آخرین صدا از سمفونی رادیو جام جهانی

پرونده رادیو جام جهانی بسته شد

گفت‌و‌گوی «جام‌جم» با دست‌اندرکاران تازه‌ترین رادیوی فصلی

امواج شنیدنی جام‌ جهانی در ایستگاه پایانی

جام‌جهانی۲۰۲۲ قطر به روزهای حساس و پایانی خود نزدیک شده است. معاونت صدای رسانه‌ ملی هم در این مدت و همزمان با بزرگ‌ترین و هیجان‌ انگیزترین رقابت‌های جهانی فوتبال و در راستای تحقق سیاست‌های رسانه ‌ملی (هویت‌‌محوری و عدالت‌گستری) با افتتاح رادیوی فصلی با عنوان «رادیو جام‌ جهانی» در کنار هواداران و دوستداران فوتبال بود.
کد خبر: ۱۳۹۱۰۳۸
نویسنده تهمینه سبحانی‌شاد‌ - گروه رسانه

این رادیو که در مرکز کیش مستقر است بازی‌‌های این رقابت بزرگ را به‌صورت زنده توسط تیم‌های مختلفی گزارش می‌کند. با وجود رشد فناوری ممکن است دسترسی آسان به تلویزیون و رسانه‌های دیداری فراهم نباشد، به همین دلیل پخش گزارش رقابت‌های حساس ورزشی از شبکه‌های رادیویی از‌جمله رادیو ورزش و جام‌جهانی از اهمیت بسزایی برخوردار است و به نوعی می‌توان گفت که رادیو همیشه کنار مردم است و می‌توان در هر جایی به آن گوش سپرد. درباره این شبکه رادیویی با مدیر رادیو ورزش و چند نفر دیگر از دست‌اندرکاران گفت‌وگو کردیم.

استفاده از ظرفیت‌های مرکز کیش

مهدی آذرمکان، دبیر شورای ورزش معاونت صدا و مدیر رادیو جام‌جهانی درباره فعالیت‌های اخیر این رادیو اظهار کرد: رادیو جام‌جهانی ۲۴ ساعته و از ساعت ۶ صبح تا ۱۳ برنامه‌های تولیدی و زنده و از ساعت ۱۳ تا یک بامداد پوشش زنده مسابقات به همراه تحلیل و کارشناسی مسابقات را داشت. تلاش ما هم‌افزایی و مشارکت با مراکز استانی صداوسیما و سازمان‌های علاقه‌مند به همکاری است. سعی کردیم در این مدت از ظرفیت‌های مرکز کیش، کارشناسان و گزارشگران خوب این جزیره نیز استفاده کنیم.

در طول پخش بازی‌ها هم در تهران و از استودیوی پخش رادیو ورزش و هم از استودیوی کیش دو نوع گزارش متفاوت را داشتیم و هر یک از مخاطبان می‌توانستند یکی از این دو گزارش را برای شنیدن دیدارها انتخاب کنند.

علاوه بر پخش زنده مسابقات، پرداختن به مستندها، ویژه‌برنامه‌ها و بخش‌های مختلفی همچون معرفی تیم‌ها و ویژگی کشورهای حاضر در جام‌جهانی را در جدول پخش این رادیو داشتیم. با توجه به مخاطب بالای جام‌جهانی، اغلب شبکه‌های رادیویی از‌جمله جوان، ایران، تهران، صبا، نمایش و دیگر شبکه‌ها در این امر مشارکت داشتند.

رادیو جام‌جهانی، مکمل رادیو ورزش

مهدی حسن‌زاده، مدیر گروه تولید و تامین هم‌ درباره این رادیو فصلی این‌گونه گفت: رادیو جام‌جهانی مخصوصا در زمان پخش بازی‌های همزمان، بسیار کاربردی و لازم بود. از نظر من این‌گونه رادیوها برای مخاطبان خاص خود، به‌ویژه علاقه‌مندان به ورزش فوتبال جذاب است. قطعا برنامه‌های این شبکه مکمل خوبی برای برنامه‌های ویژه این رویداد جهانی از شبکه رادیویی ورزش بود. راه‌اندازی رادیوهای فصلی در سایر رقابت‌های ورزشی مانند جام ملت‌های آسیا، المپیک و‌... موثر است. فراهم کردن نیروهای برنامه‌ساز در حوزه ورزش همزمان با نیروهای رادیو ورزش شاید از سختی‌های کار محسوب می‌شد.

اخبار قطر از تهران تا کیش

علی‌اصغر احمدی، مدیر گروه مسابقات ورزشی هم درباره این رادیو بیان کرد: المپیک و جام‌جهانی فوتبال رویدادهای مهمی هستند که توجه مخاطبان زیادی را به‌خود جلب می‌کند. فارغ از این‌که مخاطب تخصصی و همراه همیشگی ورزش باشید یا نه! اهمیت جام جهانی و برگزاری آن در همسایگی ایران و حضور تیم ملی کشورمان به‌عنوان یکی از ۳۲ تیم حاضر در این رقابت، فرصت معرفی و شناخت فرهنگ‌ها، تاریخ و توانمندی‌های اقتصادی و‌... در کنار مصاف تیم‌های مختلف برای هواداران همه تیم‌ها و کشورها فراهم کرد.

نیاز مخاطبان به اطلاعات مهم و لحظه‌ای از این رویداد عالمگیر فرصتی است که تنها با اتکا به یک شبکه یا کانال نمی‌توان به همه جوانب آن پرداخت. از طرفی پرداختن صرف به جام جهانی به خودی خود به چند رسانه همزمان نیاز دارد و برنامه‌سازی برای رشته‌های مختلف غیر‌فوتبالی که در طول سال مجال چندانی برای دیده و مطرح شدن ندارند و شاید هفته‌ای و بعضا دو هفته یک‌بار در رادیو ورزش پخش می‌شوند، مدیریت شبکه رادیویی ورزش را بر آن داشت تا از فرصت رادیو فصلی برای پوشش کامل مسابقات، تحلیل و بحث‌های کارشناسی، مستند و برنامه‌های کوتاه در قالب رادیو جام‌جهانی استفاده کند.

تنوع در سبک برنامه‌سازی، استفاده از ظرفیت و توانمندی همکاران رادیو - تلویزیونی و ارائه برنامه از استودیوی تهران و جزیره کیش، فرصتی را برای دیده شدن و عرضه استعدادهای کمتر دیده شده، فراهم کرد. از طرفی وقتی در سبد شما محصولات متنوعی برای سلایق مختلف وجود داشته باشد هواداران خود را جمع می‌کند. از نظر من رادیو جام‌جهانی از این حیث توانست موفق باشد و مخاطبان خوبی را جذب کرد که با مراجعه به آمارها می‌توان در مقایسه با شبکه‌های دیگر به میزان دقیق اقبال مردم به این شبکه رسید.

وی افزود: هر‌چه از حجم مسابقات جام‌جهانی کم می‌شود، طبیعی است که سبد گزارش‌های ورزشی در این شبکه کم‌وزن‌تر می‌شود. گر چه به لحاظ حساسیت و اهمیت این تنور لحظه به لحظه داغ‌تر شده و ما باید با چینش برنامه‌های متنوع‌تر تحلیلی، مستندها و بحث‌های فنی و کارشناسی بیشتر از قبل به موضوع جام‌جهانی بپردازیم.

راضی کردن همه مخاطبان با طیف گسترده علایق و سلایق، مسئولیت ما را در این مسیر سخت‌تر می‌کند اما با توجه به بازخوردهایی که از پیام‌های همراهان داشتیم، خوشبختانه مسیر را به‌درستی رفته و امیدواریم به یاری باریتعالی، تا پایان کار این رادیو، اهداف پیش‌بینی شده این شبکه را محقق کنیم.

احمدی ادامه داد: همیشه اولین کارها سختی‌های مختص به خود را به همراه دارد اما وقتی به پایان کار و نوک قله می‌رسید، صحبت از این سختی‌ها که شما آن را پشت‌سر گذاشته‌اید، بازگشت به عقب است ولی استفاده از تجربیات مربوط به چینش کنداکتور هماهنگی، برنامه‌ریزی، تعیین عوامل برنامه‌های زنده و تامین برنامه‌های تولیدی برای دو شبکه به‌صورت همزمان تجربه ارزشمندی است که برای موفقیت در فعالیت‌های پیش‌رو فرصت مغتنمی را فراهم کرده است که شاید در شرایط عادی به‌راحتی حاصل نمی‌شد. البته اگر در این مسیر توفیقی حاصل شده از عنایات حضرت حق، هدایت و حمایت معاون محترم صدا و مدیر محترم شبکه و زحمات و همکاری همه گروه‌های برنامه‌ساز، اطلاعات و برنامه‌ریزی، پخش و تامین، روابط‌عمومی و فضای مجازی و به‌ویژه همه همکاران حوزه تولید و گزارشگران بود.

تاثیر رادیوی تخصصی

نوید جولایی از تهیه‌کنندگان این رادیوی فصلی بیان کرد: از نظر من راه‌اندازی چنین رادیویی با محتوای فوتبالی با توجه به علاقه عموم مردم به فوتبال مخصوصا جام‌جهانی بسیار لازم و بجا بود. اگر این رادیو بتواند محتوایی کاملا تخصصی و به‌روز را با حضور اساتید و کارشناسان مطرح ورزشی ارائه دهد، قطعا در جذب مخاطب تاثیر به‌سزایی دارد. با توجه به اهمیت جام‌جهانی و آمارهای به‌دست آمده اکثریت جامعه شنونده آن بودند. برپایی رادیوهای تخصصی با موضوعات متفاوت از‌جمله علمی، ورزشی، فرهنگی، هنری و... با توجه به استقبال عموم افراد جامعه از محتواهایی این‌چنین می‌تواند مفید و پر‌مخاطب باشد.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها