امروز رئیس‌جمهور وارد خراسان‌جنوبی می‌شود. استانی که در فهرست مناطق کم‌برخوردار و محروم قرار دارد و با مشکلات و معضلات زیادی دست به گریبان است.
کد خبر: ۱۳۹۰۹۰۶
نویسنده محمدرضا افشاری - گروه ایران

خراسان جنوبی که سال‌هاست از خشکسالی رنج می‌برد آنقدر دچار گرفتاری‌های مختلف است که در سفر دو‌ روزه رئیس‌جمهور و هیات همراه می‌توان از نزدیک دردهای آن را دید و لمس کرد. چند روز پیش بود که استاندار و تعدادی از نمایندگان خراسان جنوبی در مجلس شورای اسلامی با معاون اجرایی رئیس جمهور دیدار داشتند و برخی مطالبات‌شان را مطرح‌ کردند. بی‌شک اولین مشکل استان، خشکسالی و تحلیل‌رفتن آب‌های زیر زمینی آن است. جایی که حالا ۹۰درصد از مساحتش درگیر پدیده خزنده خشکسالی شده و کاهش بارندگی‌ها، آن را در رده مناطق دارای تنش آبی شدید قرار داده است.

درد به جایی رسیده که از مجموع ۳۵ دشت خراسان جنوبی، ۱۸ دشت در وضعیت ممنوعه و بحرانی قرار دارد.
این فاجعه آنقدر بزرگ است که خشک‌شدن قنوات و کاهش ذخیره سد‌ها و آبرسانی سیار به بیش از ۴۰۰روستا را به حاشیه رانده است. هم‌اکنون در دشت‌های قائن، خضری دشت بیاض، آرین‌شهر، بیرجند، سرایان، بشرویه و نهبندان با وجود نصب کنتور هوشمند آب، باز هم وضعیت بحرانی است.

کاهش شدید بارندگی‌ها در کنار اضافه برداشت آب از چاه‌ها، دو دشت سرایان و بشرویه در خراسان جنوبی را در وضعیت فوق‌بحرانی قرار داده است و دشت‌ها تَرَک‌هایی تا عمق ۱۰متر برداشته‌اند.
در دشت سرایان اوضاع بحرانی‌تر از سایر دشت‌هاست و فرونشست زمین ۲۰کیلومتر از این دشت را فرا گرفته است؛ دشتی فوق بحرانی که به فاصله هر هزار متر مربع، یک چاه آب کشاورزی به چشم می‌خورد. آب و راه‌های تامین آن از خواسته‌هایی است که باید رئیس‌جمهور و وزرا نگاه ویژه‌ای به آن داشته باشند زیرا همین یک مورد هزاران گره را باز و صدها مشکل را رفع می‌کند.

ضمن این که در کنارش موضوع انتقال آب از خلیج فارس به خراسان جنوبی، مجتمع آبرسانی آهنگران هم پروژه‌ مهمی در حوزه آب استان به شمار می‌آید که با راه‌اندازی آن، بسیاری از روستاهای تشنه سیراب خواهند شد. کمبود دستگاه‌های تشخیصی درمانی از دیگر معضلات خراسان جنوبی است. به خاطر وسعت استان و پراکندگی بخش‌های آن، مردم منطقه در دسترسی به خدمات درمانی با مشکلات زیادی مواجه هستند؛ به طوری که در دوران کرونا، دیر اقدام‌کردن بیماران برای حضور در مراکز درمانی به دلایل دوری راه و هزینه‌های سنگین آمد و شد، گروهی را به کام مرگ کشید.

هم‌اکنون بسیاری از بیمارستان‌ها در شهرستان‌های مختلف نیازمند امکانات تشخیص بیماری و تجهیزاتی همچون سی‌تی‌اسکن، ام. آر. آی و سایر دستگاه‌ها هستند.البته زیرکوه تنها شهرستان خراسان جنوبی است که هنوز بیمارستان ندارد اما با نگاه ویژه کلنگ ساخت این پروژه در هفته دولت امسال به‌زمین خورد.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها