«جام‌جم» کارنامه توافق‌نامه‌های دوره‌های‌گذشته کنفرانس بین‌المللی تغییرات اقلیم با پایان کار COP ۲۷ را بررسی می‌کند

شمارش‌معکوس برای بحران‌اقلیم

مهارت‌هایی برای روز‌های سرد زمستانی

گرما در سرما

زمستان و به همراه آن به خود لرزیدن در راه است. «لرز» پاسخ اولیه بدن انسان به سرما است. ضربان قلب و متابولیسم برای تولید گرما افزایش می‌یابد؛ رگ‌های خونی منقبض می‌شود و از سطح پوست عقب می‌نشیند و باعث کاهش دمای پوست می‌شود.
کد خبر: ۱۳۸۹۹۳۹
نویسنده یاسمین مشرف - گروه دانش و سلامت

این اتفاق باعث می‌شود خون به سمت اندام‌های داخلی برود تا آن‌ها را گرم نگه‌دارد، اما اگر تا دو هفته به قرارگرفتن در معرض سرما ادامه دهید، ممکن است رگ‌های خونی شما منقبض نشود و دمای بدن‌تان به اندازه اولیه کاهش پیدا نکند. در این مرحله، شما موفق شده‌اید خود را با سرما سازگار کنید. در ادامه به مهارت خاص ایجاد تحمل سرما و این‌که چرا باید این کار را بکنید می‌پردازیم.

افراد نسبت به سرما تحمل متفاوتی دارند. برخی ممکن است به‌راحتی در برف پرسه بزنند و برخی دیگر از باد‌های تابستانی به خود بلرزند، اما همه می‌توانند تحمل سرما را در خود ایجاد کنند. چندین مطالعه و بررسی نشان داده با یکی دو هفته قرارگرفتن مداوم در معرض سرما، به خود لرزیدن متوقف می‌شود.

آیا همه می‌توانند تحمل سرما را در خود ایجاد کنند؟

واقعیت این است که کد‌های واکنش به عوامل استرس‌زای محیطی در بدن و ذهن از قبل نوشته شده و سازوکار آن وجود دارد فقط باید آن‌ها را فعال کنید. با ۲۰دقیقه قرارگرفتن روزانه در معرض سرما، بدن شروع به ساختن لایه‌ای از چربی قهوه‌ای می‌کند. چربی قهوه‌ای نوعی بافت است که دمای بدن را در هوای سرد تنظیم می‌کند. این چربی در قسمت فوقانی ستون‌فقرات و گردن ـ ناحیه‌ای که مغز دمای خون را کنترل می‌کند، ذخیره و تولید می‌شود. دوش آب‌سرد گرفتن هم کاری است که معمولا توصیه می‌شود. کار را با ۱۵ثانیه دوش آب‌سرد در پایان دوش آب‌گرم شروع و در هربار دوش‌گرفتن ۱۰ثانیه به آن اضافه کنید. بهتر است این کار را از پاییز آغاز کنید. طرز فکر شما نیز در این زمینه نقش مهمی دارد. سرما را انرژی‌زا و نه وحشتناک در نظر بگیرید. رژیم غذایی سرشار از پروتئین و چربی نیز به شما در ایجاد تحمل سرما کمک می‌کند.

هشدار خطر برای سلامتی: اگر بیماری قلبی دارید، قبل از شروع به گرفتن دوش آب‌سرد با پزشک مشورت کنید، زیرا این کار باعث انقباض کل سیستم عروقی می‌شود.

چرا بهتر است تحمل خود را نسبت به سرما افزایش دهیم؟

قرارگرفتن در معرض سرما فوایدی برای سلامت ما دارد. روزانه ۲۰ دقیقه قرارگرفتن در معرض سرما به افزایش ۲۰۰تا۳۰۰ درصدی آدرنالین منجر می‌شود که کاهش التهاب و افزایش تولید انرژی را به همراه دارد. عادت ساده دوش آب‌سرد می‌تواند درد عضلانی و مفاصل را کاهش و متابولیسم، خلق‌وخو و عملکرد‌های شناختی شما را افزایش دهد. درواقع تمام کار‌هایی که ما برای حفظ دمای بدن خود انجام می‌دهیم، تحمل سرما را تضعیف می‌کند. رفتار‌هایی مثل پوشیدن لباس‌های بیشتر، مصرف نوشیدنی‌های گرم بیشتر، افزایش دمای اتاق و مصرف غذای بیشتر که سرعت متابولیسم درونی را افزایش می‌دهند، به بدن اجازه مقاوم‌شدن در برابر سرما را نمی‌دهند.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها