درباره شیمون مارسینیاک، داور دیدار فینال جام‌جهانی2022

دمیدن در سوت تاریخ

ادامه اعتراض‌ها به قضاوت‌های عجیب داوران در جام‌جهانی

یک‌سوت، یک‌سرنوشت

با وجود استفاده ازVAR و تجهیزات پیشرفته‌ای مانند سنسورهای موجود در توپ، جام‌جهانی قطر با اعتراض‌های شدید داوری مواجه شده است. بسیاری از بازیکنان و مربیان تیم‌ها شدیدا به داوری اعتراض دارند و انگار استفاده ازVAR  هم تاثیر چندانی نداشته است. به خصوص در چند بازی یک چهارم نهایی که اعتراض‌ها شدیدتر و کار به درگیری لفظی هم کشیده شد. از اروگوئه و ایران و په‌په تا فن‌خال و فرناندز و مسی همگی به نحوه داوری اعتراض داشتند.  برخی به حق و برخی نابه‌جا.  نکته مهم‌تر این که در بازی‌های باقی مانده و فینال یک اشتباه از سمت داور ممکن است منجر به تغییر نتیجه و حتی تغییر قهرمان جام‌جهانی شود و این یعنی مرگ همه چیز. از یک تیم تا اعتبار چندین و چند ساله داور.
کد خبر: ۱۳۹۱۰۴۵
نویسنده یگانه عصاری - گروه ورزش

حذف اروگوئه، پایان فغانی
یکی از مهم‌ترین اتفاق‌های جام‌جهانی 2022 حضور تیم داوری ایران در این رقابت‌ها بود. فغانی آمده بود تا با تیمش حتی برای نیمه‌نهایی یا فینال هم سوت بزند اما یک اشتباه همه معادلات را به هم ریخت. اشتباه علیرضا فغانی در دقایق پایانی مسابقه پرتغال و اروگوئه و اعلام پنالتی به سود یاران کریس رونالدو جنجال بزرگی در فضای داوری جام‌جهانی ایجاد کرد. در شرایطی که فغانی ابتدا برخورد توپ با دست ماریا خیمنز مدافع اروگوئه را خطای هند تشخیص نداد اما بعد از اعلام کمک داوران ویدئویی و بررسی صحنه از طریق مانیتور نظر خود را تغییر داد و به سود پرتغال پنالتی گرفت. بعد از آن بازی سرمربی تیم‌ملی اروگوئه انتقادهای تندی علیه داور ایرانی بر زبان آورد. انتقادهایی که هنوز هم تمام نشده است و با گذشت چند هفته از حذف اروگوئه از رقابت‌های جام‌جهانی هواداران آبی‌پوش و همچنین مقامات فوتبال این کشور هنوز فغانی را عامل حذف خود می‌دانند. اتفاقی که البته برای خود او هم کم حاشیه نبود و منجر به خروج نام او و تیم داوری ایران  از جمع داوران قطر شد. 

از ایران تا سنگال
در جریان بازی تیم‌های‌ ملی فوتبال ایران و آمریکا در سومین بازی مرحله گروهی جام جهانی که منجر به حذف ایران شد، وقتی علی کریمی به سمت دروازه ضربه زد، هواداران ایرانی شعار VAR سر دادند و اعتقاد داشتند توپ به دست مدافع آمریکا خورده است‌.کنعانی‌زادگان به دلیل اعتراض‌ به تصمیمات داور از روی نیمکت کارت زرد گرفت و برهالتر سرمربی آمریکا به دلیل اعتراض‌ به داور تذکر گرفت. در دقیقه ۹+۹۰ در صحنه‌ای روی دروازه‌ آمریکا، مهدی طارمی تعادلش را از دست داد که تمام بازیکنان ایران اعتقاد به خطا و استفاده از VAR داشتند، اما داور چنین نظری نداشت. پس از پایان بازی مهدی محمدنبی نایب رئیس اول فدراسیون فوتبال هم به وسط زمین رفت تا به داور اعتراض کند. طارمی و دیگر بازیکنان نیز در حال اعتراض شدید بودند. از سوی دیگر در صحنه‌ای از بازی انگلیس - سنگال، ضربه بازیکن سنگال به دست جان استونز برخورد کرد و همین مساله اعتراض تیم آفریقایی را به دنبال داشت. بازیکنان سنگال معتقد بودند ایوان بارتون داور اهل کشور السالوادور باید این صحنه را با کمک داور ویدئویی بررسی کند. اتفاقی که نیفتاد و منجر به توهین داور به بازیکنان سنگال هم شد. اعتراض سنگالی‌ها همچنان ادامه دارد!

جام را به آرژانتین بدهید و خلاص!
بازی پرتغال و مراکش تبدیل به یکی از جنجالی‌ترین بازی‌های جام‌جهانی قطر و این جمله یکی از پربازدیدترین تیترهای رسانه‌ها در جام‌جهانی شد. جمله‌ای که په‌په بازیکن پرتغال آن را به زبان آورد و با صدای بلند اعلام کرد که حالا جام را دودستی به آرژانتین تقدیم کنید! مدافع پرتغالی با اعتراض بسیار به فیفا برای انتصاب داور آرژانتینی به عنوان داور بازی مراکش و پرتغال گفت:«این غیرقابل قبول است که یک داور آرژانتینی پس از صحبت‌های مسی در خصوص داوری قضاوت کند! پس از آنچه امروز دیدم، حالا آنها می‌توانند عنوان قهرمانی را به آرژانتین بدهند.» فرناندز دیگر بازیکن پرتغال نیز با انتقاد از این داور گفت: « لعنت به داوران! خیلی عجیب است که بازی ما توسط داوری از کشوری که هنوز در مسابقات حضور دارد قضاوت می‌شود. چرا باید برای ما داوری بگذارند که تیم کشورش هنوز در مسابقات است. آنها به وضوح یک طرفه قضاوت کردند. لعنت به همه آنها!»

مراقب سوت پایان باشید
بازی آرژانتین و هلند یکی دیگر از بازی‌های پراعتراض بود. در شرایطی که مسی گفته بود فیفا نباید از داوران کم تجربه استفاده کند و باید در تصمیم خود برای انتخاب داوران بازنگری کند، صدای همه درآمد. په په این حرف را یک جور تعبیر کرد و فن خال جور دیگر. سرمربی تیم ملی فوتبال هلند با انتقاد از اعلام پنالتی به سود آرژانتین در یک چهارم نهایی گفت: «می‌خواهم دلیل اعلام پنالتی را بدانم. بازیکنان حریف زمان زیادی تلف کردند و قضاوت داور را دوست نداشتم.». همه این‌ها در شرایطی مطرح است که فینال بزرگترین تورنمنت فوتبالی جهان راه زیادی نمانده است و یک سوت جنجالی از سمت داوران بازی می‌تواند تمامی این هجمه‌ها به داوران جام‌جهانی را بیشتر کند و داوری این تورنمنت بیش از پیش زیر سوال برود. البته اعتراض به سوت اشتباه شاید در همین حد باقی نماند و سرنوشت یک بازی را تغییر دهد و البته داور باید تبعات سوت اشتباهش را بپذیرد! آیا عملکرد داوران در بازی‌های باقی مانده قابل قبول خواهد بود؟ هنوز کسی نمی‌داند. 

شکایت مراکش از داور مکزیکی
فدراسیون فوتبال مراکش در اعتراض به قضاوت سزار راموس مکزیکی در دیدار نیمه‌نهایی جام‌جهانی مقابل فرانسه، بیانیه‌ای رسمی در شبکه‌های اجتماعی و سایت خود منتشر کرد. مراکش پس از باخت 2‌بر صفر مقابل فرانسه حذف شد. مراکشی‌ها عقیده دارند تئو هرناندز روی سفیان بوفال خطای پنالتی کرد. به همین دلیل فدراسیون فوتبال مراکش علیه این داور به فیفا شکایت کرده است. در بیانیه مراکش آمده است: ما از عدم استفاده از VAR متعجب هستیم. فدراسیون فوتبال مراکش از دفاع از حقوق تیم عقب‌نشینی نمی‌کند و انتظار اجرای عدالت را دارد.  به گزارش رسانه‌های مراکش، در شکایت ارسال شده مراکشی‌ها به فیفا مهم‌ترین مورد انتقاد از کارت زردی است که داور مکزیکی به سفیان بوفال به دلیل شبیه‌سازی نشان داد. مراکشی‌ها معتقدند در آن صحنه شبیه‌سازی اتفاق نیفتاده و یک پنالتی باید به سودشان اعلام می‌شد. در صحنه مورد اشاره تئو هرناندز در محوطه جریمه پایش را دراز کرد و بوفال در تماسی که با او داشت به زمین افتاد. اما داور مکزیکی اعتقادی به پنالتی نداشت و به بوفال یک کارت زرد نشان داد. در ادامه با وجود اعتراض مراکشی‌ها این صحنه با دخالت VAR مواجه نشد. مراکشی‌ها در شکایت خود همچنین اعلام کردند در زمانی که سلیم امرا... در محوطه جریمه فرانسه سرنگون شد باید به سودشان اعلام پنالتی می‌شد.

مودریچ: داور فاجعه بود
کاپیتان تیم‌ملی فوتبال کرواسی به دنبال شکست 3 بر صفر تیمش مقابل آرژانتین در نیمه‌نهایی جام‌جهانی 2022 قطر به شدت از داور مسابقه انتقاد کرد.  برخورد خولیان آلوارز با دومینیک لیواکوویچ باعث شد تا داور این دیدار یک ضربه پنالتی به سود آرژانتین اعلام کند. لیونل مسی نیز پشت این ضربه قرار گرفت و آن را تبدیل به گل کرد. البته بازیکنان کرواسی به شدت نسبت به اعلام پنالتی برای تیم معترض بودند و این اعتراض را به داور نشان دادند.  لوکا‌مودریچ پس از این دیدار به خبرنگاران گفت: ما ناراحت هستیم. امیدوار بودیم بتوانیم در یک فینال دیگر در جام‌جهانی به میدان برویم اما این اتفاق نیفتاد. باید به آرژانتین به خاطر این پیروزی تبریک بگوییم. » مودریچ درباره اعلام پنالتی به سود آرژانتین گفت: باورم نمی‌شود که پنالتی اعلام شد. معمولا درباره داوری حرف نمی‌‌زنم اما اکنون حرف نزدن درباره داور غیرممکن است. اورساتو یکی از بدترین داورانی است که می‌‌شناسم. بحث فقط امروز نیست چون پیش از این هم او را دیده بودم و هرگز خاطره خوبی از او نداشتم. او فاجعه است.

منبع: ضمیمه جام22 روزنامه جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها