اولین شگفتی مرحله‌حذفی با صعود مراکش به یک چهارم‌نهایی

شور صعود

سرمربی تیم‌ملی هلند در مسیر شکست‌ناپذیری قدم برمی‌دارد

فن‌خال و حسرت تاریخی لاله‌ها

مسن‌ترین سرمربی حال حاضر جهان در جام ۲۲، مردی ا‌ست با فلسفه خاص و قوانین خودش که بالا و پایین فوتبال را با ترکیبی از عشق و نفرت دیده. مردی از آمستردام با داستان‌هایی پر ماجرا؛ از ساختن بارسلونا، پرورش مربیان بزرگ، ترک منچستریونایتد نیمه‌ویران رفت‌و‌برگشت به تیم‌ملی کشورش تا بار‌ها پرتودرمانی و مبارزه با بیماری و....
کد خبر: ۱۳۸۹۹۵۰
نویسنده آرزو قنبری - گروه ورزش

لوئیس فن‌خال که روزگار درازی را سپری کرده امید‌وارانه می‌گوید: «من رؤیای بزرگی با هلند دارم؛ این‌که بتوانم با تیمم، این بار قهرمان جام‌جهانی شوم.» پیرمرد ۷۱‌ساله بعد از سال‌ها دوری، حالا برای سومین‌بار به تیم‌ملی کشورش بازگشته است و سودای شکفتن لاله‌های نارنجی در قطر را دنبال می‌کند.

از زندگی تا فوتبال
آلویسیوس پائولوس ماریا فن‌خال، سال ۱۹۵۱ در هلند متولد شد. او آخرین فرزند خانواده‌ای پرجمعیت و کاتولیک بود که نظم و مقررات در آن حرف اول را می‌زد و هر‌کدام از اعضا وظایف روشن و مشخصی داشتند. فن‌خال این ویژگی و روحیه را از کودکی و خانواده به بزرگسالی، کار و فوتبال در آینده برد. او در دوران بازیگری، برای چند باشگاه هلندی و بلژیکی مانند تل‌استار، اسپارتا روتردام، آژاکس، آلکمار و آنتورپ توپ زد. او در این دوران چندان مشهور نشد و سرانجام سال ۱۹۸۷، اعلام بازنشستگی کرد.
فن‌خال، سرمربیگری را سال ۱۹۹۱ با هدایت آژاکس آغاز کرد؛ زمانی‌که تجربه زیادی نداشت، اما ایده‌های نوآورانه‌اش خیلی زود او را به یکی از بهترین مربیان تاریخ هلند تبدیل کرد. او با آژاکس به قهرمانی در اردیویسه، جام یوهان کرایف، جام‌حذفی هلند، لیگ قهرمانان اروپا و جام بین‌قاره‌ای رسید. فن‌خال سال ۱۹۹۷ به بارسلونا پیوست. دو قهرمانی در لالیگا و یک قهرمانی در کوپا دل‌ری به دست آورد، اما به دلیل بروز برخی اختلافات از آن‌ها جدا شد. سال ۲۰۰۰‌برای اولین‌بار هدایت تیم ملی هلند را به‌عهده گرفت، ولی از عهده رسیدن به جام‌جهانی۲۰۰۲ برنیامد و اخراج شد.
سپس به بارسا بازگشت و با ناکامی دوباره در این باشگاه، دو سال از سرمربیگری فاصله گرفت. بعد، هدایت آلکمار را به‌عهده گرفت و قهرمان اردیویسه شد. پس از آن، به بایرن‌مونیخ رفت و به دو قهرمانی داخلی و یک نایب‌قهرمانی اروپا رسید. سال۲۰۱۲ به دعوت فدراسیون فوتبال هلند برای دومین‌بار به نیمکت تیم ملی بازگشت تا هلند را احیا کند و به جام‌جهانی۲۰۱۴ برساند. شاگردان فن‌خال با شکست برزیل در رده‌بندی، به مدال برنز جام‌جهانی رسیدند. پس از جام‌جهانی۲۰۱۴، به منچستریونایتد پیوست، اما با شیاطین‌سرخ فقط به یک قهرمانی در جام‌حذفی انگلستان رسید و عملکرد چندان مطلوبی نداشت و سال ۲۰۱۶‌به‌طور رسمی از مستطیل سبز خداحافظی کرد؛ و عشق همیشه در مراجعه است
فوتبال هلند بعد از جام‌جهانی برزیل با غیبت در یورو ۲۰۱۶ و جام‌جهانی ۲۰۱۸، هواداران خود را ناامید کرد و به ضعف و ناکامی‌اش در یورو ۲۰۲۰ و پس از آن، مقدماتی جام‌جهانی ادامه داد. مجموعه این اتفاقات به اخراج دی‌بوئر از نیمکت هلندی‌ها منجر شد و لوئیس فن‌خال را که سال ۲۰۱۶ با دنیای فوتبال وداع کرده بود، برای سومین‌بار به آغوش لاله‌های نارنجی بازگرداند. آن‌ها در قطر، با هفت امتیاز و صدرنشینی از گروه A صعود کرده‌اند و در یک‌هشتم آمریکا را به خانه فرستادند تا برسند به یک‌چهارم نهایی و گذر از یک حسرت تاریخی!
هلند با وجود آن نسل طلایی صاحب سبک و همه ستاره‌هایی که در آسمان فوتبالش داشته از ۱۰ حضور خود در جام‌های جهانی حسرت بزرگی بر دل دارد! لاله‌های نارنجی از ۱۹۳۴ تا به‌حال سه‌بار تا یک قدمی قهرمانی پیش رفته و جام را باخته‌اند. چالش نارنجی‌ها در تقابل با آلبی‌سلسته هم از فینال جام‌جهانی ۱۹۷۸ آغاز شد که هلند با واگذاری نتیجه به میزبان و نایب‌قهرمانی به خانه بازگشت. فن‌خال هم سال ۲۰۱۴ طعم شکست از آرژانتین و حذف در نیمه‌نهایی جام‌جهانی چشیده است. حالا باید دید در ششمین تقابل دو تیم آیا این بار فن‌خال و کوله‌بار تجربه‌اش، لاله‌های نارنجی را به سلامت راهی نیمه‌نهایی خواهد کرد یا این‌که آرژانتین، باز هم آقای سرمربی را در یک‌چهارم نهایی، از تحقق رؤیایش محروم می‌کند... فردا شب (جمعه) لوئیس فن‌خال و شاگردانش در مسیر رسیدن به آرزو‌های بزرگ خود، مقابل آرژانتین به میدان می‌روند.

ویژه نامه جام 22 روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها