ارزیابی کوروش باقری، مدیر تیم‌های‌ملی وزنه‌برداری از مسابقات جهانی کلمبیا

وزنه‌برداری‌ایران؛ به دنبال سهمیه‌پاریس

تیم‌ملی وزنه‌برداری ایران بالاخره در رقابت‌های قهرمانی جهان ۲۰۲۲ کلمبیا به مدال طلا رسید. اولین وزنه‌بردار طلایی کشورمان در این آوردگاه مهم، رضا دهدار بود که در دسته ۱۰۲کیلوگرم روی تخته رفت. او در این دسته با ۱۰وزنه‌بردار به رقابت پرداخت و موفق شد با کسب دو مدال طلا و نقره، به مقام نایب قهرمانی مسابقات جهانی برسد.
کد خبر: ۱۳۹۰۸۹۴

دهدار در حرکت یکضرب عملکرد فوق‌العاده‌ای به ثبت رساند و با مهار صحیح وزنه‌های ۱۶۸، ۱۷۳ و ۱۷۷ کیلوگرمی صاحب مدال طلا شد. آن هم در شرایطی که فارس الباخ، وزنه‌بردار مشهور قطری و دارنده طلای المپیک توکیو نیز حضور داشت و نقره گرفت. وزنه‌بردار خوزستانی در حرکت دوضرب اما با بدبیاری مواجه شد و وزنه‌های ۲۱۰ و ۲۱۱ کیلوگرمی را از دست داد. او ولی در آخرین فرصت خود وزنه ۲۱۳ کیلوگرمی را مهار کرد و در رده چهارم ایستاد تا شانس کسب مدال مجموع را از دست ندهد. دهدار در نهایت رکورد ۳۹۰کیلوگرم را از خود بر جا گذاشت و با کسب مدال طلای یک‌ضرب و نقره مجموع، مقام نایب قهرمانی را از آن خود کرد. وزنه‌بردار ملی‌پوش ایرانی، سال ۲۰۱۹ نخستین حضور خود را در پیکارهای قهرمانی جهان تجربه کرده بود.

او در این رقابت‌ها با کسب مدال طلای دو ضرب و مجموع ۳۹۴ کیلوگرم نفر سوم شده بود. رقابت‌های وزنه‌برداری قهرمانی جهان، جزو مراحل گزینشی بازی‌های المپیک به حساب می‌آید و بالاترین امتیاز را بین مسابقات انتخابی دارد. طوری که ۱۰رکورد برتر اوزان المپیکی، مستقیما وارد جدول رنکینگ المپیک ۲۰۲۴ پاریس می‌شوند. رضا دهدار به عنوان نفر دوم دنیا در دسته ۱۰۲کیلوگرم وارد این جدول شده است. پیش از دهدار، کیانوش رستمی در دسته ۸۹ کیلوگرم یک مدال نقره (یکضرب) برای تیم‌ملی وزنه‌برداری ایران کسب کرده بود. با توجه به المپیکی بودن دسته رستمی، او نیز صاحب این رنکینگ شده است.

علی حسینی: امیدواریم آبروداری کنیم

سعید علی‌حسینی، سرمربی تیم‌ملی وزنه‌برداری مردان خوشبین است که این تیم دست پر از کلمبیا برگردد. امید او به نماینده‌های دسته‌های سنگین و فوق‌سنگین است که در دو شب پایانی به روی تخته خواهند رفت. دقایقی با او همکلام شدیم تا تحلیلی از عملکرد تیمش داشته باشد.

انتظار مدال‌آوری دهدار را داشتید؟

بله همین طور است. خوشبختانه رضا تمرینات خوبی را پشت سر گذاشته بود. او در مسابقات آسیایی هم همین رکوردها را زده بود اما آنجا نتوانست کارش را تکمیل کند. دوباره تلاشش را کرد و ما هم کمکش کردیم تا اینجا عملکرد خوبی داشته باشد. خوشبختانه برنامه‌ریزی‌های ما در یکضرب دقیق به ثمر رسید و رضا توانست مدال طلای جهانی را از آن خود کند. در حرکت دو ضرب اما شرایط خیلی خوب پیش نرفت. به هر حال در مسابقات جهانی بدن می‌تواند بالا پایین شود و این مساله طبیعی است. در دو حرکت اول رضا نتوانست در بالازدن موفق باشد ولی شکر خدا با توجه به مکثی که در مسابقه به وجود آمد بدنش برگشت و توانست به خوبی ۲۱۳ کیلو را مهار کند.

گفته می‌شود شرایط آب و هوایی کلمبیا روی عملکرد بیشتر وزنه‌برداران تاثیر گذاشته است؟ در مورد وزنه‌برداران ایرانی هم همین‌طور بوده؟

بله هم بحث آب و هوایی است و هم بحث شیوه برگزاری مسابقات. با اکثر مربیان تیم‌ها که صحبت می‌کنیم این دو مورد را تایید می‌کنند. شرایط مسابقات طوری است که باید رکوردهای ورودی را به صورت آنلاین تعیین کنیم. با توجه به این موضوع همه سعی کردند رکوردهای بالایی بدهند تا در گروه‌های راحت‌تر قرار بگیرند.از طرفی انتخاب وزنه‌های سنگین باعث شده تا بیشترین خطاها اتفاق بیفتد.

کیانوش رستمی چطور بود که پس از مدت‌ها توانست به مدال جهانی برسد.
کیانوش ورزشکاری حرفه‌ای و توانمند است و بازهم نشان داد که می‌تواند رکوردهای خوبی ثبت کند. خوشبختانه در این مسابقات توانست وزنه‌های خوبی بالای سر ببرد اما با توجه به اتفاقاتی که افتاد نتوانست وزنه ۲۱۲ کیلوگرم را مهار کند و این موضوع باعث شد مدال مجموع را از دست بدهد اما چیزی از توانمندی‌های کیانوش رستمی کم نمی‌کند و مطمئنیم تا المپیک به بهترین شرایط می‌رسد.

عملکرد وزنه‌برداران سنگین را چطور پیش‌بینی می‌کنید؟
تک‌تک وزنه‌بردارانی که در مسابقات جهانی حضور دارند با تفکر کسب مدال اعزام شدند؛ رکوردهایی که در تمرینات زدند، در حد کسب مدال جهانی است. مهدی کرمی در دسته ۱۰۹کیلوگرم، در یک‌ضرب ۱۸۰ و در دو ضرب ۲۲۳کیلوگرم را زده. اگر او بتواند همین رکوردها را حتی با پنج کیلو کم‌تر ثبت کند، روی سکو می‌رود. در مسابقات جهانی اگر وزنه‌بردار یک وزنه را بیندازد از مسابقه عقب می‌افتد. علی داوودی هم شرایط خیلی خوبی دارد امیدواریم با وزنه‌های ۲۰۲ و ۲۵۱ کیلوگرم به مدال برسد. آیت هم وزنه‌بردار خوب وجوانی است و او را با هدف کسب سهمیه به این مسابقات آوردیم. ان‌شاءا... آبروداری کنیم و با مدال دل مردم ایران را شاد کنیم.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها