«جام‌جم» از جزئیات اقتصادی نشست مقامات ایران و چین گزارش می‌دهد

چشم‌انداز تجارت ۴۰میلیارد دلاری

نشست همکاری‌های جامع ایران و چین دیروز با حضور محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور ایران و هو، چون هوا، معاون نخست‌وزیر چین برگزار شد که محور اصلی آن بررسی راهکار تسریع روند اجرای برنامه همکاری جامع ۲۵ساله ایران و چین بود. تعهد به منافع بنیادین دو کشور و احترام به اصول حقوق بین‌الملل از جمله احترام به تمامیت ارضی هم مورد تاکید ویژه جمهوری اسلامی ایران در این اجلاس است.
کد خبر: ۱۳۹۰۷۴۷
نویسنده محمدحسین علی‌اکبری - گروه اقتصاد

هیات‌های عالی‌رتبه دو کشور پس از مذاکرات امروز درخصوص ۱۶محور جدید همکاری در بخش‌های مختلف اقتصادی با یکدیگر توافق کردند. جزئیات اقتصادی توافق تهران – پکن را در ادامه می‌خوانید.

هیات ۷۰نفره چینی که برای انجام مذاکرات فنی و کارشناسی با مقامات جمهوری اسلامی ایران وارد تهران شده است از روز دوشنبه ملاقات‌های خود را در کمیته‌های متعدد و بر اساس موضوعات برنامه همکاری جامع ۲۵ساله ایران و چین آغاز کرده است. نتیجه گفتگو‌ها و توافقات طرفین، آغاز عملیات اجرایی شدن ده‌ها میلیارد دلار سرمایه‌گذاری مشترک و توسعه همکاری صنعتی بین طرفین بوده که این مهم گام‌بلندی برای اجرایی شدن همکاری‌های راهبردی و توسعه‌ای در روابط دو کشور است. تعیین تکلیف تأمین مالی برخی طرح‌ها که در دولت قبل معطل مانده بود، سرمایه‌گذاری و انتقال فناوری در بخش‌های مختلف صنعتی، معدنی، مخابرات، انرژی و ترانزیت از اصلی‌ترین محور‌های گفت‌وگوی طرفین به شمار می‌رود. همچنین، طرفین با ایجاد کارگروه مشترک نسبت به طراحی ساز و کار‌های لازم برای توسعه تجارت در شرایط تحریم‌های اعمالی غرب اقدام کردند.

محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور در این نشست با اشاره به ذخایر نفت و گاز ایران و ظرفیت‌های گسترده کشورمان در بخش‌های مختلف نظیر ترانزیت اشاره کرد و در این نشست گفت: تهران آمادگی دارد همکاری‌های مشترک خود را با پکن در بخش‌های مختلف نظیر انرژی، ترانزیت و تولید مشترک گسترش دهد. به گفته وی، با توجه به افتتاح سرکنسولگری چین در بندرعباس، مناطق ویژه اقتصادی قشم، چابهار و اروند می‌توانند به مناطقی برای همکاری‌های مشترک شرکت‌های ایرانی و چینی تبدیل شوند. مخبر تصریح کرد: با وجود حجم بالای مبادلات تجاری و اقتصادی تهران و پکن، استفاده از ارز ملی دو کشور در این مبادلات به میزان حداقلی است که باید آن را گسترش دهیم و نسبت به استفاده هر چه بیشتر از ارز ملی دو کشور اقدام کنیم.

افزایش مبادلات تجاری

سطح مبادلات تجاری ایران و چین با وجود محدودیت‌های بین‌المللی و فشار‌های تحریمی و با توجه به اراده سیاسی و اقتصادی دوکشور در ۹ماه گذشته ۲۰درصد افزایش یافته است. این گفته وزیر امور اقتصادی و دارایی ایران است که علاوه بر این موضوع تاکید کرد: این اجلاس متکی بر چهار کمیته بود که در این هفته بین دستگاه‌های اقتصادی و تخصصی دو کشور برگزار و به ۱۶نقطه تفاهم بین پکن و تهران برای پیاده‌سازی تفاهم ۲۵ساله بین دو کشور منجر شد. احسان خاندوزی گفت: این ۱۶تفاهم در نشست مشترک بین مقامات عالی دو کشور در حوزه ایران و چین نهایی و قرار شد اقدامات اجرایی آن هم در حوزه انرژی، سرمایه‌گذاری مشترک و تعاملات مالی و ارزی و بانکی بین دو کشور و هم در طرح‌های استراتژیکی در حوزه ترانزیت و زیرساختی در دستور کار جزئیات آن قرار گیرد تا در دیدار بعدی روسای‌جمهور دو کشور به تصویب برسد. وی محور اصلی این گفتگو‌ها را اجرایی شدن برنامه جامع همکاری‌های ۲۵ساله ایران و چین دانست و افزود: اقدامات اجرایی در حوزه نفت و گاز و سرمایه‌گذاری و همچنین همکاری در زمینه حوزه‌های استراتژیک در دستور کار اجرایی این نشست قرار گرفته است تا نتایج توافقات آن در دیدار بعدی روسای‌جمهور دو کشور به تصویب برسد.

تسهیل امور بانکی

اصغر ابوالحسنی هستیانی، قائم مقام بانک مرکزی در خصوص جزئیات ۱۶تفاهم‌نامه همکاری ایران و چین گفت: در این تفاهم‌نامه بر تسهیل تبادلات تجاری، سرمایه‌گذاری‌های مشترک در حوزه‌های صنعتی، ریلی، علمی و فناوری و کشاورزی با چین تاکید شده است.
وی افزود: همچنین برای تسهیل امور بانکی تجار و ایرانیان مقیم چین از جمله دانشجویان تفاهم شد که دو طرف مسائل مربوط را در کوتاه‌ترین زمان ممکن برطرف کنند.

چین به دنبال همکاری با غرب آسیا

سعید اشتیاقی، عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با اعلام این‌که چین همچنان به دنبال توسعه روابط اقتصادی خود با ایران است، گفت: چین به دنبال برقراری ارتباط به صورت طولانی‌مدت با غرب آسیاست و ایران نیز باید از این فرصت برای توسعه روابط خود بهره‌مند شود. به گفته وی، ایران و عربستان از همان آغاز از کشور‌های هدف توسعه روابط برای چین بودند، اما ایران به‌دلیل برخی شایعه‌ها و موضع‌گیری‌ها، نتوانست به‌درستی از این فرصت مهم بهره‌مند شود. ایران و چین تجارت ۴۰میلیارد دلاری را در برنامه تجاری خود قرار داده‌اند که سند همکاری ۲۵ ساله می‌تواند تسهیل‌گر این موضوع باشد.

دلایل همکاری ایران با چین

تجارت ایران و چین اکنون به بیش از ۲۰میلیارد دلار رسیده که در نشست دیروز صحبت از افزایش تجارت ۲ کشور به میزان ۴۰ میلیارد دلار مطرح شد که در صورت اجرا تحریم‌ها کم‌اثر‌تر می‌شود. هرچند این هدفگذاری پیش‌از این نیز مطرح شده بود، اما با سند همکاری ۲ کشور ضمانت اجرا خواهد داشت. ایران به‌عنوان یک کشور دارای منابع به‌نوعی مکمل اقتصاد چین است. به بیان بهتر، ایران صادر‌کننده نفت‌خام است و چین خریدار آن. ایران صادر‌کننده فولاد و آهن است و چین وارد‌کننده آن. ایران متقاضی فناوری و همچنین برخی کالا‌های آماده است و چین صادر‌کننده آن. ایران به تجهیزات و فناوری خاص در حوزه نفت و گاز نیازمند است و چین صادرکننده آن. ایران به سرمایه‌گذاری خارجی نیاز دارد و کشوری مانند چین که دومین اقتصاد جهان است این امکان را در اختیار دارد. درنتیجه سند همکاری در حوزه‌های نفت، گاز و پتروشیمی می‌تواند مفید واقع شود. ایران یکی از تولید‌کنندگان و صادرکنندگان بزرگ در بخش شیلات، کشاورزی و انرژی محسوب می‌شود. چین به‌عنوان یک کشور مصرف‌کننده بزرگ در این بخش حدود ۲.۲تریلیون دلار واردات دارد که ایران در این زمینه می‌تواند حدود ۷۰۰میلیارد دلار درآمد داشته باشد و در این بخش نیز نقش‌آفرینی کند.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
برچسب ها: نشست چین ایران
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها