برای مطالعه شبانگاهی، کتاب صوتی یا کاغذی گزینه بهتری از کتاب الکترونیکی است

سایه پرخطر نورهای‌ مصنوعی

هیچ‌وقت تصور می‌کردید قرار گرفتن در معرض نور که همیشه منبع انرژی، آرامش و گرماست، زمینه‌ساز ابتلا به بیماری ناشی از پرخوری و اضافه‌وزن باشد؟ تعجب کردید؟ اما پژوهش‌های جدید نشان می‌دهند قرارگرفتن در معرض بعضی از منابع نوری، باعث ابتلا به دیابت نوع۲ می‌شود. شاید کمی عجیب به نظر برسد، اما حقیقت دارد.
کد خبر: ۱۳۹۰۴۷۶
نویسنده مهتاب خسروشاهی - گروه دانش و سلامت

اگر تلفن‌همراه، لپ‌تاپ، تبلت و دیگر منابع حاوی نور آبی را با خود به رختخواب ببرید، باید خطر ابتلا به دیابت نوع۲ را هم به جان بخرید. پژوهش‌های جدید نشان می‌دهند که قرارگرفتن در معرض نور مصنوعی هنگام شب، به‌ویژه اگر در طول روز در معرض نور خورشید قرار نداشته باشید، زمینه‌ساز ابتلا به دیابت نوع۲ است. دلیل این امر، به‌هم‌خوردن آهنگ شبانه‌روزی بدن است. به‌هم‌خوردن این تعادل باعث ایجاد اختلال در نظم خواب و بیداری شده و تغییرات نامناسب فیزیکی و ذهنی را نیز به دنبال دارد. دلیل آن‌هم به‌هم‌خوردن چرخه طبیعی نور و تاریکی بدن است.

آهنگ خواب نامنظم
ریتم یا آهنگ شبانه‌روزی بدن، مسئول تنظیم چرخه خواب و بیداری، ترشح هورمون‌ها و دمای بدن است. این ریتم روی الگوی خواب نیز اثر می‌گذارد. تولید هورمون ملاتونین، هورمون تنظیم خواب سالم‌وآرام، تحت‌تاثیر آهنگ شبانه‌روزی بدن است؛ بنابراین وقتی این آهنگ به‌هم‌می‌خورد، تولید ملاتونین و به‌دنبال‌آن الگوی خواب سالم دچار اختلال می‌شود. خواب‌سالم، یعنی خواب به‌موقع، عمیق و بدون انقطاع در روند خواب، مانع از ابتلا به دیابت نوع ۲ و بسیاری از بیمار‌های دیگر می‌شود؛ بنابراین الگوی خواب ناسالم یا ناسازگار با طبیعت انسان، بدن را مستعد ابتلا به دیابت نوع ۲ می‌کند؛ بنابراین در درازمدت، قرار گرفتن بیش از حد درمعرض نور LED یا کاذب، علاوه‌بر افزایش خطر ابتلا به دیابت، باعث اضافه‌وزن، افسردگی و در مواردی ابتلا به بعضی از انواع سرطان‌ها می‌شود.

خطر در طول موج بلند
ریچارد استیونز از دانشگاه کانکتیکات و از محققان این مقاله پژوهشی درباره تاثیر نور بر عملکرد بدن می‌گوید: «روشن است که نور طبیعی بر فیزیولوژی ما تاثیر دارد. هرچه کیفیت نوری که بدن در معرض آن قرار می‌گیرد بهتر باشد، عملکرد بدن نیز بهتر خواهد بود، اما نور ناسالم نیز وجود دارد.» او ادامه می‌دهد: «منظور از نور نامناسب، طول‌موج‌های تیره و بلند است؛ نور‌هایی با طیف آبی ـ به‌ویژه آبی روشن ـ که معمولا از دستگاه‌های الکترونیکی مانند لپ‌تاپ، تلفن‌همراه، تبلت، نور بعضی از چراغ‌های مطالعه و... تابیده می‌شود. قرارگرفتن در معرض این نور‌ها به‌ویژه شب‌هنگام، مناسب نیست.»

به گفته این پژوهشگر، اگرچه نیاز به بررسی بیشتر وجود دارد، اما شواهد بسیاری وجود دارد که نشان می‌دهند قرارگرفتن طولانی‌مدت در معرض این نور‌ها به‌ویژه شب‌ها، باعث به‌هم‌خوردن آهنگ طبیعی بدن شده و خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند اضافه‌وزن، چاقی، دیابت، افسردگی و سرطان پستان می‌شود.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها