گفت‌و‎گوی اختصاصی «جام‎‌ جم» با پژوهشگر برجسته عصب‎‌ شناسی درباره تازه‌‎ترین دستاوردهای حوزه آگاهی

آیا رمزگشایی از معمای آگاهی نزدیک است؟

در دنیای امروز ما، از مهم‌ترین معیارهای پیشرفت و قدرت کشورها، سطح علم و دانش آنهاست.
کد خبر: ۱۳۹۰۹۱۷
نویسنده حمیدرضا قنبریها - گروه دانش و سلامت

این پیشرفت میسر نمی‌شود مگر با پرورش و حفظ سرمایه‌های انسانی که طبیعتا کشور ما هم از این قاعده مستثنا نیست. بنابراین ایجاد انگیزه در دانش‌آموزان و دانشجویان به‌عنوان بخشی از زمینه‌ مناسب برای آنها، امری ضروری است؛ در همین راستا مقام معظم رهبری در دیدار اخیرشان با نخبگان در ۲۷مهر۱۴۰۱، به این موضوع اشاره فرمودند و یکی از وظایف مهم معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری را آشنا کردن نخبگان جوان با ظرفیت‌ها و کارهای بزرگ علمی صورت گرفته در کشور دانستند. به همین دلیل، با پیگیری ریاست جمهوری و تاکید بر حضور دانش‌آموزان در فضای پارک‌های علم و فناوری و مشاهده دستاوردها، پارک فناوری پردیس آمادگی خود برای میزبانی از این برنامه‌ها را اعلام کرد. در گفت‌وگو با مدیرکل ترویج و توسعه خوشه‌های نوآوری پارک فناوری پردیس کم و کیف این برنامه با عنوان «اردوی راهیان پیشرفت» را که از روز گذشته به صورت رسمی آغاز به فعالیت کرده است، جویا شدیم.

مجتبی جباری‌پور، مدیرکل ترویج و توسعه خوشه‌های نوآوری پارک فناوری پردیس در گفت‌وگو با جام‌جم می‌گوید: «قبل از این‌که این طرح توسط رئیس‌جمهور مطرح شود، ما به صورت محدود با دانشگاه‌ها و آموزش و پرورش همکاری داشتیم اما بعد از آن، فعالیت رسمی راهیان پیشرفت در هفته جاری و همزمان با هفته پژوهش شروع شد.»

افتتاح اردوی راهیان پیشرفت

سه‌شنبه ۲۲ آذر، طرح راهیان پیشرفت با برگزاری مراسم نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی دانش‌آموزان با حضور حدود ۵۰۰ دانش‌آموز، شروع به فعالیت کرد. جباری‌پور در این خصوص می‌گوید: «این نمایشگاه پیرو فراخوان ارسال ایده‌ها و دستاوردهای فناورانه در بخش دانش‌آموزی از سوی اداره‌کل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران برگزار شد که در مجموع بیش از ۶۰۰ ایده و دستاورد دریافت شد. طرح‌های منتخب در کنار محصولات دانش‌بنیان و با هدف الگوسازی برای دانش‌آموزان به‌صورت نمادین به نمایش گذاشته می‌شود.» از این پس نیز به‌صورت مستمر و چند روز در هفته، از دانشجویان و دانش‌آموزان در پارک فناوری پردیس میزبانی خواهد شد. جباری‌پور در‌خصوص مواردی که برای بازدید مراجعان در نظر گرفته شده است، توضیح می‌دهد: «این موارد شامل آشنایی با زیست‌بوم نوآوری، نمایش محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان، بازدید از فضای کار اشتراکی پارک، بازدید از موزه علوم و موزه هوانوردی است.»

اهداف برگزاری

دانشگاه‌ها، مدارس و گروه‌های علاقه‌مند به بازدید می‌توانند با ارسال نامه به پارک فناوری پردیس، تعداد اعضا، روزهای پیشنهادی برای بازدید و نماینده خودشان را اعلام کنند تا زمان بازدید و هماهنگی‌های لازم با آنها انجام شود. جباری‌پور با اشاره به لزوم کیفیت بازدیدها گفت که به‌طور استاندارد تعداد نفراتی که در هر بازدید میزبانی می‌شوند را حدود ۵۰ تا ۸۰ نفر در نظر گرفته‌اند. مدیر‌کل ترویج و توسعه نوآوری پارک فناوری با بیان این‌که خروجی این اردوها دو دستاورد کوتاه‌مدت و بلند‌مدت دارد، تصریح می‌کند: «دانش‌آموزان و دانشجویان با دستاوردهایی که بسیاری از آنها در حوزه فناوری‌های پیشرفته است، به‌نوعی روحیه خودباوری را ارتقا می‌دهد. از طرفی الگویی برای آنها شکل می‌گیرد که بر‌خلاف برخی تفکرات موجود در کشور مبنی بر این‌که ما به پیشرفت‌های خاصی دست پیدا نکرده‌ایم، با جایگاه خوب شرکت‌های دانش‌بنیان در بسیاری از علوم آشنا خواهند شد و خود را کارآفرینان تولیدکنندگان، متخصصان و مدیران آینده خواهند دید.»

تاثیرگذاری تجربه‌های علمی بر متخصصان امروز

سال ۱۳۹۴ مرکز تحقیقات «پیو» نظر‌سنجی‌ای درباره این‌که چه عواملی افراد را به سمت مشاغل علمی سوق می‌دهد، انجام داد. در این نظرسنجی بسیاری از دانشمندان و متخصصان، علاقه و کنجکاوی به علم را به دوران کودکی و نوجوانی خود مرتبط دانستند. به‌طوری که ۳۲درصد از شاغلان مقطع دکتری، ذاتا به علم و چالش فکری علاقه‌مند بودند. ۲۷درصد، راهنمایی و تشویق معلمان را چه در دوران مدرسه، چه در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد، موثر دانستند. حدود ۱۷درصد در مورد اهمیت کار آزمایشگاهی و میدانی مقاطع دبیرستان و دانشگاه خود توضیح دادند که چگونه علاقه و انگیزه آنها را به حرفه‌های علمی برانگیخت. کنجکاوی حدود ۱۲درصد از افراد، توسط والدین و سایر اعضای خانواده ایجاد شده بود که آنها را با دانشمندان، آزمایشگاه‌های علمی، طبیعت یا موزه‌های علم و فناوری آشنا کرده بودند. ۹درصد نیز تجربه‌های کودکی در جهان طبیعی و موزه‌های علم را عامل انگیزه خود معرفی کردند و دیگر افراد راجع به این موضوع مطمئن نبودند.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها