعیت مجازی و افزوده ارائه دهد.

البته پیش از این هم دستگاه‌های پوشیدنی زیادی که به کاربران اجازه می‌دهد به اشیا مجازی دست بزنند و بازخورد لمسی از آنها دریافت کنند، تولید شده‌اند اما بیشتر اوقات این دستگاه‌ها بزرگ و حجیم هستند و نیاز به تنظیمات پیچیده و درهم‌تنیدگی سیم‌ها دارند.

این فناوری جدید که نتایج تحقیقات آن در نشریه علمی Nature Machine Intelligence به تازگی منتشر شده است، از نوعی هیدروژل لاستیکی ساخته شده است که به کف دست و جلوی انگشتان می‌چسبد و به یک باتری کوچک و سامانه ارتباطی بلوتوث مجهز است که در یک قطعه 5 سانتی‌متر مربعی روی ساعد قرار دارد. البته باتری را می‌توان به صورت بی‌سیم شارژ کرد.

ببینید | لمس واقعیت مجازی با هیدروژل لمسی

این هیدروژل دارای 32 الکترود است که در کف دست، شست و انگشتان پخش می‌شود و جریان‌های الکتریکی برای ایجاد حس لامسه از آنها ارسال می‌شود. به گفته تیم تحقیقاتی سازنده این پوشش با تحریک گروه خاصی از این الکترودها در قدرت‌های مختلف، می‌تواند طیف وسیعی از تجربیات را شبیه‌سازی کند. در نمونه‌های آزمایشی، این تجربیات شامل گرفتن یک توپ تنیس یا احساس راه رفتن موش مجازی روی دست است. حتی می‌توان احساسات ناخوشایند (اما نه دردناک) را با این فناوری دریافت کرد تا برای اعمالی مانند لمس یک کاکتوس دیجیتال، کمی بازخورد منفی ارائه کند.

تیم تحقیقاتی می‌گوید این سامانه می‌تواند با واقعیت مجازی یا واقعیت افزوده همگام شود و تجربیات جذابی را رقم بزند. حس شکستن بلوک‌ها در بازی‌هایی که بر مبنای ضربه زدن پیش می‌روند یا لمس شخصیت‌های یک بازی مانند پوکمون‌هامی‌تواند حس درگیر شدن با بازی را برای کاربر دوچندان کند. حتی این فناوری می‌تواند در ادامه به کاربران کمک کند تا ربات‌ها را از راه دور کنترل کنند و حس لامسه‌ای را که ربات درک می‌کند به اپراتور انسانی خود منتقل کند. نحوه عملکرد این پوست دیجیتال را با اسکن کیوآرکد می‌توانید مشاهده کنید.

منبع: New Atlas

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها