ابراهیم الموسوی، نماینده پارلمان لبنان درگفت‌و‌‌‌گو با «جام‌جم»:

امنیت و عزت لبنان، خط‌قرمز مقاومت است

مداخله واشنگتن و ریاض در انتخاب رئیس‌جمهور لبنان

بن‌بست در بیروت

دهمین جلسه پارلمان لبنان برای انتخاب رئیس‌جمهور، پنجشنبه گذشته بدون نتیجه پایان یافت و خلأ قدرت در بیروت همچنان ادامه دارد. میشل عون، رئیس‌جمهور سابق لبنان در ۳۱اکتبر۲۰۱۶ در چهل‌وششمین جلسه پارلمان انتخاب شده بود که ۳۱اکتبر(۹آبان) گذشته، دوران ریاست‌جمهوری‌اش به پایان رسید و از این تاریخ تا امروز، هنوز رئیس‌جمهور جدیدی برای لبنان انتخاب نشده است.
کد خبر: ۱۳۹۱۰۲۷
نویسنده محمد علیزاده - گروه بین‌الملل

رئیس‌جمهور منتخب باید بتواند حداقل دوسوم آرای نمایندگان پارلمان را کسب کند اما در این ۱۰هفته هیچ‌یک از کاندیداها موفق به این کار نشده‌اند و همین باعث ایجاد بن‌بست در عرصه سیاسی این کشور شده است. در نشست روز پنجشنبه پارلمان لبنان، میشل معوض ۳۸رای، عصام خلیفه ۸رای، صلاح حنین ۲رای، و زیاد بارود ۲رای کسب کردند. ۳۷نماینده پارلمان برگه‌ سفید دادند و شماری از آرا نیز باطل شد. به‌دنبال ناکامی پارلمان در انتخاب رئیس‌جمهور، رئیس مجلس مانند جلسات گذشته، پنجشنبه آینده را به‌عنوان موعد بعدی انتخاب رئیس‌جمهور اعلام کرد.

معضل انتخاب رئیس‌جمهور در لبنان، مشکلی تاریخی است. چند‌هفته قبل بود که وقتی جلسات پی‌درپی پارلمان برای انتخاب رئیس‌جمهور ناکام ماند نبیه بری، رئیس‌ پارلمان، این جلسات را یک نمایش شکست‌خورده و بی‌فایده دانست و پیشنهاد کرد گفت‌وگو با جریان‌های سیاسی لبنان، جایگزین جلسات پارلمانی شود. رئیس‌پارلمان لبنان تلاش‌هایی را برای عملی‌شدن این پیشنهاد آغاز کرد و نمایندگان خود را برای دیدار با جریان‌های سیاسی فرستاد تا نظر آنها را در این خصوص جویا شوند و زمینه شکل‌گیری یک گفتمان ملی به‌منظور انتخاب رئیس‌جمهور فراهم شود اما فراکسیون‌ها و نمایندگان پارلمان لبنان ایده گفت‌وگوی ملی برای انتخاب رئیس‌جمهور را که توسط نبیه بری مطرح شده بود رد کردند و همین مسأله باعث شد که او تصمیم گرفت بار دیگر نشست‌های پارلمانی را به این منظور از سر بگیرد.

اجماع سیاسی، تنها راه‌حل خروج از بحران

خروج از تونل خلأ ریاست‌جمهوری، بدون اجماع سیاسی غیرممکن است اما در شرایط فعلی اتفاق نظری میان گروه‌های سیاسی لبنان برای انتخاب رئیس‌جمهور وجود ندارد. اقداماتی که سعد حریری در دوران نخست‌وزیری خود و پس از آن نشان داد باعث شد تا نقش‌آفرینی اهل‌سنت در عرصه سیاسی لبنان تا حدودی کاهش یابد. آشفتگی سیاسی در سایر گروه‌های سیاسی لبنانی نیز باعث شده که آنها نیز نتوانند درخصوص معرفی رئیس‌جمهور جدید به توافق برسند. در چنین شرایطی که عرصه سیاست داخلی لبنان با آشفتگی روبه‌روست و تلاش‌های نبیه بری برای گفت‌وگوهای ملی ناکام مانده، منابع آگاه به روزنامه الدیار گزارش دادند برخی طرف‌ها در تلاشند تا دوباره این ایده را مطرح کنند، زیرا نشست‌های پارلمان برای انتخاب رئیس‌جمهور در دور باطل قرار گرفته است.

نقش‌آفرینی طرف‌های خارجی

در میان عدم توافق گروه‌های لبنانی، درحال‌حاضر طرف‌های خارجی پررنگ‌ترین بازیگران در پرونده ریاست‌جمهوری لبنان بوده و هریک به دنبال تحمیل گزینه خود برای این پست هستند. نخستین طرف خارجی که به‌طور علنی اقدام به مداخله در پرونده انتخاب رئیس‌جمهور لبنان کرده، عربستان‌سعودی است و ولید البخاری، سفیر این کشور در بیروت بازیگردان اصلی برنامه‌های ریاض در پرونده ریاست‌جمهوری لبنان محسوب می‌گردد.برگزاری اجلاس موسوم به «کنفرانس توافق طائف» طی دو هفته گذشته جدیدترین اقدام سعودی‌ها در این زمینه بود.همچنین چند روز قبل نجیب میقاتی که نخست‌وزیر دولت پیشبرد امور در لبنان است به ریاض سفر کرد؛ سفری که در ظاهر برای شرکت در نشست کشورهای عربی و چین در عربستان انجام شد اما گفت‌وگوهای او با محمد بن‌سلمان نوعی دلجویی از او برای جلب حمایت‌های عربستان بود. ولی با وجود تلاش‌های فراوان میقاتی برای جلب‌نظر و رضایت سعودی‌ها اما عربستان همچنان از اتخاذ هرگونه موضع مثبت نسبت به وی خودداری می‌کند و به گزارش رسانه‌های خارجی، عربستان و آمریکا شرطی را در تحولات لبنان گذاشته‌اند که این شرط مانع رسیدن به اجماع در خصوص رئیس‌جمهور جدید و حتی تشکیل کابینه نجیب میقاتی می‌شود.

شرط واشنگتن و ریاض‌

ریاض و واشنگتن که در امور داخلی لبنان مداخله دارند، بر عدم مشارکت حزب‌ا... در دولت و در عرصه سیاسی لبنان تأکید دارند و به گروه‌های سیاسی نزدیک به خود در لبنان فشار وارد می‌کنند و این عامل مهمی برای بن‌بست‌های سیاسی در لبنان در دو زمینه معرفی رئیس‌جمهور جدید و کابینه جدید میقاتی است.آنچه در جلسات پارلمان برای انتخاب رئیس‌جمهوری رخ می‌دهد، ثابت می‌کند که مداخلات سفارتخانه‌های آمریکا و عربستان روند انتخاب رئیس‌جمهور طبق موعدهای تعیین‌شده در قانون اساسی را مختل کرده است، چراکه آنها و حامیان‌شان می‌خواهند با به‌چالش‌کشیدن و سوق‌دادن کشور به سمت درگیری، کاندیدای مورد نظر خود را تحمیل کنند و شواهد گویاست که این دو سفارتخانه، روند انتخاب رئیس‌جمهور را در سخت‌ترین و دورترین مسیر قرار داده‌اند.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها