بسیاری نگران زوال عقل و بیماری آلزایمر هستند، زیرا هنوز هیچ درمانی برای آن وجود ندارد. اگر بیش از ۳۰ سال دارید، احتمالا حداقل یک بار ترس ابتلا به زوال عقل به ذهن‌تان خطور کرده است. در حالی که علم نمی‌تواند جلوی این بیماری ویرانگر را بگیرد، یک مطالعه جدید می‌گوید برخی خوراکی‌ها و غذاها ممکن است خطر ابتلا به زوال عقل را افزایش دهند.
کد خبر: ۱۳۹۰۶۴۳
نویسنده آیسا اسدی - روزنامه‌نگار

شواهد بیشتر به خطرات سلامتی مصرف غذا‌های فوق فرآوری‌شده اشاره می‌کند. به عبارت دیگر یکی از راهکار‌های جلوگیری از کاهش خطر ابتلا به زوال عقل، کاهش مصرف خوراکی‌های فوق فرآوری‌شده است؛ خوراکی‌هایی، چون نوشابه، چیپس، سوسیس و کالباس، دونات، همبرگر، سیب زمینی سرخ کرده، نان سفید، پیتزا و البته کیک فنجانی!

در این پژوهش که اخیرا در مجله «جاما نورولوژی» منتشر شده، بیش از ۱۰هزار نفر را در رده سنی ۳۵ تا۷۴ سال در شش شهر برزیل مورد مطالعه قرار داده است. برزیلی‌ها مانند آمریکایی‌ها فست فود زیادی می‌خورند و حدود ۲۰تا۳۰درصد کالری روزانه آن‌ها از غذا‌های فوق فرآوری‌شده تامین می‌شود.

محققان دانشکده پزشکی دانشگاه سائوپائولو در ابتدا و انتهای این پژوهش ۱۰ساله به شرکت‌کنندگان تست‌های شناختی دادند و نتایج را با رژیم‌های غذایی گزارش‌شده توسط آن‌ها مقایسه کردند. این تجزیه
و تحلیل نشان داد که مردان و زنانی که بیشترین مصرف مواد غذایی فوق فرآوری‌شده را داشتند، در مقایسه با افرادی که کمترین غذا‌های ناسالم را مصرف می‌کردند، ۲۸درصد سریع‌تر از کاهش قدرت شناختی جهانی و ۲۵درصد کاهش سریع‌تر عملکرد اجرایی در مغز را نشان دادند. عملکرد جهانی مغز به فعالیت در مقیاس بزرگ در سراسر مغز اشاره دارد، در حالی که عملکرد‌های اجرایی، شامل پردازش اطلاعات در قشر پیش‌پیشانی، شامل حافظه، حل مساله، توجه، خودکنترلی و سایر موارد دیگر است.

نتایج این پژوهش تعجب‌آور نیست، زیرا می‌دانیم رژیم‌های غذایی غنی از غذا‌های فوق‌فرآوری‌شده با نرخ بالاتر چاقی، دیابت نوع ۲ و بیماری‌های قلبی - عروقی مرتبط است و تمامی این بیماری‌های عنوان شده خود از عوامل خطر و مرتبط با ابتلا به زوال شناختی هستند.

مهم است که توجه داشته باشید هر غذای فرآوری‌شده‌ای که در قوطی یا جعبه عرضه می‌شود برای مغز مضر نیست. فرآوری غذا‌ها تا حدی مطمئنا مشکلی ندارد؛ مانند شیر و لوبیای کنسروشده که کاملا خوب هستند. این خوراکی‌های فوق فرآوری‌شده هستند که مضر محسوب می‌شوند. تشخیص غذا‌های فوق فرآوری‌شده آسان است. اگر به بسته‌بندی آن نگاه کنید، فهرست مواد تشکیل‌دهنده آن‌ها معمولا بسیار طولانی است و حاوی مواد نگهدارنده، رنگ‌کننده و مواد شیمیایی غیرقابل تلفظ است. سپس غذا‌های بسیار فرآوری‌شده وجود دارند که تشخیص آن‌ها سخت‌تر است؛ مانند نان‌ها و محصولات پخته‌شده غیر سبوس‌دار، ماست‌هایی که شکر افزوده دارند، سوپ‌های کنسرو‌شده و انواع سس‌های شیشه‌ای.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها